رفتن به محتوای اصلی

انتقاد روحانی از نمایش موشکهای تهدیدآمیز سپاه، واکنش تند مقام ارشد نظامی را برانگیخت
08.05.2017 - 13:26

به گزارش ایرنا، در دومین مناظره انتخاباتی که روز جمعه برگزار و از تلویزیون رسمی ایران پخش شد، حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی طبا و مصطفی میرسلیم، شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافتند، که به طیف اصولگرا (ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و مصطفی میرسلیم) و حامیان دولت (روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا) جبهه بندی خود را نشان دادند.

دومین مناظره با محوریت موضوع‌های سیاست داخلی و خارجی و فرهنگ بود، که البته یکی از محورهای عمده، برجام بود، که حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در صحبت‌هایشان و واکنش به برخی انتقادت، به نتایج مثبت توافق هسته‌ای اشاره کردند.

مناظره

برجام، محور اول در مناظره دوم

سوال درباره توافق هسته‌ای را به قید قرعه، مجری مناظره از ابراهیم رئیسی پرسید، که «چه راهکار موثری برای حفظ حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای و رفع تحریم ها با توجه به برجام خواهید داشت و چگونه می توانید از نقض مکرر آن از سوی آمریکا و دیگر دولت‌ها جلوگیری کنید»؟

رئیسی پاسخ داد: «آن چه که در اصل این مذاکرات و این سند مورد اشکال است آنکه در حین مذاکره نکاتی مطرح شد قابل توجه اینکه گفته بشود از ناحیه دولت و جناب آقای روحانی که خزانه خالی است، این یک پیام بسیار بد از ناحیه جمهوری اسلامی است برای طرف مقابل، اینکه گفته شده باشد که اگر ما این توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل با یک اقدام تاسیسات ما را مورد هجوم قرار بدهد این یک پیام بسیار بد است برای مذاکره. و قضایای دیگر که اتفاق افتاد.

ما می خواهیم ببینیم بعد از این سند چه اتفاقی افتاد؟ آقای روحانی قول دادند به محض اینکه این کار انجام شد تمام تحریم هابه صورت یکجانبه با 4 تاکید موکد برداشته می شود هیچ اتفاقی در سفره مردم نیفتاد. یعنی به این معنا آیا به مردم عرض می کنم ایا پس از تصویب این قضیه در سفره، کسب و کار و بازار رکود مشکل آن حل شد؟ بیکاری مشکلش حل شد؛ هیچ اتفاقی نیفتاد».

وی همچنین گفت: «در این قضیه چه اتفاقی قرار بود بیفتد. قرار بود هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم چرخ سانتیرفیوژها. واردات و صادرات الان این رکودی که جملگی وارد شده است تحریم های بانکی، از آقای سیف گفتیم چه می کنید در این خصوص گفتند تا الان هیچ.»

قالیباف نیز در این باره گفت: «امروز از مردم وقتی سوال می کنیم ایا روزی که برجام در دستور کار بود معنی اش این بود که گشایشی در کار اقتصادی صورت می گیرد ولی این اتفاق مردم ما احضارشان این است که به درستی این اتفاق نیفتاده است».

میرسلیم هم گفت: «متاسفانه ما بسیاری از دانشمندان و علمای خود را بیکار و در داخل تاسیسات بتن ریخته‌ایم و در آن طرف نمی دانیم مقابل تحریم ها چه کنیم و هنوز مشکلات تحریم و بانکی باقی است».

واکنش روحانی و معاون وی

حسن روحانی در تشکیک اظهارات قالیباف و رئیسی در حمایت از برجام، گفت: «افرادی که امروز کاندیدا هستند باید به طور خیلی صریح به مردم بگویند با برجام می‌خواهند چکار کنند و با دنیا چطور می خواهند تعامل کنند و برای اجرای برجام چه می خواهند بکنند. اگر برجام یک توافق مورد قبول است پس چرا این همه در خیابانهای تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید به مذاکره کننده، اگر می‌گویید میدان جنگ است که درست هم است، وقتی دیپلماتهای ما در مذاکره بودند شما چه کردید؟»

وی افزود: «آقایان آنجایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم. آنجا که می‌خواستند برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند، شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند.»

اشاره آقای روحانی به آزمایش موشکی سپاه در یک مانور نظامی بود که روی آن به عبری شعار مرگ بر اسرائیل نوشته شده بود.

حسن روحانی در این مناظره با بیان اینکه «انشقاق جامعه، امنیت جامعه را از بین می‌برد»، به اقدامات سپاه پاسداران در زمان مذاکرات هسته‌ای برای برهم زدن توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» انتقاد کرد.

او اظهار داشت: «ما هر جا موفق شدیم جایی بوده که متحد بودیم؛ کنار هم بودیم؛ آنجایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم. آنجایی که خواسته‌ایم برجام را به هم بزنیم؛ دیدیم چکار کردند؛ آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند؛ برای اینکه ما نتوانیم ۱۰۰ درصد استفاده کنیم».

اشاره رئیس‌جمهور ایران به نشان دادن سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون ایران و همچنین نوشتن شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده بود.

روحانی سپس بعنوان بانی و حامی برجام، ادعا کرد: «خیلی مهم است که مردم ما به این مسئله مهم توجه کنند که افرادی که امروز کاندیدا هستند باید به طور خیلی صریح به مردم بگویند با برجام می‌خواهند چکار کنند با دنیا چطور می خواهند تعامل کنند و برای اجرای برجام اگر برجام یک توافقی هست که مورد قبول است پس چرا این همه در خیابانهای تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید به مذاکره کننده، اگر می‌گویید میدان جنگ است که درست هم است وقتی دیپلماتهای ما در مذاکره بودند شما چه کردید؟

چه حرف‌های نامربوطی بعضی ها زدید همانند مخالفین مردم ایران که صهونیست ها و وهابی ها و تندروهای آمریکا مخالف بودند یک عده‌ای همراه آنها شروع کردند به مخالفت کردند. مردم باید بدانند با زحمات فراوان برجام به دست آمده برجام یعنی تمام تحریم های هسته ای بردشته شده است اگر شما می گویید، برادشته شده است اگر شما می‌گویید تحریم‌ها مانند بگویید کدام است.»

وی افزود» «اگر برجام نبود نفت ما به جای یک میلیون بشکه می شد دویست هزار بشکه و شما این وعده و عیدها را امروز چطور برآورده می شد کما اینکه هیچ کدام برنامه و حساب و کتاب ندارد. به صراحت به مردم بگویید در برابر برجام چه می کنید همه شما مخالف بودید وقتی ترامپ آمد خوشحال بودید که برجام را پاره می کند. امروز مردم باید بدانند که دوباره تحریم بر می گردد تقابل بر می گردد یا نه؟».

جهانگیری که معاون اول دولت روحانی است نیز در دفاع از برجام گفت: «ما حق هسته‌ای خود را به ثبت رساندیم ما تحریم‌ها را از ایران برداشتیم. ما ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردیم چرا فراموش کردیم؟»

وی مدعی شد: «اگر برجام به توافق نمی‌رسید و این قدرت های استکباری زورگو می خواستند همان کارهایی که ادامه داشت ادامه بدهند صادرات نفت ما متوقف می شد مردم ایران می دانید چه می شد جوری می شد که تمام مردم باید وضع نابسامانی از نظر اقتصادی داشتند توفیق برجام در این بود که ما امروز با افتخار می گوییم کشورمان آماده توسعه است. ما به جای یک میلیون بشکه نفت الان 2.5 میلیون بشکه نفت داریم صادر می کنیم. ما 30 درصد صادرات پتروشیمی افزایش یافته است. بیمه کشتی ها برقرار شده است کشتی های خارجی از ایران کالا می برند و می آورند بندرهای ایران تحریم بود. دهها میلیارد تومان از اعتبارات ما آزاد شد. البته به بدعهدی آمریکاییها هم اذعان داریم».

واکنش تند مقام نظامی به اظهارات روحانی

اشاره روحانی به نمایش سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون و همچنین درج شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده، با واکنش ستادکل نیروهای مسلح ایران روبرو شد و مسعود جزایری، سخنگوی این تشکیلات نظامی منسوب رهبری، عصر جمعه گفت که «نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» و به گفته او، «دادن آدرس‌های نادرست به مردم اجتناب ورزند».

به گزارش فارس، وی افزود: «ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی در راستای سیاست‌ها و تدابیر کلان نظام در حال انجام است و… وجود پایگاه‌های زیرزمینی و موشکی یک عامل مهم بازدارندگی دفاعی برابر تهاجمات دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران محسوب می‌شود».

گفتنی است؛ سپاه پاسداران مهر سال 94 از اولین «شهر موشکی» خود رونمایی کرد و فرمانده هوافضای این نیرو همان زمان گفت که پایگاه‌های موشک‌های دوربرد ایران «در عمق ۵۰۰ متر زیر کوه‌های بلند» و «در همه استان‌ها و شهرهای» کشور «آماده مقابله با تهدیدهای دشمنان هستند».

سپاه در دی ماه همان سال از «دومین شهر موشکی» ایران رونمایی کرد و در آن زمان اعلام کرد دو موشک بالستیک به سمت اهداف از پیش تعیین شده فرستاده که برد آنها دو هزار کیلومتر است و به اسرائیل می‌رسد.

در واکنش به اظهارات حسن روحانی پیرامون موضوع موشکی و برجام، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که قبلا به کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، به صورت کتبی هشدار داده شده بود از ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی کشور خودداری کنند.

شبکه العالم به نقل از پاسدار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح و رئیس ستاد تبلیغات دفاعی ایران گزارش داد که از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، به صورت کتبی خواسته شده از ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی کشور خودداری کنند.

جزایری در این‌باره گفت: « به صورت کتبی خواسته‌ایم تا نامزدها و یا رسانه‌ها از ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی کشور و منطقه‌ای که خارج از حدود اختیارات ریاست‌جمهوری است، خودداری کنند.»

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران در ادامه افزود: «قبلا به صورت کتبی از ستاد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته شد تا در خلال تبلیغات انتخاباتی مراقب شود تا نامزدها و یا رسانه‌ها در ورود به عرصه‌های نظامی و دفاعی کشور و منطقه، منافع ملی و امنیت کشور را در نظر گرفته و از دخالت غیرتخصصی در این عرصه که خارج از اختیارات ریاست‌جمهوری است، خودداری کنند.»

«جامعه را نلرزانید»

همچنین در موضع گیری دیگر پیرامون متاظره های انتخاباتی، محمد امامی کاشانی٬ امام جمعه موقت تهران از نامزدهای انتخابات خواست از بیان کلمات و انجام حرکاتی که «جامعه را تکان می‌دهد»٬ اجتناب کنند.

وی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت که «نباید در بحث‌ها و مسائل انتخاباتی٬ جامعه لطمه بخورد و دچار اضطراب و تزلزل شود. جامعه باید آرام باشد.»

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه٬ اقتصاد ایران را «بیمار» دانست و افزود «باید مسئولان به مانند عزیزان خود که بیمار می‌شوند از این بیماری کشور پرستاری کنند و فکر کنند که چگونه می‌توانند آن بیماری را علاج کنند.»

ادعای سانسور کلیپ روحانی

با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام حسن روحانی، به‌نظر می‌رسد مستند تلویزیونی رئیس‌جمهور ایران توسط صدا و سیمای تحت امر رهبری سانسور شده است.

به گزارش ایلنا، پستی در اینستاگرام حسن روحانی منتشر شده که در آن آمده است: نمایش بدون سانسور مستند انتخاباتی “رییس جمهور روحانی” در اینستاگرام دکتر روحانی همزمان با پخش از شبکه یک.

«دشمن دشمن است»

در آخرین گزارش انتخاباتی نیز، علی خامنه‌ای، رهبر ایران امروز یکشنبه در جمع معلمان و کارکنان آموزش و پرورش مردم را تشویق به رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری کرده و گفته است: «دولت‌ها تأثیری ندارند. دشمن دشمن است. این دولت و آن دولت ندارد. آنچه مانع دشمنی می‌شود حضور مردم است.»

خامنه‌ای ادعا کرد: «آنچه برای منافع ملت به‌ صورت فوری لازم است، حضور مردم است. حضور مردم دشمنان را از هیبت جمهوری اسلامی می‌ترساند. این هیبت ناشی از امثال حقیر نیست.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
ایرنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.