رفتن به محتوای اصلی

واکنش کنگره به برکناری اف بی آی
10.05.2017 - 14:33

چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنا اخراج رئیس اف‌بی‌آی را به دلیل تحقیقات کنگره درباره ارتباط احتمالی کارزار انتخاباتی  ترامپ با روسیه دانست و گفت باید تحقیقات مستقلی در این باره صورت بگیرد.

چاک شومر در نشست خبری گفت آقای ترامپ شما اشتباه بزرگی کردید و اولین سوال که دولت باید پاسخ بدهد این است که چرا اکنون؟‌

آقای شومر با انتقاد از پرزیدنت ترامپ، نحوه اخراج جیمز کومی را یک «الگوی عمیقا نگران کننده» از رفتار کاخ سفید نامید و آن را مشابه رفتار پرزیدنت ترامپ در برکناری ناگهانی معاون دادستان آمریکا در ابتدای دولت دانست.

نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان نیز از برکناری ناگهانی رئیس پلیس فدرال انتقاد کرد و گفت شاید از  ابتدا انتصاب او اشتباه بود. وی گفت شاید او در جای درستی قرار نداشت. من فکر می کنم باید به انتخاباتی که برگزار شد نگاهی بیاندازیم و ببینیم چه تلفات و هزینه هایی داشت.

اشاره خانم پلوسی به نامه ده روز قبل از انتخابات جیمز کومی درباره ایمیل های هیلاری کلینتون است که از سوی دموکرات ها عامل اصلی باخت خانم کلینتون تلقی می شود.

برنی سندرز سناتور مستقل ورمونت هم در بیانیه ای اخراج جیمز کومی را به تحقیقات کنگره مرتبط دانست و گفت این اقدام  پرزیدنت ترامپ سوال های جدی را درباره پنهان کاری دولت اش طرح می کند.

کریس ون هالن سناتور دموکرات مریلند نیز در بیانیه ای اعلام کرد ما می دانیم روسیه در انتخابات ما تاثیر داشته است و می  دانیم آقای کومی درباره «تبانی بالقوه» بین کارزار ترامپ و روسیه تحقیق می کرد. من نگرانم که وزارت دادگستری و رئیس جمهوری در تحقیقات مستقل تاثیر روسیه بر انتخابات تاثیر بگذارند.

الیزابت وارن سناتور دموکرات ماساچوست از هم اکنون درباره رئیس بعدی اف‌بی‌آی ابراز نگرانی کرد و در توئیتر خود نوشت  پرزیدنت ترامپ نمی تواند فردی برای ادامه این تحقیقات بحرانی برگزیند.

واکنش جمهوریخواهان

میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا بدون اشاره به جزئیات برکناری کومی در بیانیه کوتاهی نوشت سنا زمانی که  نامزد جانشین وی را دریافت کند، به دقت و وسواس آن را بررسی می کند.

وی افزود: این وظیفه مهم سنا در زمانی است که آمریکا با تهدیدهای جدی در داخل و خارج روبرو است.

اما جان مک کین، سناتور ارشد جمهوریخواه از آریزونا در بیانیه خود گفته است هرچند رئیس جمهوری حق قانونی برای برکناری رئیس اف‌بی‌آی را دارد اما من از تضمیم رئیس جمهوری ناامید شدم. جیمز کومی مرد شریف و معتمدی است.

آقای مک کین مانند برخی دموکرات ها اخراج کومی را بی ارتباط با تحقیقات او درباره نقش روسیه در انتخابات قبلی ندانست و نوشت من از مدتها پیش خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب در کنگره برای بررسی نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ شدم.

وی افزود: تصمیم رئیس جمهوری تنها ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب را نشان داد.

لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی نیز در بیانیه ای تصمیم پرزیدنت ترامپ را مشکل دانست. این عضو  بلندپایه کمیسیون قضایی سنا، در نامه‌ای خطاب به «کومی» ضمن تشکر از خدمات او، اظهار داشت که تغییر رهبری اف بی آی احتمالا بهترین اقدام پیش رو است.

وی افزود: من معتقدم که که یک شروع تازه می تواند منافع اف‌بی‌آی و ملت را تامین کند.

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه تنسی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، در بیانیه ای نوشت برکناری جیمز  کومی در این مقطع سوال هایی را بر می انگیزد.

وی با اشاره به تحقیقات در حال حاضر در کنگره درباره نقش روسیه در انتخابات افزود این ضروری است که تحقیقات بدون اغراق و تاثیرات سیاسی تکمیل شود.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.