رفتن به محتوای اصلی

ترامپ رئیس اف‌بی‌آی را اخراج کرد
10.05.2017 - 14:36

تصمیم کاخ سفید دایر بر اینکه “به مدیریت جیمز کومی پایان داده شده و اخراج شده است” موجی از شوک در واشنگتن به همراه داشته است.

اما دمکرات ها می گویند که دلیل این اخراج تحقیقات اف بی آی درباره رابطه ادعا شده میان ستاد مبارزات انتخاباتی آقای ترامپ و روسیه است.

این تصمیم پس از آن گرفته می شود که آقای کومی اطلاعات غیردقیقی درباره ای میل های خانم کلینتون به کنگره داد.

بیشتر بخوانید: ادعاهای مدیر اف‌بی‌آی درباره ای‌میل‌های کلینتون ‘دقیق نبود’

در بیانیه‌ای که عصر روز سه‌شنبه (نهم مه – ۱۹ اردیبهشت) از سوی کاخ‌سفید منتشر شده آمده است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بر اساس توصیه آشکار جف سشنز، وزیر دادگستری و رود روزنتن، معاون وزارت دادگستری، تصمیم به اخراج رئیس اف.بی.آی گرفته است.

در اطلاعیه کاخ‌سفید به نقل دونالد ترامپ آمده: “اف‌بی‌آی‌ یکی از مهم‌ترین و محترم‌ترین نهادهای ایالت متحده است و امروز برای این نهاد که همچون گوهری در میان نهادهای امنیتی و انتظامی ماست آغازی نو خواهد بود.”

 

حکم اخراج جیمز کومی که به امضای دونالد ترامپ رسیده است

به پیوست اطلاعیه کاخ‌سفید نامه اخراج جیمز کومی و دو نامه دیگر که یکی به امضای جف سشنز، وزیر دادگستری و دیگری از سوی راد روزنتن، معاون وزیر دادگستری نوشته شده، دیده می‌شود.

آقای ترامپ در این حکم اخراج صریحا نوشته: “من این نامه‌ها که ضمیمه است را از سوی وزیر دادگستری و معاونش دریافت کردم که در آن توصیه به اخراج شما شده است. من به توصیه آنها توجه کردم و بدین وسیله به شما اطلاع می‌دهم که دوران مدیریت‌تان به پایان رسیده و شما از همین لحظه اخراجید.”

“با وجود این که شما در سه مورد به طور جداگانه مرا مطلع کردید که {اف‌بی‌آی} در حال تحقیق از من نیست، اما من به این نتیجه رسیدم که نظر وزیر دادگستری راجع به این که شما مدیر شایسته‌ای برای هدایت پلیس فدرال نیستید، درست است.”

کاخ سفید گفت که جستجو برای یافتن جایگزین آقای کومی فورا شروع می شود.

آقای کومی، ۵۶ ساله، چهار سال پیش در این سمت منصوب شده بود و شش سال دیگر تا پایان دوره کاری او باقی بود.

جیمز کومی که در هفته‌های گذشته بارها برای پاسخگویی به کنگره آمریکا رفته بود، ماه گذشته به سناتورها گفته بود اف‌بی‌آی‌ در حال تحقیق بروی تلاش دولت روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

کومی به کنگره گفته بود این تحقیقات شامل “بررسی ماهیت هر رابطه‌ای میان افراد مرتبط با ستاد ترامپ و دولت روسیه می‌شود.”

رئیس اف‌بی‌آی همچنین گفته بود هر هماهنگی احتمالی میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و اقدامات دولت روسیه در دست بررسی است.

به گفته او اف‌بی‌آی همچنین احتمال وقوع هرگونه جرم را ارزیابی خواهد کرد.

کومی در ماه مارس گفته بود این تحقیقات “خیلی پیچیده” است و او نمی‌تواند جدولی زمانی برای تکمیل آن ارائه کند.

او تاکید کرده بود: “ما حقایق را دنبال خواهیم کرد، صرف نظر از اینکه ما را به کجا هدایت کنند.”

علت اخراج چه بود؟

بسیاری ابراز شگفتی کرده اند که آقای کومی به خاطر نحوه رسیدگی به مساله ای‌میل‌های خانم کلینتون اخراج شود، به این دلیل که آقای ترامپ قبلا در این مورد از مدیر اف بی آی تمجید کرده بود.

او در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی گفته بود که آقای کومی برای بازگشایی تحقیقات مربوط به خانم کلینتون “دل و جرات” نشان داده و افزود که این اقدام “وجهه او را احیا کرد.”

اما راد روزنتین معاون وزارت دادگستری روز سه شنبه گفت “نمی تواند از نحوه رسیدگی مدیر اف بی آی به مساله ای میل های خانم کلینتون دفاع کند” و افزود: “من درک نمی کنم چرا او از پذیرش داوری تقریبا همگانی دایر بر اشتباهش سر باز می زند.”

“تقریبا همه قبول دارند که مدیر دچار اشتباهات جدی شده؛ این یکی از معدود مسائلی است که افراد از دیدگاه های مختلف در مورد آن اتفاق نظر دارند.”

تلاش برای ‘اثر گذاشتن‘ بر تحقیقات روسیه؟

دمکرات ها فورا اشاره کردند که آقای ترامپ برای اثر گذاشتن بر تحقیقات اف‌بی‌آی درباره “مداخله” روسیه در انتخابات آقای کومی را اخراج کرده است.

آن تحقیقات شامل حال اعضای تیم ستاد مبارزاتی آقای ترامپ و مساله تبانی احتمالی آنها با کرملین می‌شود.

سناتور چاک شومر که رهبر اقلیت دمکرات‌های سناست عصر سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری پرسید: “آیا این تحقیقات بیش از حد به حلقه رئیس جمهور نزدیک شده است؟”

او افزود: “به نظر نمی‌رسد این تحول تصادفی باشد.”

سناتور مارک وارنر هم گفت که اخراج آقای کومی “مایه خشم” و “سوءظن برانگیز” است.

سناتور دمکرات شلدون وایتهاس که عضو کمیته قضایی است خواستار تحقیق در این باره شد.

او در بیانیه ای نوشت: “درحالی که اف بی آی درحال تحقیق درباره کاخ سفید است، اخراج مدیر اف بی آی سوال های فوق العاده بزرگی پدید می آورد و سنا باید تا عمق قضیه برود. آمریکایی ها باید اطمینان داشته باشند که وزارت دادگستری نقش سنتی خود دایر بر پیگیری جسورانه حقایق را دنبال می کند و هر کسی که صرنظر از پستش قانون را زیر پا گذاشته تحت پیگرد قرار می گیرد.”

این تحول با اخراج دادستان کل وقت آمریکا توسط ریچارد نیکسون مقایسه شده که ریاست جمهوری او را وارد یک دوره تلاطم عمیق‌تر کرد. ترامپ ادعاهای مربوط به روسیه را “اخبار جعلی” می‌خواند.بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.