رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: ایران از ۱۰ هزار نیروی خارجی در سوریه حمایت می‌کند
12.05.2017 - 14:31

او روز پنجشنبه (۱۱ مه) در یک جلسه علنی کمیته اطلاعاتی سنا آمریکا گفت ایران همچنین صدها نفر از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران را در حمایت از حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به این کشور اعزام کرده است.

بلندپایه‌ترین مقام اطلاعاتی آمریکا همچنین پیش بینی کرد که جنگ داخلی یمن – که ایران در آن به حمایت از شبه نظامیان حوثی متهم است – در سال جاری میلادی ادامه پیدا کند.

سپاه پاسداران ایران نیروهای افغان اعزامی به سوریه را لشکر فاطمیون نام گذاشته است. مقامات ایرانی پیشتر گفته اند که خانواده‌های کشته شدگان افغان در سوریه تحت پوشش بنیاد شهید قرار می گیرند.

نیروهای گروه حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران قرار دارند نیز به طور مستقیم درگیر جنگ داخلی سوریه هستند.

رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا همچنین گفت که اظهارات مقامات ایرانی حکایت از آن دارد که آن‌ها می خواهند توافق هسته‌ای (برجام) را حفظ کنند.

ارزیابی از اوضاع افغانستان

دن کوتس در مورد افغانستان نیز گفت که با وجود افزایش کمک‌های نظامی آمریکا و متحدانش، اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان تقریبا به طور قطع در سال ۲۰۱۸ میلادی بدتر خواهد شد.

او افزود گروه طالبان به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد که نفوذش را در مناطق روستایی گسترش بدهد و پیش بینی کرد که “وضعیت وخیم اقتصادی”، می تواند دولت افغانستان را ضعیف بکند.

دن کوتس گفت که تلاش دولت برای پایان دادن وابستگی به کمک‌های خارجی زمانی می‌تواند نتیجه بدهد که گروه‌های شورشی سد نفوذ شوند یا دولت با طالبان به توافق صلح برسد.

رئیس تشکیلات اطلاعاتی آمریکا گفت که درباره توانایی‌های ارتش افغانستان برای شکست شورشیان “خوش‌بین” نیست.

آقای کوتس گفت “عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان احتمالا به دلیل ترکیبی از عملیات‌های طالبان، تلفات، ترک ارتش از سوی افسران، ضعف در کمک لجستیک و رهبری ضعیف، بدتر خواهد شد”.

مقام‌های ناتو و آمریکایی در افغانستان می‌گویند که ۶۲ درصد نفوس و ۵۷ درصد خاک افغانستان در کنترل دولت این کشور است و حضور شورشیان مخالف دولت در سایر مناطق مانع از اعمال کامل حاکمیت دولت بر تمامی خاک و جمعیت این کشور شده است.

ند رسانه آمریکایی اخیرا گزارش کردند که برخی مقام‌های دولتی آن کشور خواهان اعزام حداقل ۳۰۰۰ نیروی آمریکایی دیگر برای مبارزه با طالبان در افغانستان شده‌اند.

بر اساس این طرح، که کلیات آن از جمله در روزنامه‌های آمریکایی واشنگتن پست و نیویورک تایمز منتشر شده، همچنین به فرماندهان آمریکایی در افغانستان اجازه داده خواهد شد تا رهبران طالبان را در افغانستان هدف حملات هوایی قرار دهند.

این طرح که با انگیزه کمک به پایان دادن به شورش طالبان در افغانستان تهیه شده، برای اجرا باید به تصویب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، برسد. هنوز منابع رسمی ایالات متحده در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

قرار است رئیس جمهوری آمریکا روز ٢۵ مه در نشست سران کشورهای عضو سازمان ناتو شرکت کند و انتظار می‌رود تا آن زمان، نظر خود نسبت به استراتژی ایالات متحده در جنگ افغانستان را مشخص کرده باشد.بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.