رفتن به محتوای اصلی

بی طرفی در این انتخابات ممکن نیست
19.05.2017 - 01:52

. این گرایش گرجه درون حود یکدست نیست ولی خواهان بهبود روابط خارجی کشور، جلب سرمایه و ادغام اقتصاد ایران در بازار جهانی است. این امر بدون سر و سامان دادن – یعنی قانونمند و نرمالیزه کردن روابط اقتصادی امکان پذیر نیست و گامهایی در این جهت در چهار سال نخست دولت روحانی برداشته شده است.
درسوی دیگر جبهه ای است همنظر با ولایت و سپاه. دیدگاهِ آقایان خامنه ای، مصباح، رئیسی و بیشتر فرماندهان سپاه در زمینه استکبار ستیزی و تداوم و گسترش انقلاب بر همگان آشکار است. این جبهه جز مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی که همان تکرار آشفتگی های دوران احمدی نژاد است، برنامه ای برای اداره کشور ندارد و در سیاست خارجی نیز تقابل با امریکا و اسرائیل را بر منافع ملی مرجح می شمرد.
بر این نطع سیاسی، امکان گزینشی بین این دو گرایش داده شده است. دورنمای جایگزینی ولی فقیه، نقش رئیس جمهور در دوران گذر و مخاطراتی که با شکل گیری ائتلاف های جدید در خاورمیانه کشور ما را تهدید می کند، اهمیت این گزینش را دوچندان می می سازد.
مشکل دستگاه انتخابات هرچند معیوب، اینست که بیطرفی در برابر این گزینه ها را ناممکن می کند، رای ندادن به یکی همیشه بسود دیگری است. من انتخاب گزینه روحانی را بسود کشور میدانم گرچه آگاهم که با پیروزی روحانی هم شکاف و نبرد درون حکومت ادامه حواهد یافت و همین سیاست های حداقلی هم بسادگی پیش نحواهد رفت.
اما این پیروزی سرنوشته نیست و ادعای نمایندگی لایه های تهیدست در مبارزه فقر و ثروت، وعده توزیع درآمد رایگان و حمایت سازمانیافته سپاه ممکن است به پیروزی رئیسی در این انتخابات بیانجامد.
حال عده ای منفعت و مصلحت نظام را گویی بهتر از خامنه ای تشخیص میدهند و برآنند که در شرایط داخلی و خارجی فعلی روحانی بهترین نامزد او برای نظام است . برخی از این هم فراتر میروند از این مقدمه نتیجه می گیرند که رئیسی را دستی پنهان به میدان آورده است تا مردم از ترس او، روحانی را برگزینند؛ از اینرو شرکت در انتخابات را بیهوده میدانند. آنها تکثر دیدگاه ها و منافعی را که نامزدها نمایندگی می کنند، نادیده می انگارند و پیکاری واقعی را که بین دو جناح در جریان است و ملیون ها ایرانی را در سراسر کشور بسیج کرده است، نمایش میحوانند. انتخابات در ایران آزاد نیست ولی در همین دایره تنگ انتخاب، نه نمایشی است و نه فرمایشی.
قرار نیست انتخابات به تغییر ساختار نظام بیانجامد تا از این منظر بی حاصلی آن دستمایه سیاست تحریم و امتناع قرار گیرد. بدون مبارزات مدنی و جنبش های اجتماعی، بدون پیکار برای انتخاباتی آزاد، تغییر ساختار و گذر از این نظام ممکن نیست. منتهی هیچ کوششی در این زمینه در تقابل با شرکت در انتخابات نیست. انتخاباتی که با شرکت در آن بتوان سیاست های اقتدارگرایان و هسته سخت قدرت استبدادی را که مانع اصلیِ گشایش فضای سیاسی و شکل گیری جامعه مدنی است به چالش کشید، درست در جهت تضعیف ولایت فقیه و سیاست های سرکوبگرانه و ماجراجویانه است. فزون بر این شرکت در کارزارهای انتخاباتی شبکه ای از همبستگی های سیاسی پدید میاورد که هنگام بروز جنبش های اجتماعی میتواند به سازمانیابی جنبش یاری رساند.
شرکت در انتخابات به معنای مشروعیت بخشیدن به رژیم نیست بلکه کوششی برای تعمیق شکاف در هیات حاکمه است. خامنه ای میکوشد انتخابات ریاست جمهوری را بسود خود "معنی سازی" کند و برخی از مخالفان نیز با نادیده انگاشتن تمایز و تقابل ساختاریِ "دولت" و "ولایت" بر این معنی صحه می نهند. در ساحتاری که قدرت اصلی منتصبِ مفسران رسمی دین و مقامی مادام العمر است، انتخابات نهادهای اننخابی با تمام محدودیت های آن نه تنها مشروعیت که "مقبولیتی" هم برای رژیم حاکم پدید نمی آورد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
امیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.