رفتن به محتوای اصلی

مقام دیپلمات سابق آمریکا: انتخابات در ایران آزادانه برگزار شود، آیت الله‌ ها شکست می‌ خورند
19.05.2017 - 13:34

جان بولتون، سفیر سلبق آمریکا در سازمان ملل و معاون پیشین وزارت خارجه در امور امنیت بین المللی و کنترل تسلیحاتِ آمریکا، درخصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفته است: «سیستمی که در ایران طرح ریزی و برقرار شده، می تواند در معرض دستکاری و تقلب قرار گیرد، که البته سالها است که در معرض تقلب قرار دارد، جرا که نامزدهای انتخاباتی از خود اختیاری ندارند و گزینش آنها با دقت خاصی به وسیله آیت الله ها انجام می شود تا فقط افرادی به عنوان نامزد معرفی شوند که قبلا به وسیله شورای نگهبان تایید صلاحیت شده و به تایید رهبر نیز رسیده باشند».

وی همچنین تاکید داشت: «دولتِ ایران، صحنه انتخابات را به نحوی آماده می کند که انتخابات به ظاهر در نظر مردم ایران و غرب دموکراتیک جلوه کند؛ اما صرف نظر از نتیجه انتخابات، قدرت تصمیم گیری در دست رهبراست.

این مقام ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «من فکر می کنم مردم ایران خوب می دانند که بسیاری از آیت الله ها پس از وقوع انقلاب، ثروتهای کلانی به جیب زدند، که نمونه آن خانواده رفسنجانی است. این همان فسادی است که انقلاب با خود می آورد و موجب نارضایی شدید مردم می شود و این مسئله نشانگر آن است که انقلاب، صرف نظر از هدف اولیه خود نتایج تقلب آمیزی ببار آورده است».

بنابر گزارش صدای آمریکا، بولتون با بیان این که «نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات برای آن است که در انظار عمومی قرار بگیرد، تا جانشین رهبر کنونی نزد مردم فرد ناشناسی نباشد»، ادامه داد: «صرف نظر از اینکه او در انتخابات برنده شود یا بازنده، اگر رهبر کنونی بمیرد، از کار افتاده شود و یا استعفا دهد، وی گزینه خوبی برای این نمایش است که البته این هم نوعی دستکاری و تقلب است، که به وسیله رهبری انجام می گیرد. در هر حال، رژیم ایران با هر معیاری که بررسی شود، سیستمی دموکراتیک نیست».

وی همچنین افزود: «اینها می توانند بدون اینکه درباره جانشین رهبری که مهمترین سمت در ایران است، بدون هیچ بحث عمومی، اِعمال نظر کنند و این کاملا یک فرآیند غیر دموکراتیک است که البته رژیم ایران از ابتدا هیچ بنایی نداشته که دموکراتیک باشد. یعنی رژیمی که برپایه انتخابات آزاد و عادلانه روی کار آمده باشد، نیست».

معاون پیشین وزارت خارجه ایالات متحده درخصوص درگیری های موجود میان دو جناح کاندیدای ریاست جمهوری و تبلیغاتشان جهت اخذ رای برای بدست آوردن این مسند در ایران نیز اظهار داشت: «به نظر من تفاوت بین میانه روها و تندروها دروغ است، چون تنها کسانی می توانند نامزد انتخابات شوند که از غربال شورای نگهبان بگذرند و به تصویب رهبر هم برسند. بنابراین انتخابات آزاد و عادلانه برای مردم ایران وجود ندارد. بخصوص وقتی صحبت از مسائل مهم و اساسی مثل فعالیتهای هسته ای در میان است، هیچ تفاوتی بین این دو جناح مشاهده نمی شود».

وی با بیان این نکته که «رژیم ایران در میان مردم این کشوراصلا محبوب نیست»، به نارضایتی شدید در بین مردم بخصوص در زمینه های اقتصادی اشاره داشته و گفت: «مردم می دانند که همه فعالیتهای اقتصادی در جهت منافع تعداد معدودی آیت الله و فرماندهان سپاه پاسداران است و نه به نفع مردم».

جان بولتون با اشاره به انتخابات سال 88 و اعتراضهای مردمی به آراء که با سرکوب ارگانهایی چون سپاه، بسیج و دیگر نهادهای اجرایی نظام صورت گرفت و همچنین نقش پُر رنگ سپاه در سرکوب های انجام شده، تاکید کرد: «قدرت رژیم ناشی از سپاه پاسداران است، رژیم ایران حکومت روحانیون نیست، بلکه حکومت فاشیستی روحانیون است، که صرفا قدرت خود را از توان نظامی دارد. تاکنون شاهد پاسخ حکومت به اعتراضات مردمی بودیم. بسیج، سپاه پاسداران و دیگر گروههای وابسته به شدت صدای مردم را سرکوب کردند. بنابراین اگر شکافی در سپاه پاسداران ایجاد شود، بسیار محتمل است که رژیم سقوط کند. اما تا زمانیکه رژیم از این نیرو به صورت انحصاری برای سرکوب صدای مردم استفاده کند بر مسند قدرت باقی می ماند».

این مقام ارشد دولت آمریکا در پایان سخنان خود، موکدا یادآور شد که «اگر انتخاباتی واقعا آزاد در ایران انجام شود، آیت الله ها شکست خواهند خورد و آنوقت است که می شود به عقاید و نظرات واقعی مردم پی برد. اما بطور کلی انتخابات در ایران نه تنها آزاد نیست بلکه از آن به عنوان پرده استتاری برای ادامه فعالیتهای مخفی استفاده می شود».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.