رفتن به محتوای اصلی

ساخت فيلم كوروش و الگوسازى سيّد - ساتراپى
26.05.2017 - 12:05

شيعه ى شعوبى آريايى و يا همان " پرشين شيعه " درست پس از انتخاب روحانى يادش افتاد تا كوروش را فيلم كند. شيعه ى شعوبى مسيرى را در تاريخ پيموده است كه ديگرى ستيزى و ديگرى كُشى حاصل آن است.

كوروش كه قاتلى بيش نيست پيوسته تيتر روز " پرشين شيعه ' و اهالى شعوبيه مى باشد. حالا چرا اينها اينهمه براى احياى تفكر گند و مُرده ى كوروش تلاش مى كنند و ولخرجى مى نمايند؟

چرا فيلم شاهان تُركى كه عصرها بر ايران حكومت راندند را توليد نمى كنند؟

برگشت شيعه ى شعوبى به كوروش در چيست؟

طبيعى است كه هر بازگشتى نشانه اى از گريز دارد، شيعه ى شعوبى از چه مى گريزد؟

شيعه ى شعوبى براى چه به دامان كوروش پناه مى برد؟

چرا شيعه ى شعوبى مدام از مدرنيته به سمت سنّت و كلاسيسم ديگرى ستيز عقب مى نشيند؟

اين دوگانه سازى سلطنت - شريعت مبتنى بر كدام تفكر رهايى بخش و توسعه گرا و عدالت محور است؟

روحانى و احمدى نژاد، اصلاح طلب و اصولگرا دربدر دنبال شانه هايى هستند تا سر راحت بر آن بگذارند و بياسايند.

آيا حركت احمدى نژاد را به خاطر داريد؟

چفيه ى ولايت بر شانه هاى كوروش همان دوگانه اى است كه ايرانيّت مدنظر آقايان دنبال آن است.

قتل عام مردم هگمتانه و نينوا، تخريب و نابودى تمدن ليدى، بابل و عيلامى...تخريب آثار فرهنگى تمدنهاى ديگر، رواج ديگرى كشى و برده دارى و نزديكى با محارم از سلسله جناياتى است كه كوروش كبير شيعه ى شعوبى مرتكب شده است.

در اين برهه از تاريخ، اين دوگانه ى سلطنت - شريعت با رجعت به سمت كوروش دارد دنبال كدام ديالوگ فراموش شده ى نجاتبخش مى گردد؟

اين " الگو سازى چند وجهى " با تكيه بر كدام مفاهيم مشترك و تامل شده ساخته مى شود؟

امثال همين الگوسازهاى چند وجهى اخيراً مطالبى مى نويسند عليه محمد امين رسولزاده و رهبران حركت ما. بايد به اينها گفت كه رهبران ما خشونت و ديگرى ستيزى را هرگز وارد تاريخنگارى ما نكرده اند و رهايى را با راههايى مدرن و مبانى تامل شده ى سياسى و بر اساس ديگرى دوستى سروده اند.

به هر حال مى خواهم بپرسم آن مبانى مشترك بين ايرانيّت اكنون و دوره ى هخامنشيان كدامها هستند؟ من اولين و برجسته ترين مبنا را ديگرى ستيزى مى دانم.

الگوسازى سيّد - ساتراپى در اين برهه از تاريخ كه ديگرى ها در ممالك محروسه تحت ستم و ظلمند هدف روشن و آشكارى دارد.

پيشتر گفته ام كه شيعه ى شعوبى يا همان شيعه ى " سيّد - ساتراپى " فرق زيادى با شيعه ى آزربايجانى دارد و يكى از فرق هايش هم همين تفاوت مبانى است.

در شيعه ى سيّد - ساتراپى ديگرى ستيزى مبناست اما در تشيع آزربايجانى بنا بر ديگرى دوستى است.

با اين اوصاف پروژه ى ساخت فيلم كوروش اشاعه ى ديگرى ستيزى و دهن كجى به مليت هاى ديگر است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.