رفتن به محتوای اصلی

اعتراض عفو بین‌الملل به اعدام مردی در ایران به دلیل «ارتکاب جرم در نوجوانی»
27.05.2017 - 14:35

بیانیه این نهاد مدافع حقوق بشر روز پنج‌شنبه ۴ خرداد منتشر شده است که در آن عنوان شده ایران با اعدام مردی که هنگام ارتکاب جرم تنها ۱۶ سال داشت، به‌طور کامل حقوق کودکان را نادیده گرفته است.

این بیانیه به گزارش رسانه‌های ایرانی استناد می‌کند که تنها نام کوچک فرد اعدام‌شده را منتشر کرده و نوشته‌اند که «اصغر» پس از گذشت حدود ۳۰ سال از زمان وقوع جرم روز چهارشنبه در زندان کرج به دار آویخته شده است.

در ادامه بیانیه اظهارات فیلیپ لوتر، از مدیران بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل بازتاب یافته است که می‌گوید: «این اعدام نشان داد که ادعاهای همیشگی مقام‌های ایران در سازمان ملل و نزد مسئولان اتحادیه اروپا درباره منسوخ شدن مجازات اعدام برای مجرمان نوجوان، به شدت پوچ و توخالی‌ست.»

آقای لوتر در ادامه اضافه کرده است: «ایران دو دهه قبل کنوانسیون حقوق کودکان را به تصویب رساند، اما همچنان به شکل هراس‌آوری نسبت به حقوق کودکان بی‌اعتنایی نشان می‌دهد. کار واقعاً هولناکی‌ست.»

به گفته این مدیر عفو بین‌الملل، ایران تنها در سال جاری میلادی سه نفر را که هنگام ارتکاب جرم کودک محسوب می‌شدند اعدام کرده که آخرین مورد آن «اصغر» است.

طبق گزارش رسانه‌های فارسی‌زبان، اصغر سال ۱۹۸۸ به اتهام قتل یک نوجوان ۱۲ ساله به اعدام محکوم شد و دیوان عالی کشور نیز این حکم را تأیید کرد تا او به محض رسیدن به ۱۸ سالگی اعدام شود. او اما توانست از زندان فرار کند و تا سال ۲۰۱۵ نیز متواری بود که در نهایت دستگیر و به دار آویخته شد.

فیلیپ لوتر در ادامه اظهارات خود بر لغو مجازات اعدام برای نوجوانان در ایران تأکید کرده و خواستار تبعیت ایران از قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشر شده است.

ایران جزو معدود کشورهایی است که همچنان در آن حکم اعدام برای نوجوانان بزهکار صادر می‌شود در حالی که قوانین بین‌المللی کشورها را به شدت از صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال نهی می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل اساساً مخالف مجازات اعدام در هر سنی و برای هر جرمی است. این سازمان از همه کشورها خواسته که مجازات اعدام را در کل منسوخ کنند.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.