رفتن به محتوای اصلی

هدف اصلی طرح تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران “سپاه پاسداران” است
27.05.2017 - 14:38

این طرح با ١٨ رأی موافق در مقابل ٣ رأی مخالف در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصویب شد. برای اجرایی شدن این طرح باید در صحن علنی سنا و مجلس نمایندگان تصویب و در نهایت به امضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برسد.

 موافقان این طرح در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، مدعی شده‌اند که ایران ضمن نقض حقوق بشر، از گروه‌های شبه نظامی حمایت می‌کند و با آنان سلاح می‌دهد.

“باب کروکر” رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، در توجیه تصویب این طرح گفته که این اقدام، واشنگتن را قادر خواهد کرد تا با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه که منافع آمریکا و متحدین این کشور در منطقه را به مخاطره خواهد انداخت، مقابله کند.

این طرح، افراد و یا شرکت‌هایی را در برنامه موشکی ایران دست دارند هدف قرار خواهد داد. در این طرح، تحریم‌های تازه‌ای علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین مسدود ساختن دارایی‌های کسانی که در معاملات ممنوع تسلیحاتی با ایران دست داشته و به توسعه برنامه موشکی ایران کمک می‌کنند، پیشنهاد شده است.

درآستانه تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، هشدار داده بود که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر، موقع مناسبی برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران نیست؛ اما سناتورهای حامی طرح می‌گویند، این مصوبه تداخلی با توافق هسته‌ای نخواهد داشت.

آمریکا مدعی است که آزمایش‌های موشکی ایران، ناقض قطعنامۀ ٢٢٣١ سازمان ملل است. این قطعنامه دو سال پیش در حمایت از توافق هسته‌ای میان تهران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) به‌علاوۀ آلمان (گروه ١+۵)، تصویب شد.

 مقام‌های ایرانی با رد این ادعا می‌گویند که آزمایش‌های موشکی در قالب بخشی از برنامۀ تقویت توانمندی‌های دفاعی ایران انجام می‌گیرد و ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیست.رادیو فرانسه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.