رفتن به محتوای اصلی

در پناه « دروغ »
29.05.2017 - 19:28

 

اوضاع اقتصادی کشور ، به شدت بد است ؛ اما دولت جمهوری اسلامی در پناه دروغ و آمارِ بر پایه‌ی دروغ ، ادعاهای دیگری را مطرح می‌کند.

از تراز مثبت بازرگانی خارجی و کاسته شدن از گِنج ( حچم ) نقدیگی و ...سخن می‌گوید ؟! اما باید بدانیم که تراز مثبت بازرگانی بیرونی ( خارجی ) ، نه به دلیل افزایش صادرات ؛ بل بر اثرکاهش وارداتِ مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای برخاسته از رکود اقتصادی و در نتیجه ، کاهش تولید و سرمایه‌گذاری تولیدی است.

افزون ‌براین ، دولت جمهوری اسلامی از سال 1394 برای بالا بردن آمار صادرات غیرنفتی، صادرات گاز طبیعی را نیز به سرجمعِ صادرات غیرنفتی افزوده است. بدین سان ، از سال1394 ، صادرات گاز طبیعی که تا پیش از آن جزو صادرات نفتی بود ، به سرجمعِ صادرات غیرنفتی افزوده شد و در نتیجه ، صادرات غیرنفتی به یاریِ صادرات گاز طبیعی افزایش پیدا کرد .

از سوی دیگر واردات مواد اولیه ، واسطه‌ای و نیز کالاهای سرمایه‌ای به کشور ، به‌دلیل رکود اقتصادی ، کاهش پیدا کرد ؛ به گونه‌ای که واردات کشور در سال 1394 نسبت به سال 1393 کمابیش ۱۲میلیارد دلار کاهش یافت. دیگر این‌که بازرگانی بیرونی ( خارجی ) میان سال‌های 1391 تا 1395 بیش از 16 درصد کاهش پیدا کرد .

بدین سان ، بازرگانی بیرونی ( خارجی ) کشور (جمع صادرات و واردات ) از ۱۰۴میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار در سال 1391 به ۸۷ میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار در پایان سال 1395 کاسته شد.

این در حالی است که حجم نقدینگی در دولت یازدهم از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به ۱۲۰۰هزار میلیارد تومان رسید یعنی بدنه‌ی « چاق و پَرخور » دولت ، هم‌راه با افزایش چشم‌گیر دریافتی‌ها ( نجومی‌بگیران و دیگران ) ، با وام از بانک مرکزی و دیگر بانک ها و ایجاد نقدینگی ( افزایش حجم اسکناس در گردش ) سر پا نگاه داشته شده است .

آقایان : با دروغ و آمارسازی می‌توان اندک کسانی که مشتاق « دروع شنیدن و فریب‌خوردن هستند » فریفت ؛ اما حقایق را نمی‌توان پنهان کرد. اقتصاد ایران در شرایط بسیار بد و شکننده قرار دارد . تولید در حال کاهش است ؛ کارخانه های کشور پیاپی تعطیل می‌شوند یا به خارجی‌ها واگذار می‌گردند یابه قاچاق و قاچاق‌چی‌ها ؟!

آقایان : اسارت اقتصادی ، مکمل اسارت سیاسی و اجتماعی است ؟!

یک‌شنبه 24 ار دیبهشت 1396 ـ هوشنگ طالع

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.