رفتن به محتوای اصلی

آقای روحانی، آیا وزارت اطلاعات تابع شماست یا از دیگران فرمان می برد؟
01.06.2017 - 12:02

(بیانیه کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران در باره احکام زندان سه فعال مدنی عرب)

وزارت اطلاعات در 18 دی 95، ناصر اشجاری، فعال مدنی اپوزیسیون را در تهران بازداشت کرد و در روز اول اسفند همان سال او را آزاد کرد. اشجاري در انتخابات ریاست جمهوری به روحانی رای داد. 2- سایت اصلاح طلب "آمد نیوز" اطلاع داد که اداره کل اطلاعات ایران در موضوع تقلب علیه نامزدهای اکثریت عرب شهر اهواز در کنار فرمانده سپاه ولی عصر این شهر به سود متقلبان اصولگرا موضع گرفته و استاندار اصلاح طلب را تهدید کرده بود که نتایج تقلب آمیز انتخابات شورای شهر اهواز را بپذیرد. 3- دادگاه انقلاب اهواز سه فعال مدنی اهوازی را به سه سال زندان و تبعید یکی ازآنان به تکاب محکوم کرده است.

این سه مورد، مشتی هستند از خروار و نمونه ای از برخوردهای سرکوبگرانه وزارت اطلاعات با فعالان مدنی. اینجاست که این پرسش پیش می آید که آیا وزارت اطلاعات تابع رييس جمهور حسن روحانی است یا فرد یا گروهی دیگر؟

 بنا بر اخبار دریافتی از ایران، شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی پور محمدی، سه فعال مدنى به نام هاى عیسی دمنی (حداد)، مجاهد زرگانی و حسین (ناجى) حیدرى را به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل نهادهای غیر دولتی به زندان محکوم کرده است. طبق این حکم، عیسی دمنی افزون بر حبس، باید دو سال را به عنوان تبعید در شهر سردسیری تکاب به سر برد.

اداره کل اطلاعات استان روز دوشنبه 27 دی 95  (۱۶ ژانویه ۲۰۱۷) این سه فعال مدنی را بازداشت کرد وپس از یک ماه و نیم حبس انفرادی در یکی از زندان های مخفی، به طورموقت آزاد شدند.

عیسى دمنى ۴۳ ساله روزنامه نگار و معلم زبان عربی، مجاهد زرگانی ۳۶ ساله شاعر، و حسین(ناجی) حیدری ۳۸ ساله، معلم و مترجم زبان و ادبیات عرب هستند.

در واقع قصد از تبلیغ علیه نظام و تشکیل نهادهای غیر دولتی همانا فعالیت در زمینه آموزش زبان عربی به عنوان زبان مادری به برخی از متقاضیان و تشکیل یک موسسه خیریه برای اصلاح سنت های کهن قبیله ای وکمک به نیازمندان است که هم مردم عرب و هم غیر عرب را شامل مي شد. 

تندروها و عرب ستیزان مسلط بر اداره کل اطلاعات اهواز با این اقدامات می خواهند به فعالان مدنی عرب بگویند که حق ندارید به طور رایگان زبان مادری تان را آموزش دهید زیرا ما می خواهیم ریشه اش را در اقلیم اهوازبرکنیم، نيز به اصلاح سنت های کهن و ناهنجار و زیانمند عشایری نپردازید چون ما به اینها برای عقب نگه داشتن مردم عرب نیاز داریم، به تنگدستان کمک نکنید، فعالیت مدنی و فرهنگی نکنید، بلکه بروید اسلحه به دست بگیرید تا اعدامتان کنیم. وگرنه در همه کشورهای عالم از فعالیت سازمان های خیریه استقبال و با سنت های زیانبار قبیله ای مبارزه می کنند اما گویا مناطق عرب نشین ایران یک استثنای جهانی است و این جاست که نمود نژاد گرایی و عرب ستیزی را به عینه می بینیم .

کانون مبارزه با نژاد پرستی در ایران، با نکوهش محکومیت این سه فعال مدنی اهوازی خواستار الغای این حکم ظالمانه و تبعیض آمیز است.

بیانیه 35/01/06/17

 

    

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.