رفتن به محتوای اصلی

تصویب پیش‌نویس طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا
08.06.2017 - 14:19

هم‌‌زمان با وقوع دو حمله تروریستی در تهران و کشته شدن ۱۲ شهروند ایرانی، نمایندگان مجلس سنای آمریکا با اکثریت قاطع پیش‌نویس طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کردند.

روز چهارشنبه ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) ۹۲ سناتور آمریکایی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مقابل تنها ۷ سناتور مخالف، پیش‌نویس این طرح را تصویب کردند. این در حالی است کهبسیاری از اعضای بلندپایه دولت اوباما هشدار داده بودند که اعمال  تحریم‌های جدید علیه ایران در این برهه زمانی عاقلانه نیست.

چاک شامر سناتور ارشد دموکرات گفته اکثر هم‌حزبی‌های او به این طرح رأی مثبت دادند تنها به این دلیل که امیدوار هستند این طرح در قالب یک بسته تحریمی بزرگتر که شامل اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه نیز هست به تصویب برسد.

بسیاری از قانون‌گزاران آمریکایی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ این کشور و احتمال دخالت داشتن روسیه در این انتخابات، خواهان تحریم این کشور شده‌اند. علاوه بر احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بحران اوکراین و نیز حمایت روسیه از رژیم بشار اسد دلایل دیگر این درخواست سناتورها هستند.

چاک شامر گفته است که او در حال مذاکره با سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه برای اعمال تحریم‌علیه روسیه است.

برخی از نمایندگان سنای آمریکا معتقد بودند که تصویب این طرح به دلیل وقوع حملات تروریستی در تهران باید به تعویق بیفتد. دیان فاین‌استاین سناتور دموکرات از جمله این افراد است. او گفته بود: «این کشور [ایران] درست پس از انتخاباتی که منجر به پیروزی میانه‌روها با ۵۷ درصد آرا شد، قربانی دو حمله تروریستی شده است. ما باید به ایران فرصت دهیم تا خودش را بازسازی کند و یک راه جدید را برگزیند.»

به گفته یکی از دستیاران ارشد مجلس سنا، اعمال تحریم‌های جدید هفته آینده در سنا به رأی گذاشته می‌شود.

تحریم‌های جدید درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران، ارسال سلاح و حمایت از گرو‌ه‌های شبه‌نظامی و نیز نقض حقوق بشر هستند. طرح این تحریم‌ها ماه گذشته در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ۱۸ رأی موافق در مقابل ۳۳۳ رأی مخالف به تصویب  رسید.

پس از تصویب نهایی این طرح در سنا باید کنگره آمریکا نیز آن را تایید کرده و در نهایت به امضای دونالد ترامپ برسد تا تبدیل به قانون شود.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.