رفتن به محتوای اصلی

حزب مکرون در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز شد
12.06.2017 - 13:33

روز یکشنبه ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد)  انتخابات پارلمانی فرانسه تحت تدابیر امنیتی شدیدی با حضور بیش از ۵۰ هزار نیروی پلیس برگزار شد.

اولین نتایج رسمی شمارش آرای دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه، ساعت ۲۰ به وقت محلی اعلام شد. طبق آخرین گزارش‌ها کاندیداهای حزب “جمهوری به‌پیش” امانوئل مکرون در دور اول انتخابات پارلمانی با کسب بیش از ٣٢ درصد آراء اکثریت را در مجلس ملّی فرانسه بدست آورده است. گفتنی است که حزب تازه تاسیس مکرون برای نخستین بار در انتخابات پارلمانی فرانسه شرکت کرده است.

بیشتر بخوانید: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه شد

طبق آمار منتشر شده از شمارش اولیه آرا در انتخابات پارلمانی ائتلاف جمهور‌ی‌خواهان ۲۱ و نیم درصد، حزب راستگرای  پوپولیست جبهه ملی به رهبری مارین لوپن ۱۴ درصد، حزب چپ فرانسه حدود ۱۱ در صد و حزب سوسیالیست فرانسه تنها حدود ۸ درصد درصد آراء را بدست آورده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که حزب رئیس جمهور فرانسه در مجموع ۳۹۰ تا ۴۴۰ کرسی نمایندگی را از میان ۵۷۷ کرسی پارلمان به خود اختصاص دهد.

کاهش مشارکت در انتخابات پارلمانی

وزارت کشور فرانسه مشارکت در انتخابات مجلس فرانسه را تا ساعت ۱۷ به وقت پاریس ۴۱ درصد اعلام کرد. پنج سال پیش در سال ۲۰۱۲ مشارکت مردم فرانسه در انتخابات پارلمانی تا ساعت ۱۷ روز انتخابات ۴۸ درصد بوده است. روی این حساب مشارکت مردم در انتخابات کنونی سیر نزولی داشته است.

به طور کلی ۴۷ میلیون رای دهنده فرانسوی فراخوانده شدند ۵۷۷ نماینده خود را انتخاب کنند. در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی سرنوشت انتخاب کاندیداها در دور دوم مشخص خواهد شد که یکشنبه هفته آینده (۱۸ ژوئن) برگزار می‌شود.

سیستم انتخاباتی پارلمان فرانسه کمی پیچیده است. کاندیداها برای بدست آوردن پیروزی به بیش از ۵۰ درصد از آرا رای دهندگان حوزه انتخابی خود نیاز دارند. علاوه برآن این تعداد باید یک چهارم کل آرا رای دهندگان حوزه انتخاباتی خود را نیز کسب کنند، در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

کاهش نقش احزاب سنتی فرانسه

مهم‌ترین مسئله برای مکرون، رئیس جمهور جدید فرانسه ورود نمایندگانی است که از سیاست‌های او در پارلمان کشور پشتیبانی کنند. رئیس جمهور جدید با حمایت پارلمان می‌تواند اصلاحاتی را که به فرانسوی‌ها وعده داده بود عملی کند.

پیروزی مکرون نشان می‌دهد که احزاب سنتی فرانسه از جمله حزب سوسیالیست این کشور که اکثریت کرسی‌های پارلمان کنونی فرانسه را در دست داشتند به حاشیه رانده شده‌اند و نقش تعیین کننده پیشین خود را از دست داده‌اند.رادیو آلمان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.