رفتن به محتوای اصلی

گزارش جنگ در رقه
14.06.2017 - 14:45

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید «نیروهای دمکراتیک سوریه» که عمدتا از شبه‌نظامیان کرد تشکیل شده، «از هفته گذشته و پس از ورود به شهر، پیشروی‌های سریعی داشته‌اند». خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» از روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد به این سو، درگیری‌های شدیدی با شبه‌نطامیان مورد حمایت ایالات متحده داشته‌اند.

شبه‌نظامیان کرد و عرب در «نیروهای دمکراتیک سوریه»، روز ۱۶ خرداد اعلام کردند کهعملیات تهاجمی خود را برای بازپس گرفتن شهر رقه آغاز کرده‌اند. رقه مرکز و پایگاه اصلی حضور گروه موسوم به حکومت اسلامی‌ست و عملیات در اطراف این شهر طی ماه‌های گذشته، با کمک ائتلاف به رهبری آمریکا، جریان داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمان ورود «نیروهای دمکراتیک»، آن‌ها موفق به تصرف محله‌ای در شرق و نیز محله‌ای در غرب این شهر شده‌اند.

همزمان خبرگزاری رویترز از یکی از رسانه‌های گروه حزب‌الله لبنان، که از بشار اسد در جنگ داخلی حمایت می‌کند، نقل کرده‌است که ارتش سوریه «به‌طور ناگهانی موفق شده در مناطق بیابانی غرب رقه، دست به پیشروی‌هایی علیه نفرات داعش بزند».

رویترز می‌گوید در گرماگرم نبردهای گروه‌های مختلف و رقیب علیه گروه داعش، بیابان‌های سوریه تبدیل به مناطق مهمی شده‌اند که آن‌ها در تلاش برای کنترل بخش‌هایی از آن هستند. برای نمونه مناطق «اثریا» و «طبقه»، در غرب رقه، برای نیروهای اسد اهمیت زیادی دارد، چراکه می‌توان از آن‌ها برای انجام حملاتی علیه نیروهای دولتی و مسیرهای ترابری استفاده کرد.

نفرات داعش بارها در جاده اثریا-طبقه به نیروهای دولتی یورش برده‌اند. تصرف و کنترل کامل این مسیر به نیروهای ارتش سوریه، در پیشروی به عمق صحرا کمک عمده‌ای خواهد کرد.

علاوه بر حزب‌الله لبنان، گروه «دیدبان حقوق بشر سوریه» که مقر آن در لندن است، نیز تائید کرده نیروهای دولتی در مناطق غربی پیشروی‌هایی داشته‌اند.

در کنار دور تازه درگیری‌ها، «سازمان دیدبان حقوق بشر» در مورد وضعیت غیرنظامیان هشدار داده و خواستار حفاظت از جان ده‌ها هزار غیرنظامی که در میانه نبردهای گیر افتاده‌اند، شده‌است.

لما فقیه، معاون بخش خاورمیانه‌ی این سازمان فرادولتی گفته است «نبرد رقه تنها برای شکست داعش نیست که انجام می‌شود. این نبرد در عین حال برای حفاظت از جان غیرنظامیانی‌ست که طی سه سال و نیم گذشته در حکومت داعش، زندگی خود را با رنج گذرانده‌اند».خانم فقیه خواستار آن شده است که نیروهای ائتلاف و نیز نیروهای محلی درگیر با گروه موسوم به حکومت اسلامی «آشکارا نشان دهند که زندگی و حقوق غیرنظامیان در رقه، به موازات نبردها، در اولویت قرار دارد».رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.