رفتن به محتوای اصلی

سنای آمریکا بخشی از قرارداد تسلیحاتی عربستان را تصویب کرد
14.06.2017 - 14:47

۵۳ رای موافق در برابر ۴۷ رای مخالف نتیجه رای‌گیری ۲۳ خرداد ماه در سنای ایالات متحده بود.

منتقدان به فروش تسلیحات می‌گویند عربستان ممکن است از آن‌ها در جریان نبردها در یمن و کشتن غیرنظامیان استفاده کند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، فروش «بمب‌های هدایت‌شونده» به نیروهای نظامی حکومت عربستان را معلق کرده بود. تصمیم به تعلیق فروش این تسلیحات پس از آن گرفته شد که ده‌ها نفر از غیرنظامیان یمن در جریان یکی از حملات ائتلاف عربی  به یک مراسم خاکسپاری جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر آقای ترامپ قرارداد تسلیحاتی با عربستان را موجب رونق اقتصادی و افزایش فرصت‌های شغلی در ایالات متحده توصیف کرده و در عین حال می‌گوید از آن‌ها در نبردها علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و نیز گروه‌های تروریستی در منطقه استفاده خواهد شد.

شورشیان حوثی در یمن که از حمایت ایران برخوردار هستند، در ژانویه سال ۲۰۱۵ کاخ ریاست‌جمهوری یمن را تصرف کردند. پس از آن عبد ربه منصور هادی که همچنان از سوی سازمان ملل به‌عنوان رئیس‌جمهوری یمن شناخته می‌شود به عربستان رفت. ائتلاف به رهبری ریاض از فروردین ۱۳۹۴، در حمایت از هادی دست به مداخله نظامی در یمن زده‌است.

گروه‌های هوادار حقوق بشر می‌گویند حملات هوایی ائتلاف عربی به مدارس، مراکز درمانی، بازار‌ها و کارخانه‌ها می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد. عربستان سعودی یا انجام چنین حملاتی را تکذیب کرده و یا می‌گوید، پیکارجویان در نقاطی که هدف قرار داده مستقر بوده‌اند و سعی می‌کند تلفات غیرنظامی را کاهش دهد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، و دیگر سناتورهای موافق فروش تسلیحات، گفته‌اند واشینگتن نمی‌تواند جلوی دسترسی متحدان خود به تسلیحاتی که برای مقابله با نفرات «حکومت اسلامی» و جلوگیری از نفوذ ایران از آن‌ها استفاده می‌شود را، بگیرد.

سناتور لیندسی گراهام تاکید کرده است «اگر نمی‌دانید که مقابله با ایران و جلوگیری از حضور آن در یمن، عراق، سوریه و لبنان، بخشی از منافع ملی ما را تشکیل می‌دهد، سخت در اشتباه هستید».

از سوی دیگر اما مخالفان در مورد تاثیر فروش تسلیحات بر کشته‌شدن غیرنظامیان در نبردهای یمن توسط ائتلاف عربی، سخن می‌گویند. سناتور دمکرات، کریس مورفی، که در کنار سناتور جمهوری‌خواه رند پال، از مخالفان قرارداد بود، گفته است «کنگره بالاخره متوجه این موضوع شده‌است که عربستان سعودی از ادوات نظامی آمریکا برای هدف گرفتن عمدی غیرنظامیان در یمن استفاده می‌کند».

سناتور پال نیز در سخنانی انتقادآمیز گفته است «عربستان سعودی صادرکننده شماره یک فلسفه جهادی» در جهان است. رند پال می‌گوید «عربستان سعودی یک متحد قابل اعتماد نیست».

تسلیحات فروخته‌شده، بخشی از بسته تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری دولت دونالد ترامپ برای عربستان است.رادیو فردا

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.