رفتن به محتوای اصلی

فردوسی‌پور خطاب به روحانی: قصد ندارید بحث ورود زنان به ورزشگاه را حل کنید؟
21.06.2017 - 13:45

شرق ـ مراسم افطاری حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با ورزشکاران واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته؛ از بحث اخلاق در ورزش گرفته تا حمایت از ورزش زنان. رئیس‌جمهور در این مراسم در بخش مهمی از صحبت‌هایشان به اهمیت و پیشرفت ورزش زنان پرداخت و در مقایسه با سال‌های گذشته، به روند رو به رشد این عرصه اشاره‌ای ویژه‌ کرد. البته حضور زنان ورزشکار در این مراسم هم، در نوع خود جالب بود؛ ورزشکاران زن ایرانی که حمایتشان از روحانی را به شیوه‌های مختلف پیش از انتخابات اعلام کرده بودند، در این مراسم به نمایندگی، لوح سپاسی را هم به رئیس‌جمهور دادند؛ لوحی که سارا اعتماد، یکی از اعضای تیم ملی بسکتبال ایران، به همراه فرشته کریمی، بازیکن تیم ملی فوتسال زنان ایران، به رئیس‌جمهوری اهدا کردند.

خصوصی‌سازی در ورزش

فارغ از صحبت‌هایی که به‌طور‌کلی رئیس‌جمهور در مراسم افطاری با ورزشکاران مطرح کرد، مباحث و صحبت‌های ورزشی به صورت تقریبا خصوصی هم با حسن روحانی سر میز افطاری در میان گذاشته شد. محمد پنجعلی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان که یکی از مدعوین به این مراسم و حاضران بر سر میز افطاری ریاست‌جمهوری بود، به «شرق» می‌گوید: «سر یک میز با آقای روحانی نشسته بودیم و مشکلات مربوط به ورزش و به‌ویژه فوتبال را مطرح کردیم. به آقای روحانی گفتیم فوتبال بلاتکلیف است و تنها راهش، حمایت دولت از این رشته ورزشی است». پنجعلی با اشاره به اینکه در زمان مطرح‌شدن این صحبت‌ها، چهره‌های شناخته‌شده دیگری مثل علی پروین، علی دایی، احمدرضا عابدزاده و عادل فردوسی‌پور هم حضور داشتند، می‌گوید: «بحثی که با آقای رئیس‌جمهور داشتیم، این بود که مانند بقیه کشورهای دنیا، فوتبال به دست بخش خصوصی سپرده شود تا مشکلات به‌وجود‌آمده به حداقل برسد. البته ایشان اشراف خوبی به این موضوع داشتند و گفتند بحث واگذاری، در دستور کار قرار گرفته و فقط نیازمند این است که کمی صبر و حوصله به‌خرج داده شود».

وقتی عادل صحبت از ورود زنان به ورزشگاه کرد

با‌این‌حال، بخش مهم‌تری که در صحبت این چهره‌ها با حسن روحانی مطرح شده، بحث «ورود زنان به ورزشگاه» است؛ بحثی که پنجعلی می‌گوید عادل استارتش را زد و بقیه پی‌آن را گرفتند: «عادل از رئیس‌جمهور پرسید قصد ندارند بحث ورود زنان به ورزشگاه را حل کنند؟ بعد از او بقیه افرادی که حاضر بودیم هم درباره این موضوع مهم بحث کردیم. همه حضار پیگیر این موضوع بودند و متفق‌القول می‌گفتند حضور زنان در ورزشگاه فوتبال می‌تواند کمک زیادی به زیرساخت‌های فرهنگی در این رشته بکند. در آنجا و در حضور آقای روحانی، مطرح شد که حضور زنان برای تماشای مسابقه والیبال، تجربه مثبتی بوده و اقدام فرهنگی خوبی صورت گرفته است؛ به‌ویژه در میان تماشاگران که دیگر نه شاهد بداخلاقی بوده‌ایم نه فحاشی». محمد پنجعلی که سال‌ها سابقه کاپیتانی در باشگاه پرسپولیس را در کارنامه دارد، به پاسخ آقای روحانی نسبت به ورود زنان به ورزشگاه هم اشاره کرد و گفت: «آقای روحانی کاملا موافق حضور زنان در ورزشگاه هستند و گفتند حتما این موضوع پیگیری می‌شود. آقای روحانی گفتند ورود زنان به ورزشگاه، گام‌به‌گام محقق می‌شود». پنجعلی در ادامه با اشاره به این موضوع که صحبت‌های مطرح‌شده در حضور رئیس‌جمهوری، صحبت‌های کوتاهی بود هم گفت: « مطالب بسیار دیگری را هم می‌توانستیم مطرح‌ کنیم، ولی بسیاری از همان‌ها را می‌شد در صحبت با وزیر ورزش مطرح کرد و ترجیح دادیم دیگر در حضور آقای روحانی صحبتی از آنها نکنیم».

درخواست مجدد بعد از درخواست بازیکنان تیم ملی

صحبت از حضور زنان در ورزشگاه برای دیدن مسابقه فوتبال، در شرایطی مجددا در مراسم افطاری رئیس‌جمهوری با ورزشکاران مطرح شده که پیش‌تر در نشست حسن روحانی با اعضای تیم ملی فوتبال ایران هم عنوان شده بود. مسعود شجاعی، یکی از کاپیتان‌های تیم ملی، در صحبت‌های کوتاهی که با رئیس‌جمهور داشت، از او خواسته بود مقدمات حضور زنان در ورزشگاه فراهم شود که این درخواست با استقبال چند نفر از بازیکنان تیم ملی، ازجمله حسین ماهینی، مواجه شده بود. روحانی البته در همان جلسه هم به این موضوع اشاره کرده بود که پیگیر حضور زنان در ورزشگاه خواهد بود.اکنون در شرایطی که رفته‌رفته مقدمات حضور زنان در سالن والیبال، هرچند با اعمال برخی محدودیت‌ها، فراهم می‌شود، حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال می‌تواند نقطه عطفی در این داستان باشد؛ هرچند محقق‌شدنش نیاز به رایزنی‌های فراوان و البته صبر و حوصله بسیار دارد. پیش از این موارد هم عنوان شده بود وزارت ورزش دنبال راهی است تا بتواند بازی تیم ملی ایران با سوریه، آخرین بازی مرحله انتخابی جام جهانی را که قرار است در ورزشگاه آزادی برگزار شود، با حضور خانواده‌ها برگزار کند. به این معنی که احتمالا در این بازی فقط برای زنان و فرزندان آنها بلیت‌فروشی شود؛ اقدامی که عملی‌شدنش می‌تواند شروعی برای یک بدعت خوب باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
شرق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.