رفتن به محتوای اصلی

کاخ سفید خواستار ایجاد تغییراتی در طرح تحریم‌های ایران و روسیه است
11.07.2017 - 14:30

طرح و پیوستی که سنا با رای «۹۸موافق- ۲مخالف» تصویب کرده، علاوه بر ایران، تحریم‌هایی را علیه روسیه در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «دخالت در انتخابات آمریکا» و برخی دیگر مسائل در بر می‌گیرد.

اما این طرح در مجلس نمایندگان با مانع روبه‌رو شده‌است. به‌طوری‌که باب کورکر، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، ۱۹ تیر ماه گفته هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها پرسشی که مطرح است، این است که «آیا نمایندگان اساسا قصد تصویب تحریم‌های روسیه را دارند یا نه».

⥶برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید⥸

در این میان مارک شورت، مدیر بخش مربوط به امور قانون‌گذاری در کاخ سفید، به خبرنگاران گفته است دولت از طرح حمایت می‌کند، اما مخالف این است که به کنگره دست بسیار بازتری در مورد اجرای آن دهد. مصوبه سنای آمریکا رئیس‌جمهوری آمریکا را موظف می‌کند برای کاهش یا پایان دادن به تحریم‌های روسیه، از کنگره اجازه بگیرد.

آقای شورت می‌گوید «به نظر ما این قانون به‌طور غیرمعمولی، تصمیم‌گیری پیرامون سیاست خارجی را به ۵۳۵ نماینده کنگره می‌بخشد، بدون‌ آن‌که برخی معافیت‌های [ناشی از مسائل مربوط به] امنیت ملی، که خود همیشه بخشی از طرح‌های تحریمی بوده‌اند را در نظر بگیرد».

وب‌سایت «اکسیوس» می‌گوید کاخ سفید نگران است طرح «دست دونالد ترامپ را در جریان گفت‌وگو با روسیه ببندد».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، به تازگی دیداری در آلمان داشتند؛ نخستین دیدار رو در روی ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا و آقای پوتین که در پی آن دو کشور برای ایجاد آتش‌بس در جنوب‌غرب سوریه به‌توافق رسیدند. روز یک‌شنبه نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه، که هدایت مذاکرات صلح در ژنو را برعهده دارد، گفت آتش‌بس تازه، به‌طور عمومی، حفظ شده و می‌تواند بر روند مذاکرات میان دولت بشار اسد و مخالفان او موثر واقع شود.

مارک شورت، به «اکسیوس» گفته است «طرح آن‌قدر ضعیف تنظیم شده که هیچ دولتی، چه جمهوری‌خواه یا دمکرات، قادر نیست با آسودگی آن را اجرا کند، چرا که به‌طور گسترده‌ای به تلاش‌های دیپلماتیک دولت ضربه می‌زند».

اعتراضات به طرح تازه سابقه دارد. ماه گذشته، رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته بود آقای ترامپ برای آن‌که بتواند نیازهای موجود در یک روند دیپلماتیک را برآورده کند، باید از قدرت انعطاف برخوردار باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید مقام‌های وزارت خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده، هفته گذشته با مقام‌های امور قوه مقننه‌ی دولت دیدار کرده و «نگرانی» خود را در مورد لزوم کسب مجوز کنگره برای کاهش یا توقف تحریم‌ها، بیان کرده‌اند.

سناتور کورکر، روز یک‌شنبه گفته بود مقاومت دولت در برابر نظارت کنگره بر سیاست خارجی، امری غیرمعمول نیست اما لزوم بازبینی تحریم‌ها و یا کاهش آن‌ها «بسیار مهم است». باب کورکر در عین حال گفته کسانی از دولت با او تماس گرفته‌اند و گفته‌اند مایل نیستند این طرح تصویب شود: «این موضوع هرگز اتفاق نیافتاده بود».

پیش از این در آغاز تیر ماه، وزارت خارجه روسیه گفته بود، تحریم‌های تازه کنگره «تهدیدی جدی» برای روابط دو کشور است.

در میان مخالفان با طرح تازه، «موسسه نفت آمریکا»، بزرگ‌ترین نهاد تجاری نفت و گاز طبیعی آن کشور، نیز قرار دارد که نگران تاثیر تحریم‌های تازه بر شرکت‌های آمریکایی‌ست.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.