رفتن به محتوای اصلی

هشدار ژنرالهای آمریکایی به ترامپ درباره تغییر حکومت در ایران
13.07.2017 - 14:04

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، شماری از ژنرال های بازنشسته ی ارتش آمریکایی با هشدار درباره پیامدهای هرگونه موضع گیری تهاجمی دولت آمریکا در خصوص صحبت از تغییر حکومت در ایران، از دولت ترامپ، رئیس جمهوری این کشور خواستند چارچوب توافق هسته ای با ایران را حفظ کند زیرا به گفته ی این ژنرال ها، توافق هسته ای برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است و به شکلی موفقیت آمیز مسیر دستیابی جمهوری اسلامی را به سلاح هسته ای مسدود کرده است.

پایگاه خبری دیلی کالر، اعلام کرد: سی و هشت نفر از ژنرالهای عالیرتبه ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکایی در نامه ای سرگشاده به دونالد ترامپ تاکید کردند برنامه ی جامع اقدام مشترک در فاصله ی دو سال پس از امضای آن از جانب دولت اوباما، ایران و همچنین گروه 1+5 توانسته به اهدافش دست پیدا کند.

تاکید بر پایبندی به برجام

ژنرال های بازنشسته در این نامه تصریح کردند: « در جشن دوسالگی برجام، ما پایبندی همه ی طرف ها به این برنامه را ارج می نهیم. ایران دو سوم سانتریفیوژهای خود را برچید ، 98 درصد از ذخایر حساس اورانیوم خود را از کشور خارج کرد و در قلب رآکتور آب سنگین خود سیمان ریخت.»

در این نامه، ژنرال های آمریکایی آنچه که پشتیبانی ایران از تروریسم و نفوذ بی ثبات کننده ی این کشور در خاورمیانه خوانده شده اما در عین حال هشدار داده اند که موضع گیری تهاجمی در زمینه ی تغییر رژیم (در ایران)، جنگ فاجعه بار دیگری را در منطقه به راه خواهد انداخت.

در این نامه آمده است: « درگیری های جزئی در نبود وابستگی های دیپلماتیک می تواند به سادگی از کنترل خارج شود. دیپلماسی ابزاری مهم و حیاتی برای کاستن از خطرهاست. با دیپلماسی می توان از رویارویی نظامی جلوگیری کرد. رویارویی که جان نظامیان آمریکا را بدون آنکه سودی برای امنیت ملی به همراه داشته باشد در معرض خطر قرار می دهد.

این نامه چند روز پیش از مهلت زمانی دوشنبه که برای باز تایید پایبندی ایران به مفاد برجام تعیین شده بود منتشر می شود. دولت ترامپ در ماه آوریل، مهلتی 90 روزه برای تایید مجدد برجام تعیین کرد اما هم ترامپ و هم رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه از برجام انتقاد کرده اند.

برجام در سال 2015 و در نتیجه ی گفتگوهای آمریکا و گروه موسوم به 1+5 شامل انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان با ایران بدست آمد. بر اساس این توافق برنامه هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم های مالی و انرژی بین المللی محدود می شود. بر همین اساس، ایران باید تعداد سانتریفیوژهایش را تا دوسوم کاهش دهد، غنی سازی اورانیوم را زیر سقف مورد نیاز برای تولید سلاح متوقف کند و با بازرسی های بین المللی برای تایید پایبندی به برجام همراه شود.

در حالی که اوباما از برجام با نام دستاوردی بزرگ در رابطه با ایران نام برد، جمهوریخواهان برجسته ی آمریکا این توافق را اظهار لطف رایگان به ایران می خوانند که در درازمدت در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ناتوان است.

سناتورها تام کاتن، دیوید پردو، تد کروز و مارکو روبیو روز سه شنبه در نامه ای به تیلرسون از او خواستند پایبندی ایران را به برجام تایید نکند و اعلام کند برداشته شدن تحریم های ایران، منافع امنیت ملی آمریکا را تامین نخواهد کرد.

آنها چندین مورد را ادعا کردند که از سوی ایران نقض شده است از جمله خودداری ایران از دادن اجازه دسترسی به تاسیسات تحقیقات هسته ای و نگهداری ذخایر آب سنگین که برای تولید پلوتونیم مورد استفاده در ساخت سلاح نیاز است.

در نامه ی این سناتورها به تیلرسون آمده است: « ادامه سیاست کنونی به معنی حمایت از تجاوزگری ایران است. رئیس جمهور ترامپ برجام و تخفیف هایی را که در تحریم های ایران به همراه داشت بدترین توافقی خوانده که تاکنون بدست آمده است، توافقی که برای آمریکا، اسرائیل و کل خاورمیانه فاجعه آمیز است. او درست می گوید.»

مشخص نیست موضع ترامپ و تیلرسون در زمینه ی بازتایید (برجام) چیست. کاخ سفید هم هیچ نشانه ای بروز نداده است. مقامات ارشد امنیتی در دولت ترامپ از جمله اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی و جیمز ماتیس ، وزیر دفاع با نام چهره های ضد ایرانی شناخته شده اند که به نیت تهران در برآوردن مفاد برجام ابراز بدبینی می کنند.

ژنرال های بازنشسته ی ارتش آمریکا در نامه ی سرگشاده ی خود یادآور شدند برخلاف ملاحظاتی که در زمینه ی ارتباط ایران با گروه های تروریستی وجود دارد برقراری گفتگوهای منظم دیپلماتیک با تهران کمک می کند شک و تردید کمتر و از جنگ جلوگیری شود.

در این نامه آمده است: « گشایش کانال ارتباطات هزینه ای در بر نخواهد داشت و گامی مهم خواهد بود که رهبری جهانی آمریکا را نشان خواهد داد، جان انسانها را نجات می دهد و در شرایط بی ثباتی منطقه ای و جهانی، امنیت ما را تقویت می کند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
مجله هفته

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.