رفتن به محتوای اصلی

پیشنهاد مدل اتحادیه اروپا برای کردستان از سوی عبدالرحمان حاجی‌احمدی
17.07.2017 - 08:22

عبدالرحمان حاجی‌احمدی، عضو شورای رهبری جامعه دموکراتیک و آزاد شرق کردستان-کودار، در ارزیابی نشست رایزنی برای اتحاد کردها در سلیمانیه، مهم‌ترین مسئلۀ موجود را «ضرورت اتحاد» توصیف کرد.

عضو شورای رهبری کودار با ابراز این‌که آزادی کردستان تنها از راه اتحاد ممکن خواهد بود؛ شرکت احزاب و سازمان‌های بسیار در این نسشت را بسیار مهم نامید و از آن، با عنوان «گامی بلند» یاد کرد.

حاجی احمدی به دیدارهای خود با نمایندگان اروپایی در ٣٧ سال گذشته اشاره کرد و افزود، دیپلماسی غرب برای پشتیبانی کردها منتظر اتحاد و یکصدایی در جامعه احزاب کردستان است و اگر کردها موفق به این امر شوند، هدف و برنامه آن‌ها نیز در این زمینه روشن خواهد شد.

او مهم‌ترین مانع پیش ِ روی اتحاد در کردستان را بنیان ذهنی ِ "همه‌چیز برای من یا برای هیچ‌کس" خواند که ماندگاری آن در سیاستگذاری احزاب کردستان مشاهده ‌می‌شود.

حاجی‌احمدی در این رابطه سیاست‌های حزب دموکرات کردستان عراق و مسعود بارزانی را یادآوری کرد و افزود: بارزانی از طرز فکر پدرش پیروی می‌کند و نگاهی عشیره‌ای به مسایل دارد. زمانه عوض شده است و اگر انقلابی ایجاد شد و مسعود بارزانی در غیاب احزاب دیگر به مقامی رسید اکنون تنها در اقلیم کردستان ٢٠ سازمان سیاسی وجود دارند. مردم از بارزانی می‌پرسند که چرا شبیه به پدرش فکر می‌کند و مختصات ویژه دورانی که سپری می‌کنیم چیست؟

عضو شودار رهبری کودار تصریح کرد: هر وقت که بارزانی برای انجام امور دیپلماتیک به اروپا سفر می‌کند، بیش از پانزده تن از اعضای هیئت همراه او را اعضای حزب دموکرات تشکیل می‌دهند. اروپایی‌ها این تفکر را می‌شناسند و برای همین است که این سیاست‌ها دستاورد مهمی نداشته است.

عبدالرحمان حاجی احمدی در نهایت مدل اتحادیه اروپا را به نسشت رایزنی برای اتحاد کردها پیشنهاد داد و گفت: در این مدل، پ.ک.ک و حزب دموکرات می‌توانند کنار یکدیگر قرار گیرند و ریاست این اتحادیه را به صورت دوره‌ای هر شش ماه یکبار بر عهده داشته باشند. ما می‌توانیم از این مدل در کردستان استفاده کنیم.

وی پیشنهاد یک نیروی مشترک نظامی را نیز مطرح کرد و در این باره افزود: نیروی دفاعی مشترک کردها باید به وجود آید و این نیرو باید وظیفه دفاع از مردم را بر عهده بگیرد. در این صورت می‌توانیم به نیرویی جدی در خاورمیانه بدل شویم. ما نیروی لازم داریم، اما پراکنده است. از راه اتحاد باید از موجودیت خود دفاع کرد و در آن صورت کسی نخواهد توانست ما را شکست دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://www.kurdane.com/article-5997.html

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.