رفتن به محتوای اصلی

چرا پس از کرمان، امام جمعه بیرجند هم استعفا داد
24.07.2017 - 14:43

دویچه وله -

از مدتی پیش خبرها و شایعاتی درباره کناره‌گیری حجت‌الاسلام علی رضایی بیرجندی، امام جمعه مرکز استان خراسان جنوبی در رسانه‌ها و فضای مجازی انتشار یافته بود.

علی تابعی، امام جمعه موقت بیرجند در خطبه‌های نماز هفته‌پیش گفته بود که علی رضایی قصد دارد خراسان جنوبی را ترک کند. با این حال رئیس شورای سیاست‌گذاری امامان جمعه استان تا روز گذشته دریافت استعفانامه رسمی رضایی را تائید نکرده بود.

خبرگزاری ایسنا یک‌شنبه، اول مرداد ماه گزارش داد که استعفای کتبی رضایی به دست مسئولان شورای عالی سیاست‌گذاری نماز جمعه رسیده است.

علی رضایی از روحانیان اعتدال‌گرا و حامی دولت حسن روحانی محسوب می‌شود. مطابق برخی گمانه‌زنی‌ها کناره‌گیری رضایی از روی اجبار بوده و این مسئله بخشی از پروژه حذف یاران و نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی از تریبون‌های نماز جمعه است.

استعفا، یک سال و نیم پیش از پایان حکم

محمدحسن زنگویی، رئیس ستاد نماز جمعه بیرجند گفته است: «هنوز یک سال و نیم دیگر از حکم امامت جمعه حجت‌الاسلام رضایی باقی مانده اما وی با میل خود از امامت جمعه بیرجند انصراف داده است.»

او احتمال داده که رضایی ششم مرداد ماه برای آخرین بار امامت نماز جمعه بیرجند را بر عهده بگیرد و علت کناره‌گیری خود را تشریح کند.

رضایی مهر ماه سال ۹۲، چند ماه پس از تشکیل دولت یازدهم و در مراسم معارفه استاندار جدید خراسان جنوبی، ابراز امیدواری کرده بود که او نیروهایی را انتخاب کند که خط و مشی رئیس جمهور حسن روحانی را اعمال کنند.

چند روز پیش از این نیز خبر کناره‌گیری امام جمعه باسابقه کرمان، آیت‌الله یحیی جعفری که از یاران قدیمی اکبر هاشمی رفسنجانی و حامیان حسن روحانی به شمار می‌رود، بازتاب گسترده‌ای در محافل خبری و فضای مجازی داشت.

روزنامه قانون ۲۸ تیرماه کناره‌گیری جعفری را نتیجه افزایش فشارهای سیاسی عنوان کرد و نوشت: « معتدلین یک به یک از مناصب کنار گذاشته می‌شوند. پس از اینکه اصول‌گرایان از به دست آوردن مناصب انتخابی ناامید شده‌اند، حال در صدد فتح سنگرهای انتصابی برآمده‌اند.»

این روزنامه می‌نویسد "تندروها" کسالت و ناخوشی حجتی در مراسم نماز عید فطر را بهانه کرده تا او را برای پذیرش استعفا زیر فشار قرار دهند.

هادی جعفری، فرزند امام جمعه کرمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، مشکل جسمی پدرش را تکذیب کرده و علت کناره‌گیری او را "برخی فشارها" عنوان کرده است.

فشار بر امام جمعه کرمان

شماری از مدیران ارشد دولت، از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان از کناره‌گیری حجتی ابراز تاسف کرده‌اند. جهانگیری در یک پیام توئیتری نوشت که خبر این کناره‌گیری او را نگران کرده است.

سایت خبری عصر ایران در یادداشتی زیر عنوان "چرا استعفای امام جمعه کرمان خبر خوبی نیست؟"، تک صدایی و تکراری شدن خطبه‌های نماز جمعه را یکی از پیامدهای حذف امامان جمعه میانه‌رو عنوان کرد.

مطابق این گزارش ظاهرا مسئولان ستاد مرکزی ائمه جمعه تمایل دارند که خطبه‌های نماز در سرتاسر ایران با آنچه آنها تنظیم می‌کنند "هماهنگ‌تر" باشد و همه در تمام شهرها و روستاهای کشور به تکرار عبارت‌های یک‌سان و در انطباق با نظرات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بپردازند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.