رفتن به محتوای اصلی

نتانیاهو هشدار داد جای خالی داعش در جولان را «رژیم ایران می‌گیرد»
29.07.2017 - 12:45

وی که به همراه آویگدور لیبرمن وزیر دفاع و گادی آیزنکوت رئیس ستاد نیروی دفاعی از بلندی‌های جولان بازدید می‌کرد گفت «شرایط اینجا به سرعت متغیر می‌شود، داعش عقب می‌نشید اما ایران در پی آن است که جای خالی را پر کند». «ایران به همراه حزب‌الله می‌کوشند در نبردی با کمترین قربانی، یک قوس شمالی بسازند».

وی افزود «ما با خطرهای تازه‌ای که متوجه کشور اسرائیل است روبرو هستیم. ما گسترده‌ی خطرهایی که متوجه کشور اسرائيل است را زیر نظر داریم».

نتانیاهو بارها هشدار داده است که ایران می‌کوشد یک زیرساخت نظامی ایجاد کند تا اسرائيل را از سمت بلندی‌های جولان سوریه مورد تهدید قرار دهد و اخیرا به شماری از رهبران اروپای مرکزی گفته است که ایران، از طریق عمال‌ خود کوشیده و همچنان می‌کوشد تا آنجا علیه اسرائيل «خط مقدم ترور» ایجاد کند.

اسرائیل بارها گفته است که اجازه نخواهد داد ایران حضوری دائمی در سوریه داشته باشد و علیه نقل و انتقال‌ تسلیحات «سرنوشت‌ساز» که گمان می‌رود به قصد گروه تروریستی حزب‌الله ارسال می‌شود، دست به حمله‌های هوایی زده است.

در اوایل این ماه، نتانیاهو گفت که وی با قراردادی به میانجیگری ایالات متحده و روسیه برای یک آتش‌بس نامحدود در سوریه‌ی جنوبی مخالف است و گفت این قرارداد به اندازه‌ی کافی به انگیزه‌های نظامی ایران در منطقه توجه نکرده است.

نخست وزیر گفت که گرچه طبق این طرح قرار است ایران ۲۰ کیلومتر از مرز اسرائيل دور نگه داشته شود، اما به نیت ایران در محکم‌ کردن پایه‌های حضور دائم خود در سوریه که به گفته‌ی وی شامل ایجاد پایگاه‌های دریایی و نیروی هوایی است، توجه نکرده است.

تنش‌های ناشی از طرح‌های ایران در منطقه با تحرکات اخیر شبه‌نظامیان مسلمان شیعه – سرسپرده‌ی ایران‌اند و در کنار نیروهای دولت سوریه می‌جنگند – به سوی مرز اردن با سوریه و یک منطقه‌ی استراتژیک دیگر در جنوب شرقی و نزدیک به جایی که دو کشور با عراق هم‌مرز هستند، افزایش یافت.

علاوه بر اسرائيل، شماری از کشورهای سنی منطقه نیز علیه تلاش‌های ایران برای تأسیس «هلال شیعه» که از طریق متحدان‌اش در بغداد و دمشق، از تهران به بیروت متصل می‌شود تا جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران را جواب دهد، هشدار داده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.