رفتن به محتوای اصلی

اسپوتنیک روسیه: آیا ایران پایگاه نظامی دائم در اختیار روسیه قرار خواهد داد؟
07.08.2017 - 19:55
تفسیر از:
اقبال اقبالی
**********************
رسانه حکومتی انتخاب گزارش داد:
 
اسپوتنیک روسیه: آیا ایران پایگاه نظامی دائم در اختیار روسیه قرار خواهد داد؟
تابستان گذشته ایران به روسیه اجازه داد از پایگاه هوایی ای در همدان به مواضع داعش در سوریه حمله کند. تهران اعلام کرد که مقامات ایرانی میتوانند بار دیگر اجازه استفاده از این پایگاه را در آینده هم در صورتی که شرایط منطقه ایجاب کند به روسیه بدهند.
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ اسپوتنیک نوشت: تابستان گذشته ایران به روسیه اجازه داد از پایگاه هوایی ای در همدان به مواضع داعش در سوریه حمله کند. تهران اعلام کرد که مقامات ایرانی میتوانند بار دیگر اجازه استفاده از این پایگاه را در آینده هم در صورتی که شرایط منطقه ایجاب کند به روسیه بدهند.

به گزارش انتخاب، یک کارشناس روابط استراتژیک ایران و روسیه گفت: هیچ شکی نیست که ایران به روسیه اجازه استفاده از پایگاه هایش را برای مبارزه علیه تروریسم خواهد داد. با این حال ایجاد یک پایگاه دائمی روسی در ایران جنجال هایی را برخواهد انگیخت.

وی افزود: این مشکل باید در یک چارچوب ژئوپلتیک مورد تحلیل قرار بگیرد. بعد از پایان جنگ سرد، روسیه تنها قدرت جهانی بود که میتوانست مانع جاه طلبی های آمریکا شود. این شامل مسایل امنیتی منطقه خاورمیانه نیز بود. آمریکا به توسعه طلبی های نظامی اش در جهان ادامه می داد و این برای امنیت نظامی روسیه خطرناک بود. در چنین فضایی روسیه حق داشت پیش بینی هایی داشته باشد و این شامل همکاری با متحدانش برای دفاع موشکی و پایگاه های مستقر است.

این کارشناس تاکید کرده که همکاری های نظامی بین ایران و روسیه در چند سال اخیر و از زمانی که ایران به نیروهای هوایی روسیه اجازه استفاده از پایگاهش را داد به اوج خود رسیده.

قانون اساسی ایران استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در ایران را حتی با اهداف صلح طلبانه ممنوع اعلام کرده است با این حال اگر نگرانی از بابت امنیت ملی وجود داشته باشد شورای امنیت ملی ایران میتواند به روسیه هم اجازه استفاده از پایگاه نظامی اش را اعطا کند.

نیکولای کوژانوف کارشناس ایران و استاد دانشگاه اروپایی سن پترزبورگ نیز گفته حضور دائمی روسیه در ایران غیر منطقی و به سختی ممکن است.

این کارشان امور ایران در اظهار نظر درباره استفاده از پایگاه های ایرانی دو ملاحظه مهم را مطرح کرده است: اول اینکه ایران تایید کرده که آماده پذیرش روسیه و اعطای مجوز استفاده موقت از پایگاه همدان در صورت نیاز است. همزمان این توافق موفقتی بوده و بر اساس وضعیت وقت سوریه بود.

در نتیجه یک حضور دائمی نظامی در ایران غیر ممکن به نظر می رسد. کوژانوف بر مساله قانون اساسی ایران نیز تاکید کرده و گفته قانون ایران استقرار پایگاه خارجی در ایران را ممنوع کرده است.

او گفته این ریشه در فرهنگ و دی ان ای ایرانی دارد. هیچ کشور خارجی ای اجازه استقرار نیروهایش را در ایران ندارد.

از این گذشته او تاکید کرده که اتفاق نظر هم در خصوص اقدامات نظامی روسیه در میان نخبگان ایران وجود ندارد. برخی نیروها از هر دو جناح اصلاح طلب لیبرال و محافظه کار مخاف همکاری نظامی با روسیه اند.

بر اساس گفته های این کارشناسان، علی رغم این واقعیات همکاری های نظامی میان تهران و مسکو ادامه دارد و بر اساس اعتماد متقابل تقوت هم شده و تاثیرات مثبتی هم بر روابط دو جانبه گذاشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.