رفتن به محتوای اصلی

آشوب و تظاهرات در ویرجینیا با ۳ کشته و ۳۵ مجروح
13.08.2017 - 13:20

پس از اوج گرفتن درگیری میان راست‌گرایان افراطی و مخالفانشان در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا وضعیت فوق‌العاده اعلام شد. هجوم یک خودرو به گروهی از مخالفان نژادپرستان یک کشته به جا گذاشت.

تجمع گروه‌های مختلف نژادپرست و راست‌گرای افراطی در شهر دانشگاهی شارلوتزویل از شامگاه جمعه (۱۱ اوت/ ۲۰ مرداد) آغاز شد.

چند صد نفر از راست‌گرایان جمعه شب با حمل مشعل در محوطه دانشگاه ویرجینیا جمع شدند و درگیری‌های شدیدی میان آنها و تظاهرکنندگان مخالف رخ داد.

گردهمایی نژادپرستان افراطی که برآورد می‌شود تعداد آنها به شش هزار نفر برسد زیر شعار "اتحاد راست" انجام شده است. مطابق گزارش‌ها این بزرگترین تجمع راست‌گرایان افراطی در یک دهه اخیر در آمریکاست.

تجمع‌کنندگان انگیزه خود را دفاع از حقوق سفیدپوستان آمریکایی و اعتراض به تصمیم مقامات ایالتی برای برچیدن مجسمه ژنرال روبرت لی عنوان کرده‌اند.

ژنرال لی از فرماندهان ائتلاف ایالت‌های جنوبی آمریکا بود که در جنگ داخلی این کشور در نیمه دوم قرن نوزدهم با ائتلاف شمال به رهبری آبراهام لینکلن می‌جنگید.

به رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده در شهر شارلوتزویل و حضور پرشمار نیروهای پلیس، از ظهر شنبه درگیری‌های شدیدی میان راست‌گرایان افراطی و کسانی که در مخالفت با آنها دست به تظاهرات زده بودند رخ داده است.

مطابق گزارش‌ها خودرویی با شیشه‌های دودی به سمت جمعی از تظاهرکنندگان که پلاکاردهایی با شعار مخالفت با نژادپرستی در دست داشتند هجوم برد.

یک شاهد عینی به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته است که این خودرو در یک خیابان کم‌عرض با سرعت زیاد با تظاهرکنندگان برخورد کرده و چند نفر در جریان این حمله به اطراف پرتاب شده‌اند.

در این حادثه یک زن ۳۲ ساله بر اثر شدت جراحت کشته شده و تعدادی مجروح شده‌اند. راننده خودرو که جوان ۲۰ ساله‌ای اهل اوهایوست اندکی بعد توسط ماموران پلیس دستگیر شده است.

فرماندار ویرجینیا، تری مک‌اولیف در پیامی خطاب به "نژادپرستان سفید پوست و نازی‌هایی که به شارلوتزویل" آمده‌اند از آنها خواست به خانه‌هایشان بازگردند. او خطاب به راست‌گرایان گفت، شما برخلاف آنچه وانمود می‌کنید وطن‌پرست نیستید.

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ نیز به خشونت‌های شهر شارلوتزویل واکنش نشان داد و حوادث روز شنبه را به عنوان "نمایش نفرت، پیشداوری و خشونت" به شدت محکوم کرد.

ترامپ همچنین "خشونت از طرف‌های مختلف" را محکوم کرده است. واکنش دیرهنگام و این عبارت ترامپ با انتقادهای زیادی روبرو شده است.

برخی از سیاست‌مداران جمهوری‌خواه نیز از ترامپ انتقاد کرده‌اند که به جای محکوم کردن قاطع راست‌گرایان افراطی و نژادپرستان، درباره خشونت کلی‌گویی کرده است.

به گزارش شبکه یک تلویزیون آلمان درگیری‌های خشونت‌آمیز شهر شارلوتزویل تا صبح یک‌شنبه، ۱۳ اوت دست‌کم ۳ کشته و ۳۵ مجروح به جا گذاشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

وحید فرخنده خوی فرد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.