رفتن به محتوای اصلی

حمله مرگبار به بخشداری پیشین در سیستان و بلوچستان
23.08.2017 - 13:29

دویچه وله –

محمد قنبری، فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از "دو نفر از نیروهای حفاظت"، یک سرباز وظیفه و یک بسیجی، به عنوان قربانیان حمله "اشرار مسلح" به بخشداری پیشین این استان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، مهاجمان "چند فرد مسلح" بوده‌اند که به روی مأمور مسلح بخشداری "آتش گشوده"اند، اما این "اشرار" نتوانسته‌اند وارد بخشداری شوند. "میزان" نیز قربانیان این حمله را "یک سرباز نیروی انتظامی و یک جوان بسیجی" معرفی کرده است.

خبرگزاری "صدا و سیما" مهاجمان را "دو موتورسوار با نقاب" معرفی کرده که به سوی بخشداری "پیشین" تیراندازی کرده‌اند. این خبرگزاری اما از "یک سرباز وظیفه و یک نفر ارباب رجوع از عشایر پیشین" به عنوان قربانی نام برده و جزئیات بیشتری راجع به هویت آن‌ها ارائه نکرده است.

اما علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، روایت متفاوتی ارائه کرده است. میرشکاری گفته است، دو فرد مسلح موتورسوار "وارد بخشداری پیشین" شده‌اند. او قربانیان این حمله را "یک سرباز وظیفه و یک شهروند" معرفی کرده است.

حمله با چاقو؟

به گفته معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، مهاجمان "احتمالا از اشرار" بوده‌اند که بامداد روز سه‌شنبه (۳۱ مرداد/ ۲۲ اوت) در ساعات آغازین اداری "با چاقو" وارد بخشداری شده و به قربانیان حادثه حمله کرده‌اند. میرشکاری ضمن "رد" احتمال تروریستی بودن حادثه، گفته است که مهاجمان بلافاصله با موتورسیکلت متواری شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یک ماه پیش نیز "یکی از نیروهای بسیج" در حمله‌ای مشابه جان خود را از دست داده بود. بخش "پیشین" از توابع شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان، در حدود ۵ کیلومتری مرز ایران و پاکستان و ۱۰۰ کیلومتری شهر "تربت" پاکستان قرار دارد. خبرگزاری صدا و سیما نوشته است که "گروهک‌ها" از شهر تربت پاکستان برای "ساماندهی جنایت" علیه ایران استفاده می‌کنند.

مقام‌های ایران می‌گویند، افراد مسلح بلوچ که در سال‌های اخیر حملات زیادی را در سیستان و بلوچستان انجام داده‌اند، عمدتا در بلوچستان پاکستان مستقرند. به گفته آنها، این افراد از طریق مرز پاکستان وارد ایران شده و پس از انجام عملیات، دوباره به پاکستان عقب‌نشینی می‌کنند.

استان سیستان و بلوچستان که حدود ۱۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان دارد، از محروم‌ترین استان‌های ایران محسوب می‌شود. این استان در عین حال از ناامن‌ترین مناطق ایران است و به رغم ادعای مسئولان جمهوری اسلامی، کنترل کامل و مؤثری بر نوار مرزی این منطقه، به ویژه مرز مشترک با پاکستان وجود ندارد.

در سال‌های اخیر درگیری‌های مسلحانه، گروگان‌گیری و حمله‌های فراوانی به نیروهای انتظامی در این منطقه رخ داده است. برخی از مقام‌های حکومتی ایران، عربستان سعودی را به تلاش برای ناامن کردن این منطقه از طریق "ارسال سلاح" و حمایت از "گروه‌های تروریستی" متهم کرده‌اند.

فروردین‌ماه امسال (۱۳۹۶) یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در مسیر زاهدان به کورین ترور شد. خبرگزاری فارس "وهابیون" را عامل این ترور معرفی کرد. اوائل اردیبهشت‌ماه نیز ده تن از مرزبانان ایران در نزدیکی میرجاوه، در شمال شرقی سیستان و بلوچستان، به دام گروه‌های مسلح افتاده و جان خود را از دست دادند. گروه جیش‌العدل مسئولیت این حمله برعهده گرفت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.