رفتن به محتوای اصلی

احتمال دیدار ظریف و تیلرسون در نیویورک
28.08.2017 - 12:58

به گزارش اعتماد، نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل اخیرا برای گفت‌وگو با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین شده بود که البته به گفته مقام‌های ایرانی وی در این سفر تلاش کرده بود مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازدید از تاسیسات نظامی ایران تحت فشار قرار دهد. سفری که به گفته برخی منابع آگاه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تور آموزشی برای نیکی هیلی که کوچک‌ترین آشنایی با جزییات برجام ندارد، بدل شد.

همزمان شمارش معکوس برای اعلام سیاست‌های کلان ایالات متحده در برابر ایران هم آغاز شده است و گفته می‌شود که تیم امنیتی - اطلاعاتی دونالد ترامپ باید تا اواخر ماه اکتبر تصمیم خود در این باره را نهایی کند. در چنین شرایطی از هم‌اکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک در حاشیه ۷۲ امین مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شده است.

این مجمع امسال از روز ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) کار خود را آغاز می‌کند. در حالی که از جانب ایران حسن روحانی، رییس‌جمهور به همراه هیاتی متشکل از وزیر امور خارجه و برخی معاونان وی به نیویورک سفر خواهند کرد، نگاه‌ها به دیدارهای هسته‌ای دوخته شده که هر ساله در حاشیه این مجمع میان مقام‌های ایرانی و ۱+۵ صورت می‌گیرد.

محمد جواد ظریف در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در حاشیه نشست مجمع عمومی سالانه سازمان ملل گفته بود که همیشه احتمال برگزاری نشست در سطح وزیران خارجه وجود دارد.

وی در ادامه افزوده بود: البته این مساله به تصمیم و توافق در کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزیران خارجه دو طرف باز می‌گردد، باید دید تا زمان مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرایط چگونه پیش خواهد رفت و برگزاری چنین نشستی مفید است یا خیر. فعلا درخواستی در این زمینه نداشتیم.

با این وجود علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در نخستین همایش ملی فناوری‌های کوانتومی در جمع خبرنگاران درباره احتمال برگزاری نشست وزیران امور خارجه ۱+۵ به علت بدعهدی‌های اخیر امریکا، افزود: احساس من این است که احتمالا آقای ظریف درباره برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اقدام خواهند کرد.

اساس صحبت بنده مربوط به نامه‌ای است که اخیرا وزیر امور خارجه به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگاشته است که نشان از پیگیری وزارت امور خارجه در مقابله با اقدامات ایذایی امریکایی‌هاست. ما اطمینان داریم عزیزان در وزارت امور خارجه در زمینه پیگیری اجرای برجام و جلوگیری از هرگونه اعمال فشار و جلوگیری از هرگونه اقدام برای مانع‌تراشی از اجرای موفق برجام، تلاش خود را خواهند کرد.

براساس متن برنامه جامع اقدام مشترک، گروه ۱+۵ و ایران هر دو سال یک بار یا در صورت نیاز زودتر به منظور بازنگری و ارزیابی پیشرفت صورت گرفته و اتخاذ تصمیم‌های مقتضی با اجماع در سطح وزیر دیدار خواهند کرد.

در شرایطی که وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سال جاری در قالب نشست‌های عمومی با هم دیدار کنند می‌توان این دیدار را نخستین رویارویی محمد جواد ظریف با رکس تیلرسون، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ دانست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روزنامه اعتماد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.