رفتن به محتوای اصلی

ایران: اجازه ورود بازرسها به حوزه‌های منع شده در برجام داده نخواهد شد
28.08.2017 - 13:05

روژی کورد:

بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران روز یکشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما، ضمن تاکید بر «پایبندی ایران» به تعهداتش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که ایران اجازه‌ای به دیگران برای ورود به حوزه‌های منع شده در تفاهمات برجام نمی‌دهد.

از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید وزارت خارجه جلوگیری از اعمال فشار برای اجرای موفق برجام را با جدیت دنبال می‌کند و مسئله بازرسی آمریکایی‌ها از تاسیسات نظامی ایران از سوی هیات نظارت بر برجام در حال بررسی است.

صالحی همچنین افزوده است: «آنها که اهل فن هستند می‌دانند در برجام چه گذشته است که دوباره بحث مذاکره مجدد را مطرح می‌کنند اما حرف ما این است که اگر همان‌طور که مقامات پیشین آمریکا مدعی بودند با برجام، صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کرده‌اند پس چگونه دوباره به دنبال مذاکره مجدد هستند؛ حتما آنگونه که آنها می‌گفتند نیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با اشاره به دیدار اخیر نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اعلام کرده که «آژانس با توجه به استقلالی که دارد و صیانتی که از جایگاه بین‌المللی خود باید داشته باشد، بعید است که به خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقع بینانه دیگران تن دهد».

نیکی هیلی هفته گذشته با سفر به وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با یوکیا آمانو، دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن در کنفرانسی خبری در نیویورک، ابراز نگرانی کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران را ندارند.

 هیلی در این زمینه گفت که به آژانس اطمینان دارد «ولی آنها با کشوری طرف هستند که تاریخ روشنی از دروغگویی و برنامه‌های مخفی هسته‌ای پشت سرش دارد».

او خواستار آن شد که آژانس از تمام اختیارات خود استفاده کند تا اطمینان یابد که ایران به توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی پایبند بوده است.

از سوی دیگر؛ علی اکبر صالحی، احتمال برگزاری نشست وزیران خارجه گروه ۵+۱ با جواد ظریف را منتفی ندانسته و گفته است: «احساس من این است که احتمالا آقای ظریف درباره برگزاری چنین نشستی اقدام خواهند کرد.»

این نشست احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد. صالحی نامه‌هایی را که وزارت خارجه برای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، از جمله تلاش‌های اخیر ایران برای جلوگیری از هرگونه اعمال فشار در مسیر اجرای موفق برجام خوانده است.

رئیس جمهور و مقام‌های ارشد ایالات متحده، بارها ایران را به “نقض روح برجام” متهم کرده‌اند. دونالد ترامپ از جمله مدعی شده که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست و این مسئله بر همگان آشکار خواهد شد.

حسن روحانی روز ۲۴ مرداد و هنگام معرفی کابینه دوازدهم در مجلس، تهدید کرد که اگر آمریکا برجام را نقض کند ایران در مدت زمانی کوتاه “نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز” به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهد گشت.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به این سخنان روحانی گفت که نباید به ایران اجازه داد توافق هسته‌ای را وسیله‌ای برای به گروگان گرفتن جهان کند. خانم هیلی پس از آن به دیدار مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفت. رویترز نوشت هدف این سفر کسب اطمینان آمریکا از این امر بود که آیا بازرسان آژانس امکان راستی‌آزمایی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران و میزان پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای را دارند یا خیر.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روژی کورد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.