رفتن به محتوای اصلی

تاجیکستان، رژیم ایران را به دست‌ داشتن در قتلهای سیاسی – زنجیره ای دهه ۹۰ متهم کرد
30.08.2017 - 13:59

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت کشور تاجیکستان، ایران را به حمایت از تروریست‌های تاجیکی متهم کرد و اعلام نمود که قتل‌های زنجیره‌ای سیاستمداران، دانشمندان و روزنامه‌نگاران در دهه 90 (میلادی) در تاجیکستان با حمایت مالی ایران بوده است.

در همین زمینه نیز یک فیلم مستند در کانال تلویزیونی تاجیکستان نمایش داده شد که قتل سیاستمداران، دانشمندان و روزنامه‌نگاران تاجیکی در سال 90 با حمایت مالی ایران و بر اساس دستورات مستقیم عبدالحلیم نظرزاده، معاون پیشین وزیر دفاع تاجیکستان انجام گرفته است.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با شروع درگیری داخلی میان نیروهای طرفدار دولت و گروه‌های مخالف در تاجیکستان، جنگ داخلی این کشور در سال 1993 به وقوع پیوست که این جنگ در ژوئن 1997 به پایان رسید.

اظهارات در این فیلم بر اساس شهادت و اعترافات سه شورشی دستگیر شده علیه عبدالحلیم نظر زاده، یعنی: تقی مراد عاشوروف، عبدالقدیر عبدالایف، سیم الدین قدرتوف مطرح شده است.

این سه فرد در جریان بازجویی اعتراف کرده‌اند که در سال‌های دهه 90 در یک پایگاه آموزشی در ایران آموزش دیده‌ و پس از آن توانسته‌اند گذرنامه ایرانی دریافت کنند.

این مستند به نقل از اعترافات این سه فرد آورده است: در سال 1993 به دستور نظرزاده قتل فرعلی کنجایف، سخنگوی سابق پارلمان تاجیستان، در سال 1998 قتل خانم آتاخانا لطیفی، روزنامه‌نگار و همچنین در سال 1996 برخی از دانشمندان مشهور تاجیکی از جمله محمد اوسیمی، یوسف اسحاقی، مینخوجا گولیامووا و همچنین کشتار 20 افسر پایگاه ارتش روسیه در تاجیکستان را انجام داده‌اند.

این افشاگری برای اولین بار است که از سوی یکی از مراجع رسمی کشور تاجیکستان علیه ایران مطرح می‌شود.

واکنش سفارت ایران

در این رابطه سفارت ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه ایران در فیلم نشان داده شده از تلویزیون این کشور بیانیه مطبوعاتی صادر و از آن اظهار تاسف کرد.

دراین بیانیه آمده است: ادعاهای مطرح شده در فیلم توسط اعتراف کنندگان محبوس و به نقل از کسانی است که در قید حیات نیستند و بالطبع نمی‌تواند اعتباری داشته باشد.

ایران منکر نقش خود در بحران های تاجیکستان شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.