رفتن به محتوای اصلی

نیکی هیلی: ایران با احیاء روابطش با گروه تروریستی حماس چهره واقعی خود را نشان داد‎
01.09.2017 - 13:59

روژی کورد:

پس از دیدار روز دوشنبه 16 مردادماه 1396 شمسی، یک هیئت بلندپایه حماس با محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران، این گروه فلسطینی از «گشوده شدن برگی نوین» در مناسبات با تهران خبر داده است.

سپس  روز دو‌شنبه ۶ شهریورماه ۱۳۹۶ شمسی، یحیی السنوار، مسئول حماس در نوار غزه از بهبود روابط با ایران خبر داده و گفته است: ایران بزرگترین حامی شاخه نظامی این گروه است.

یحیی السنوار در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: روابط ما با ایران امروز بسیار خوب است، ایران بزرگترین حامی تسلیحاتی و مالی گردان های القسام (شاخه نظامی حماس) است.

در واکنش به اعلام این رابطه با چنین صراحتی از سوی حماس، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز پنجشنبه ۹ شهریور 1396 شمسی، گفت، ایران با احیا و بهبود روابطش با گروه ستیزه‌جوی حماس،‌ چهره واقعی خود را نشان داده است و جامعه بین‌المللی می‌بایست تهران را در این زمینه وادار به پاسخگویی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکی هیلی اظهارات رهبر جنبش حماس در غزه را اعترافی «خیره‌کننده» دانسته است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به اظهارات رهبر حماس در غزه گفته است: «ایران دارد چهره واقعی خود را به نمایش می‌گذارد. ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد یک عضو مسئول جامعه بین‌المللی باشد که تعهداتش را انجام می‌دهد، یا می‌خواهد رهبر جنبش‌های جهادی و تروریستی باشد. به هر حال نمی‌تواند همزمان هر دو باشد».

 هیلی افزوده است: «جامعه بین‌المللی می‌بایست خیلی پیش از این ایران را وادار به رعایت استاندارهای بین‌المللی می‌کرد، استانداردهایی که دیگر کشورها به آنها متعهدند و بر اساس ارزش‌هایی مانند صلح و امنیت هستند».

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی را مورد تایید قرار داد، ایران از صادرات و انتقال انواع سلاح منع شده است.

ا شروع درگیری ها در سوریه، حماس به دردسر افتاد. رویدادی که نقطه عطفی در روابط حماس با دمشق بود حمله شدید شیخ یوسف القرضاوی به نظام سوریه بود. قرضاوی قبلا با حمایت مشعل از دمشق دیدن کرده بود و دولت سوریه از مشعل انتظار داشت به اظهارات قرضاوی پاسخ دهد، ولی او چنین کاری نکرد.

اعضای حماس و خانواده هایشان از اواسط سال ۲۰۱۲ میلادی به تدریج و به شکلی آرام و سازمان یافته شروع به خروج از سوریه کردند و بسیاری از کارکنان موسسات وابسته به حماس نیز به دیگر کشورها رفتند. حماس بارها اعلام کرد خروجش از دمشق خروجی اجباری است.

به نوشته بیانیه حماس، وزیر امور خارجه ایران «بر اهمیت مسئله فلسطین در سیاست خارجی تهران» و «ضرورت رابطه با گروه‌های مقاومت فلسطین و در راس آن، جنبش حماس تاکید» کرده و افزوده است: «تهران در راستای همین موضع غیر قابل تغییر خود به حمایت از ملت فلسطین و مقاومت آن ادامه می دهد».

قاسم سلیمانی حدود سه ماه پیش در پیامی برای اسماعیل هنیه، رئیس جدید دفتر سیاسی حماس، که جانشین خالد مشعل شد، و یحیی السنوار (ابو ابراهیم)، رهبر جدید داخلی حماس در غزه، نوشته بود: «ما به تقویت روابط با دوستان مان در حماس که هم پیمان ما در محور مقاومت هستند، در راستای بازگرداندن مسئله فلسطین به جایگاه اصلی خود، اهتمام داریم».

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، طی سال گذشته در یک سخنرانی فاش کرد، هیئتی از حماس در دیدار با سران عربستان به حکومت سعودی گفته بود: «ایران از ما حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی کرده ولی اگر عربستان ما را حمایت کند و به ما سلاح بدهد، ما با ایران قطع رابطه می کنیم».

حماس رقیب اصلی سازمان فتح در است و به تازگی نیز اختلافات میان آنها عمیق‌تر از گذشته شده است. در این ارتباط،‌ محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی، روز شنبه گفت:‌ «تا زمانی که حماس به آشتی متعهد نشود و حکومت در نوار غزه را واگذار نکند، حکومت او به کاهش بودجه برای باریکه غزه ادامه می‌دهد».

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روژی کورد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.