رفتن به محتوای اصلی

تهدید دوباره مرزهای کوردستان و توافق حزب الله و سوریه جهت انتقال نیروهای داعش به مرز عراق
02.09.2017 - 13:49

روژی کورد:

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، روز پنجشنبه نهم شهریورماه 1396 شمسی از دیدار با بشار اسد، جهت توافق بر سر تخلیه نیروهای داعش، از مرز لبنان، خبر داد.

حسن نصرالله گفته است که شخصا از بشار اسد خواسته است تا توافق تخلیه نیروهای داعش در مقابل دریافت اطلاعاتی از سرنوشت سربازان لبنانی را بپذیرد.

مفسر مسائل سیاسی خاورمیانه مرکز روژی کورد، در این رابطه معتقد است که این توافق از سوی ایران حاصل شده است و مقصد اصلی از انجام این توافق، انتقال نیروهای داعش به مرزهای عراق و اقلیم کوردستان عراق می باشد تا در صورت حصول نتایج مثبت از همه پرسی و احتمال اعلام استقلال کوردستان عراق، نیروهای داعشی ای که به این مرزها منتقل شده اند، بار دیگر حملاتی راعلیه اقلیم کوردستان سازمان دهند.

وی در ادامه افزود: “انجام این توافق که تهدید اصلی آن متوجه کوردها بوده و مواجه شدن با این تهدید نیازمند همکاری تمامی احزاب کورد در هر چهار بخش کوردستان می باشد، در حالی صورت گرفتها ست که بنظر می رسد اقلیم کوردستان و احزاب آن به وعده های ظاهری جمهوری اسلامی مبنی بر سکوت در برابر استقلال اقلیم به شرط عقب نشینی احزاب کورد ایران، دل خوش کرده باشند”.

کارشناس مسائل سیاسی مرکز روژی کورد همچنین می گوید: “به نظر من کوردها و احزاب کورد اقلیم کوردستان و حکومت اقلیم تاکنون به این دسیسه پی نبرده اند، شاید روزی به این حقیقت پی ببرند که دیگر حمایت کوردهای ایران را از دست داده باشند”.

 رویترز نیز در این باره گزارش داده است که، کاروان حدود ۶۰۰ نفر از نیروهای داعش و اعضای خانواده آنها دوشنبه مناطق مرزی با لبنان را به مقصد منطقه تحت کنترل این گروه در شرق سوریه ترک کردند. تخلیه این نیروها براساس توافقی بین ارتش سوریه، ارتش لبنان و حزب‌الله لبنان با گروه حکومت اسلامی، داعش صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز این کاروان شامل بیش از ۳۰۰ پیکارجوی مسلح به سلاح‌های سبک و حدود ۳۰۰ نفر از اعضای خانواده آنهاست. این افراد پس توافقی بین این گروه با حزب الله لبنان و ارتش سوریه اجازه یافتند نواحی مرزی با لبنان را ترک کنند.

یک فرمانده شبه نظامیان طرفدار حکومت سوریه گفت این کاروان پس از متوقف شدن در مناطق صحرایی روز پنجشنبه به سمت شمال و شهر سخنا حرکت کرده و قصد دارد خود را به دیرالزور واقع در جوار مرز با عراق برساند.

اما ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا با انتقال پیکارجویان باتجربه به مناطق جنگی که این گروه در آنجا فعال است مخالفت کرده و روز چهارشنبه هواپیماهای این ائتلاف با تخریب جاده مسیر حرکت آنها این کاروان را متوقف کردند. هواپیماهای ائتلاف در عین حال به گروهی از پیکارجویان «خلافت اسلامی» که برای کمک به این کاروان در حرکت بودند، حمله کردند.

سرهنگ رایان دیلن یکی از سخنگویان ائتلاف بین المللی به خبرگزاری رویترز گفت:«ما به تعقیب این کاروان ادامه خواهیم داد و در هر شرایطی که بتوانیم به پیکارجویان شناخته شده این گروه به دور از خانواده‌های آنها حمله خواهیم کرد.»

این سخنگو روز چهارشنبه تاکید کرده بود که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا توافق سوریه و حزب الله لبنان با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» را به رسمیت نمی شناسد که هدف آن انتقال پیکارجویان به نقاط دیگر است تا دوباره بتوانند در جنگ شرکت کنند.

خبرگزاری رویترز از قول رسانه‌های وابسته به حزب الله لبنان گزارش می دهد که مقصد نهایی کاروان پیکارجویان شهر البوکمال واقع در مرزهای عراق است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روژی کورد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.