رفتن به محتوای اصلی

باراک اوباما طی نامه ای از دونالد ترامپ خواست تا اصول دمکراسی را پاس بدارد
04.09.2017 - 13:08

روژی کورد:

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، زمانی که در ماه ژانویه گذشته پست ریاست جمهوری را به جانشین خود دونالد ترامپ می‌سپرد، برای او نامه‌ای آشتی‌جویانه و در عین حال به گونه‌ای محتاطانه هشداردهنده نوشت.

در آمریکا رسم بر این است که رئیس جمهوری که به کارش خاتمه می‌دهد نامه‌ای به جانشین‌اش می‌نویسد.

اوباما ین نامه ‌به ترامپ را در تاریخ ۲۰ ژانویه، روزی که ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد، در دفتر کار رئیس جمهور بر جای گذاشت.

این نامه که محتوای آن به تازگی منتشر شده است، درباره مسئولیت‌های یک رئیس جمهور سخن می‌گوید. او از جمله می‌نویسد که پاسداری از دمکراسی از وظایف رئیس جمهور است.

ترامپ درباره نامه اوباما تنها گفته بود که “زیبا و قابل احترام” بوده است.

رئیس جمهوری پیشین امریکا در این نامه اش نوشته است: «رهبری امریکا در این دنیا واقعا ضروری است. ما با اقدامات خود از نظم جهانی حفاظت میکنیم که پس از پایان “جنگ سرد” به طور مداوم گسترش مییابد. ما باید تلاشهای خود را برای حفظ نظم جهانی ادامه بدهیم زیرا امنیت و ثروت امریکا به آن بستگی دارد».

اوباما سپس در ادامه می‌نویسد که “این پست، منصبی بی‌نظیر است که دستورالعملی برای رسیدن به موفقیت در آن وجود ندارد”. او به تجربه‌هایی اشاره می‌کند که در هشت سال دوره ریاست جمهوری‌اش به دست آورده و می‌نویسد که همه این تجربه‌ها مثبت نبوده‌اند. او سپس ادامه می‌دهد: «وظیفه ماست که تمامی تلاش‌مان را به کار بندیم تا نردبان ترقی برای هر کودک و خانواده‌ای بسازیم که آماده باشد به سختی کار کند.»

رئیس جمهور پیشین آمریکا در نامه خود به ترامپ به اهمیت نقش رهبری آمریکا در جهان پرداخته و هشدار می‌دهد که مبادا به خاطر بهره‌برداری‌های سیاسی، اصول پایه‌ای دمکراسی نقض شود. او می‌نویسد: «ما تنها برای مدتی صاحب این مقام هستیم. این مقام ما را موظف می‌دارد که پاسدار سنت‌ها و نهادهای دمکراتیکی باشیم چون قانون‌مداری، تقسیم قوا و حقوق مدنی‌. پیشینیان ما برای این اصول جنگیده و خون ریخته‌اند.»

اوباما در ادامه می‌نویسد که وظیفه رئیس جمهور آن است که “نهادهای دمکراتیک را دست‌کم همانطور که با آن روبرو شده، نگاه دارد”. اوباما نامه‌اش را چنین به پایان می‌برد: «موفق باشید و خدا نگهدارتان.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روژی کورد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.