رفتن به محتوای اصلی

مقابله با ایران در چهارچوب مبارزه با تروریسم، تقاضای جدید ترامپ از کشورهای خاورمیانه
08.09.2017 - 14:08

روژی کورد:

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه 16 شهریور 1396 شمسی، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امیر کویت در کاخ سفید، از کشورهای خاورمیانه خواست تا در چارچوب تلاش‌های خود برای شکست گروه‌های تروریستی، با حکومت‌هایی چون حکومت ایران که از «گروه‌های تروریستی و ستیزه‌جویان افراط‌گرا» حمایت می‌کنند، مقابله کنند.

ترامپ تصریح کرد که «هر کشور مسئول باید تلاش کند که گروه‌های تروریستی، زمینه‌های تأمین مالی آنها و اراده دروغین ایدئولوژی شیطانی‌شان را از قلمرو خود بیرون براند».

رئیس جمهوری امریکا همچنین افزود:«این موضوع از جمله به معنی مقابله با کسانی چون حکومت ایران است که از گروه‌های تروریستی و ستیزه‌جویان افراط‌گرا حمایت می‌کنند».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه کنفرانس خبری مشترک با امیر کویت از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عنوان متحدان ایالات متحده در نبرد با تروریسم یاد کردو در عین حال تأکید کرد که اتحاد اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با کشورهای زیاده‌خواه و نبرد با گروه‌های تروریستی مهم است.

مسئله تنش بین قطر و کشورهای عربی و تلاش کویت برای میانجیگری، بخش دیگری از سخنان دونالد ترامپ را تشکیل داد.

مقامهای آمریکایی و اروپایی می گویند، آزمایش موشکهای بالستیک با توافق برجام همخوانی ندارد و می تواند منطقه خاورمیانه را به سوی بی ثباتی بکشاند.

 آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه 1396 شمسی، در رابطه با انجام آزمایشات موشکی ایران  به سازمان ملل هشدار داده اند.

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، 11 مردادماه 1396 شمسی، با امضای طرح تشدید تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی راه را برای تحریم سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده هموار کرد.

بر اساس مصوبه کنگره آمریکا، رییس‌جمهوری ۹۰ روز پس از اجرایی شدن این قانون باید تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران و اشخاص خارجی که مقام رسمی، عوامل یا وابستگان سپاه پاسداران هستند وضع کند.

کیهان شریعتمداری طی مقاله ای پس از تصویب طرح از سوی مجلس نمایندگان امریکا، از تحریم سپاه به عنوان “سیاه چاله” یاد کرده بود.

سایه چاله، چاله ای است که تمامی اشیاء پیرامونش از جمله اشعه خورشید را نیز در خود فرو می برد.

برخی از کارشناسان سیاسی، قرار گرفتن سپاه در لیست گروههای تروریستی را “اعلان جنگ مستقیم” با ایران از سوی امریکا می دانند.

با اجرایی شدن این قانون، کسانی که در برنامه‌های موشکی ایران نقشی دارند و هر کسی که با آنها تجارت می‌کند، هدف تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند. تحریم‌ها شامل منع تجارت سلاح با سپاه نیز می‌شود.

در متن این قانون از نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان «بازوی اجرایی سپاه» در خارج از ایران نام برده شده که سیاست‌های جمهوری اسلامی در «حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی» را اجرا می‌کند و با تهیه امکانات نظامی و اقتصادی برای این گروه‌ها، آنها را قادر به «عملیات‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه و جنوب آسیا» می‌کند.

پیش از این مقامات نظامی ایران نسبت به تحریم سپاه پاسداران هشدار داده بودند و از جمله محمد علی جعفری فرمانده سپاه گفته بود که اگر سپاه تحریم شود آمریکا باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران جمع‌آوری کند.

قانون جدید تحریم‌ها در عین حال رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا را موظف می‌سازد که فهرست کاملی از ناقضان حقوق بشر در ایران و کسانی که مسئول شکنجه و اعدام‌های غیرقانونی در این کشور هستند تهیه کند تا زمینه تحریم آنها را فراهم سازد. این افراد از ورود به خاک آمریکا نیز منع شده‌اند.

علی خامنه ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، روز پنج شنبه 12 مردادماه 1396 شمسی، در مراسم انتضاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، در بخشی از سخنانش به تحریمهای جدید امریکا علیه ایران پرداخته و بر ادامه برنامه موشکی ایران تاکید کرد.

خامنه ای در بخشی از سخنانش با اشاره به وجود تحریم ها گفت: “اگرچه تحریم ها مشکلاتی را بوجود آورد اما موجب شد توجه ما به ظرفیت ها و توانایی های داخلی معطوف شود و از آنها استفاده کنیم و به همین علت امروز برغم خواست دشمن، ایران، به مراتب قوی تر و مقتدرتر از سالهای اول انقلاب است.”

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روژی کورد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.