رفتن به محتوای اصلی

از مخالفت مستقیم تا حمایت ایالات متحدە از دولت کوردستان
15.09.2017 - 11:57

اما چرا ایالات متحدە در وضعیت کنونی و با این صراحت از عدم حمایت ایالات متحدە از استقلال کوردستان سخن گفت؟ سوالی کە شاید با طرح سوالاتی بە پاسخ آن نزدیک شد.

در فضای کنونی عراق و در حالیکە کوردھا بە طور کامل از حکومت مرکزی عقب کشیدەاند، کشورھای غرب و در رأس آن ایالات متحدە کمترین تأثیر را بر دولت مرکزی عراق خواھند داشت.

بە گفتەی ناظران سیاسی آمریکا از طریق کوردھا ھمچنان نفوذ خود را بر سیستم حکمرانی عراق حفظ کردە است، امری کە استقلال کوردستان می تواند بغداد را دو دستی تقدیم ایران کند و عملا عراق شیعە بخشی از ایران و رؤیای دیرینەی رژیم ایران شود.

تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند، کە ایالات متحدە با این مخالفت می خواھد اعلام کند کە استقلال کوردستان برخلاف ادعای رھیم تھران و شماری از کشورھای عربی، بە درخواست ایالات متحدە نبودە، بلکە اتن خواست خود کوردھا بودە است.

تحلیگران دلایل این ادعای خود را بە ھمکاریھای گستردە و حمایتھای پنھانی ایالات متحدە از کوردھا بر می گردانند.

ھمکنون ایالات متحدە علیرغم ارسال تسلیحات و ادوات نظامی بە اقلیم کوردستان، ھر ماە ٢۶ میلیون دلار برای نیروھای پیشمرگ کوردستان ارسال می کند.

از دیگر سو ضمن اینکە بارھا مفسران امریکایی کوردھا را بزرگترین ھمپیمان خود در آیندەی خاورمیانە قلمداد نمودەاند، ایالات متحدە با ساخت بزرگترین پایگاە نظامی خاورمیانەی خود در نزدیکی اربیل مھر تأئیدی بە این ادعا زدە است.

حتی در روزھای گذشتە رسانەھای اقلیم کوردستان از ساخت یک ھتل توسط دونالد ترامپ رئیس جمھوری ایالات متحدە در شھر اربیل خبر دادند، امری کە می تواند بە معنای آیندەی مشترک ایالات متحدە و دولت کوردستان تلقی شود.

اگرچە ریاست اقلیم کوردستان بار دیگر بر برگزاری رفراندوم استقلال تأکید کرد، اما با این حال باید منتظر بود کە واکنش و تھدیدات دولت مرکزی عراق و رژیم ایران در مقابل استقلال کوردستان چە خواھد

بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روژی کورد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.