رفتن به محتوای اصلی

مخالفت شورای امنیت با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان
22.09.2017 - 14:15

۱۵ عضو بالاترین نهاد سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای بدون آن‌که از «استقلال» نامی ببرند نسبت به همه‌پرسی کردستان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که چنین رفراندومی می‌تواند تأثیرات «بالقوه بی‌ثبات‌کننده»‌ای در منطقه داشته باشد.

افزون بر این، شورای امنیت نگران آن است که همه‌پرسی استقلال کردستان مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) در منطقه را که کردها در آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، منحرف کند.

همچنین به‌گفته شورای امنیت، این همه‌پرسی می‌تواند «مانع از تلاش‌ها برای اطمینان از بازگشت امن و داوطلبانه بیش از سه میلیون پناهنده و آواره داخلی شود.»

در بیانیه شورای امنیت همچنین آمده است که «شورای امنیت همچنان به حاکمیت، یکپارچگی و وحدت عراق احترام می‌گذارد» و خواستار حل مسائل مهم بین دولت فدرال عراق و دولت منطقه‌ای کردستان، بر اساس قانون اساسی عراق، از طریق گفت‌وگوی سازمان‌یافته و مصالحه با حمایت جامعه جهانی است.

قرار است همه‌پرسی استقلال کردستان ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در چهار منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در شمال عراق برگزار شود. پنج و نیم میلیون نفر واجد شرایط شرکت در این همه‌پرسی‌اند.

رهبران اقلیم کردستان و دولت عراق به دلایل مختلف حضور فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری گفت‌وگو را رد کرده‌اند. رهبران دولت مرکزی عراق هرگونه همه‌پرسی استقلال در کردستان را نمی‌پذیرند، در حالی که به‌نظر می‌رسد رهبران کرد همچنان خواهان برگزاری همه‌پرسی استقلال هستند مگر آن‌که جایگزینی بهتر ارائه شود.

دولت اربیل معتقد است که یک کردستان مستقل نیروی ثبات‌بخشی در منطقه خواهد بود، چرا که در حال حاضر بیش از ۱.۸ میلیون پناهجوی عراقی و سوری را در اختیار دارد و در جنگ علیه داعش کمک کرده است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان روز سه‌شنبه گذشته در سخنرانی خود در یک گردهمایی گفت کردستان باید افتخار کند که همه‌پرسی استقلال در سطح بین‌المللی مطرح شده است.

دادگاه عالی قانون اساسی عراق و پارلمان این کشور خواهان توقف همه‌پرسی استقلال کردستان شده‌اند. دولت عراق حتی گفته است که اگر همه‌پرسی کردستان به هرج‌ومرج بکشد دخالت نظامی خواهد کرد.

مقامات نظامی ایران نیز گفته‌اند جمهوری اسلامی در صورت برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان مرزهای خود را به‌روی اقلیم کردستان خواهد بست.

روز سه‌شنبه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به پیامدهای همه‌پرسی استقلال کردستان هشدار داد.

اردوغان پیش از آن گفته بود که شورای امنیت ملی ترکیه و اعضای کابینه جمعه ۲۲ سپتامبر در یک اجلاس فوق‌العاده تحریم اقتصادی اقلیم کردستان را به بحث می‌گذارند. این نشست می‌بایست امروز برگزار شود.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۱ سپتامبر / ۳۰ شهریور ارتش عراق به‌دستور حیدر عبادی، نخست‌وزیر این کشور بدون مشارکت پیشمرگه‌های کرد و چهار روز مانده به همه‌پرسی کردستان عراق، عملیات آزادسازی حویجه در غرب کرکوک را آغاز کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.