رفتن به محتوای اصلی

بحران کره شمالی: تهدید تازه ترامپ به اقدام نظامی
08.10.2017 - 14:22

دونالد ترامپ شنبه هفتم اکتبر، در پیامی توئیتری بار دیگر به تهدید ضمنی پیونگ‌یانگ پرداخت و نوشت: «رئیس‌جمهورها و دولت‌هایشان ۲۵ سال با کره شمالی گفت‌و‌گو می‌کردند، توافق‌هایی به دست آمد و پول زیادی خرج شد…اما اثری نداشت، توافق‌نامه‌ها قبل خشک‌شدن جوهرشان نقض شد و مذاکره‌کننده‌های آمریکایی را به سخره گرفت. متأسفم، اما فقط یک چیز اثرگذار خواهد بود!»

رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره نکرد که منظورش از آن «یک چیز» چیست، اما به گفته خبرگزاری «رویترز»، سخنان او احتمال گمانه‌زنی درباره یک راه‌حل نظامی را افزایش داده است.

ترامپ جمعه پس از جلسه با فرماندهان نظامی ارشد ایالات متحده به خبرنگاران گفته بود که اکنون وضعیت شبیه «آرامش قبل از طوفان» است. اندکی بعد سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید این جمله را به سیاست‌های آمریکا در قبال کره شمالی و ایران مرتبط دانست، اما توضیح دقیق‌تری نداد.

رئیس‌جمهوری آمریکا که در زمان کارزارهای انتخاباتی گفته بود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی «همبرگر» خواهد خورد و مستقیماً مذاکره خواهد کرد، پس از رسیدن به قدرت تغییر موضع داد. او پیش از این نیز گفتگو با کره شمالی را بی‌فایده خوانده بود.

با اینکه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به چین از وجود کانال‌های ارتباطی مستقیم با کره شمالی سخن گفت، اما ترامپ بالافاصله در توئیت‌هایی گفت‌و‌گو با پیونگ‌یانگ را بیهوده دانست و به وزیر خارجه خود گفت: «رکس، انرژی‌ات را ذخیره کن.»

او دیروز نیز به خبرنگاران گفت که دوست دارد تیلرسون «سرسخت‌تر» باشد.

جدل لفظی رهبران آمریکا و کره شمالی بحران را به مرحله جدیدی وارد کرده و کارشناسان نسبت به خطرات رویارویی نظامی در شبه‌جزیره کره هشدار داده‌اند.

ترامپ در سازمان ملل کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خواند و این کشور را به «نابودی کامل» در صورت خطرآفرینی برای منافع آمریکا و متحدانش تهدید کرد. ترامپ گفت که «کیم راه خودکشی را در پیش گرفته است».

پس از آن کیم جونگ اون در واکنش به تهدیدهای ترامپ، او را از نظر روانی نامتعادل و مبتلا به اختلال مشاعر خواند و گفت او را با «آتش» بر سرجایش می‌نشاند.

توئیت‌های ترامپ پس از انتشار گزارش‌هایی راجع به آزمایش قریب‌الوقوع یک موشک قاره‌پیمای دیگر از سوی کره شمالی ارسال شدند.

کره شمالی به نمایندگان اعزامی روسیه به آن کشور گفته است که در حال آماده‌سازی برای آزمایش جدید موشک‌ بالستیک قاره‌پیمای خود است؛ موشکی که به ادعای این کشور به سواحل غربی ایالات متحده می‌رسد.

گفته می‌شود که آزمایش بعدی کره شمالی یا ۱۰ اکتبر همزمان با سالگرد تأسیس حزب کمونیست آنجا خواهد بود یا دوشنبه ۹ اکتبر، که روز کریستف کلمب در آمریکا است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.