رفتن به محتوای اصلی

گزارشی پیرامون وضعیت رامین و افشین حسین پناهی
12.10.2017 - 20:53

‎ با گذشت بیش از ١١٠ روز و پیگیری های مکرر خانواده "رامین حسین پناهی" و مراجعه به نهادهای نظامی و امنیتی، تاکنون از سرنوشت این فعال سیاسی کُرد هیچ گونه خبری در دست نیست.
‎ رامین حسین پناهی روز دوم تیرماه امسال در شرایطی که مورد هدف گلوله قرار گرفته بود، از سوی نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. با وجود پیگیری‌های مکرر پدر و مادر سالخورده ایشان و مراجعه به نهادهای نظامی-امنیتی، اما این نهادها تاکنون از ارائه‌ی هرگونه پاسخ مشخصی در مورد سرنوشت این فعال سیاسی به آنان خودداری کرده‌اند.
‎ رامین حسین پناهی، فعال سیاسی و از اعضای حزب کومله است که در تاریخ اول تیرماه توسط نیروهای سپاه پاسداران زخمی و بازداشت می شود، اما در ادامه نیروهای سپاه به منزل پدری وی مراجعه کرده و اقدام به بازداشت چندین تن از اعضای خانواده وی نمودند.
‎ در چارچوب این بازداشتها روز ۱ تیرماه، افشین حسین پناهی، برادر رامین در منزل شخصی خود بازداشت کردند که نزدیک به دو ماه را در بازداشت اداره اطلاعات بسر برد و بعد از آن به زندان مرکزی سنندج منتقل شد، که از آن زمان تاکنون بدونه صدور هیچ حکمی در این زندان بسر می برد.
‎ از طرفی دیگر با توجه به مراجعه مکرر خانواده حسین پناهی به دفاتر وکلای حقوقی جهت پذیرش وکیل برای پرونده زندانی سیاسی کورد رامین حسین پناهی و همچنین برادر نامبرده افشین حسین پناهی" فعال مدنی" با فشار اداره اطلاعات سنندج و همچنین تهدید و ارعاب دفاتر حقوقی، وکلای حقوقی از پذیرش پرونده نامبردگان طفره می روند. به گفته وکلا، از اقدامات تنبیهی اطلاعات با درخواست خانواده حسین پناهی موافقت نمی کنند.
‎ اکنون هم با گذشت نزدیک به صد روز ، کماکان از سرنوشت رامین حسین پناهی در دست نیست، خانواده حسین پناهی در دو نامه به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، خانم اسما جهانگیر خواستار پیگیری ایشان جهت کسب اطلاع از وضعیت اعضای خانواده‌ی حسین‌پناهی شده اند.
‎ روز ۹ تیرماه، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیەای، بازداشت اعضای خانواده حسین پناهی را به مثابه "ناپدید شدن اجباری" خوانده و خواستار آشکارا شدن سرنوشت و محل نگهداری آنان و همچنین شفاف سازی در رابطه با وضعیت رامین حسین پناهی که در هنگام بازداشت مجروح بوده است، شد. این سازمان از مقامات ایرانی خواست هر چه سریعتر نسبت به آزادی سایر افرادی که صرفا بخاطر نسبت خانوادگی با رامین حسین پناهی بازداشت شدەاند اقدام کند.
از طرفی "امجد حسین پناهی" برادر رامین و افشین حسین پناهی در گفتگویی با یکی از رادیوهای کُردی ابراز داشت که برادرش رامین در یکی از بازرسی های داخل شهری سپاه در سنندج و بدون رعایت اصول نظامی معمول و هشدار آگاه سازی "ایست"، همراه با سه تن دیگر مورد تهاجم گلوله قرار گرفته اند. امجد حسین پناهی و منابعی در شهر سنندج مدعی هستند برخلاف اخبار منتشره از سوی رسانه های حکومتی و احزاب اپوزیسیون، رامین و همراهانش در یک درگیری یک طرفه گرفتار شده اند.
از دیگر سو برخی از ناظران داخلی بر این باورند که سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی همواره در تلاشند با بزرگ نمایی و اهمیت بخشی به موارد کوچک بهانه ای را یرای سرکوب و ایجاد فضای رعب و وحشت میان جامعه کُردستان به وجود آورند که این مورد نیز میتواند بخشی از همان استراتژی میباشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سهراب

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.