رفتن به محتوای اصلی

بیانیه مسعود بارزانی درباره علت عقب‌نشینی از کرکوک
18.10.2017 - 03:38
 

بیانیه مسعود بارزانی درباره علت عقب‌نشینی از کرکوک

مسعود بارزانی٬ رئیس اداره اقلیم کرد شمال عراق با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با عقب‌نشینی ناگهانی پیشمرگه از کرکوک اعلام کرد: دلیل عقب‌نشینی پیشمرگه، اقدام «یکجانبه» برخی سیاستمداران بود. او هم‌چنین گفت خط ارتباط بین بغداد و اربیل به مرز قبل از عملیات آزادسازی موصل از دست داعش برگشت.

مسعود بارزانی٬ رئیس اداره اقلیم کرد شمال عراق با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با عقب‌نشینی ناگهانی پیشمرگه از کرکوک اعلام کرد: دلیل عقب‌نشینی پیشمرگه، اقدام «یکجانبه» برخی سیاستمداران بود.

به نوشته وبگاه شبکه «رودآو»، مسعود بارزانی، شامگاه سه‌شنبه و بعد از گذشت ۲۴ ساعت از حوادث کرکوک، گفت: «آنچه در شهر کرکوک رخ داد، نتیجه تصمیمات یکجانبه اشخاصی از یک حزب سیاسی داخلی کردستان بود، امری که − آنسان که دیده شد − منجر به عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه گردید.»

وی در این خصوص نام از کسی یا گروهی نبرد ولی به احتمال زیاد منظور وی حزب «اتحادیه میهنی کردستان» است. دیروز همزمان با ورود نیروهای عراقی به شهر کرکوک و عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از این شهر، نیروهای حامی بارزانی، نیروهای پیشمرگه حزب اتحادیه میهنی کردستان را به خیانت متهم کردند.

وی با بیان این که عقب‌نشینی پیشمرگه در چارچوب ارائه اطلاعات متقابل صورت گرفته است، افزود: خط ارتباط بین بغداد و اربیل به مرز قبل از عملیات آزادسازی موصل از دست داعش برگشت. عملیات آزادسازی موصل از دست گروه تروریستی داعش ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ آغاز شده بود.

بارزانی در بیانیه‌  خود هم‌چنین گفت که به کردها اطمینان می‌دهد که از دستاوردهای خود دفاع خواهند کرد:  «ملت کردستان با نیروی دلاوران خود، دیر یا زود، به هدف بحق و مقدس خود دست می‌یابد. امروز روز باور به قدرت و وحدت ملت ماست.»

احتمال استعفای مسعود بارزانی در اقلیم کردستان عراق

برخی منابع کُردی در عراق از احتمال کناره‌گیری مسعود بارزانی از تمام مناصب خود خبر دادند.

به گزارش الوقت، برخی منابع کُردی در عراق احتمال کناره‌گیری مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق از تمام مناصب خود را مطرح کرده‌اند. به گفته این منابع، بارزانی به نفع نیچروان بارزانی کناره‌گیری خواهد کرد.

بر اساس گزارش یک سایت کُردی عراقی، مسعود بارزانی از سمت خود استعفا می‌دهد و اختیارات خود را به نچیروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان واگذار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، سایت sharpress در خبری به نقل از منابع مطلع در اقلیم کردستان آورده است که مسعود بارزانی به صورت رسمی از پست ریاست اقلیم استعفا خواهد کرد که مدت قانونی آن دو سال پیش به اتمام رسیده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی این سایت، مسعود بارزانی با استعفای خود تمام اختیارات موجود را تا انتخابات آتی به نچیروان بارزانی برادرزاده خود و نخست وزیر اقلیم کردستان واگذار خواهد کرد.

سایت مذکور می‌افزاید که بارزانی با مشاورین خود چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. حتی گفته می‌شود تصمیم بر آن بوده است که این اختیارات به رئیس پارلمان اقلیم کردستان واگذار می‌شود، اما با عدم بازگشت یوسف محمد رئیس پارلمان اقلیم از جنبش تغییر به محل کار خود طی بیش از دو سال گذشته با مشکل روبرو شده است.

گفته می شود علت اصلی تصمیم بارزانی با بازتاب‌های رفراندومی و حوادث اخیر کرکوک در ارتباط است.
در همین رابطه تلویزیون کردستان 24 نزدیک به حزب دموکرات کردستان گزارش داده بود مسعود بارزانی امروز بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر در کرکوک و استقرار نیروهای مسلح عراق در این شهر صادر خواهد کرد.

اتحادیه میهنی: بارزانی را رهبر خود نمی‌دانیم

اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد: مسعود بارزانی را رهبر خود نمی‌داند.

به گزارش خبرنگار تسنیم از اقلیم کردستان عراق، مسئول دستگاه استخباراتی اتحادیه میهنی کردستان موسوم به زانیاری در واکنش به حملات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق علیه این حزب اعلام کرد: آنچه در کرکوک روی داده است نتیجه توطئه رفراندوم بارزانی بوده است.

بر پایه همین گزارش، «لاهور شیخ جنگی» مسئول دستگاه استخباراتی اتحادیه میهنی کردستان موسوم به زانیاری در واکنش به حملات رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق علیه این حزب اعلام کرد: آنچه در کرکوک روی داده است نتیجه توطئه رفراندوم بارزانی بوده است.

وی گفت: ما را متهم به ضدیت با برگزاری رفراندوم می‌کردند اما اکنون مشاهده می‌کنید که کرکوک را هم از دست دادیم. برادرزاده طالبانی تاکید کرد که به هیچ شیوه مسعود بارزانی را رهبر خود نمی‌دانیم و لازم است استعفا دهد.

مسئول امنیتی اتحادیه میهنی کردستان هدف بارزانی از برگزاری رفراندوم را خارج کردن کرکوک از کنترل اتحادیه میهنی کردستان دانست و گفت: آنها در پی حفظ چاه‌های نفتی خود بودند.

همچنین جنبش تغییر از احزاب منتقد رفراندوم برگزار شده بارزانی در بیانیه‌ای درخواست انحلال حکومت اقلیم کردستان را مطرح و اعلام کرده است مسئولیت حوادث فعلی متوجه کسانی است که دستاوردهای چندین ساله کردها را فدای منافع شخصی و حزبی خود کردند.

جنبش تغییر همچنین از حکومت عراق، توقف درگیری‌ها و خروج از مناطق کنترل شده را خواستار شده است. در بیانیه جنبش تغییر همچنین آمده است که اکنون در نتیجه رفراندوم بدون برنامه احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق و یاران آنان، دستاوردهای اقلیم کردستان با تهدید و سرنوشت نامعلومی روبه‌رو شده است. جنبش تغییر اوضاع کنونی را نتیجه شکست سیاست‌ها و عدم مسئولیت پذیری سران اقلیم کردستان دانسته است.

العبادی: همه‌پرسی  اقلیم به تاریخ پیوسته است

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق طی نشست خبری در کاخ دولت این کشور در بغداد با یادآوری هشدار خود به مقامات اداره اقلیم کرد مبنی بر اینکه برگزاری همه پرسی، بیشتر به ضرر کردها خواهد بود، اعلام کرد: همه‌پرسی غیرقانونی اداره اقلیم کرد، دیگر به تاریخ پیوسته است. پرچم عراق، متعلق به همه عراقی هاست و باید در سراسر کشور به اهتزاز در آید.

وی افزود: وارد جنگ با هیچ گروه یا قومی نخواهیم شد و همان طوری که پیش‌تر اعلام کرده‌ام به وعده خود مبنی بر اجرای نظام فدرال در سراسر کشور هنوز هم پایبند هستم.

العبادی به آتش کشیدن پرچم‌های اداره اقلیم کرد عراق را اقدامی تحریک‌آمیز دانسته و هشدار داد تا مردم از انجام چنین اقداماتی در کرکوک و مناطق مورد منازعه پرهیز کنند.

نخست‌وزیر عراق همچنین این ادعا که پشت پرده عقب نشینی نیروهای پیشمرگه در جریان عملیات نظامی دولت مرکزی بغداد در کرکوک “شرط تشکیل سه اقلیم در اداره اقلیم کرد” وجود دارد را رد کرده و آن را غیر واقعی خواند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
ایران امروز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.