رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه آمریکا: بحران قطر به زودی حل نمی‌شود
20.10.2017 - 13:19

رکس تیلرسون شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ اکتبر / ۲۷ مهر به خبرگزاری بلومبرگ گفت: «من واقعاً انتظار یک راه حل سریع [برای بحران خلیج فارس] را ندارم. ظاهراً برخی از طرفین علاقه‌ای به حل این بحران ندارند.»

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که تیلرسون ابتدا به ریاض و سپس به دوحه سفر کند:

«وزیر خارجه آمریکا در ریاض با رهبران عربستان سعودی علاوه بر بحران قطر، درباره بحران یمن و تنش کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران نیز گفت‌وگو می‌کند و به برخی پرسش‌ها درباره روابط بین آمریکا با عربستان سعودی پاسخ می‌دهد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک ماه پیش با خوش‌بینی پیش‌بینی کرده بود که بحران قطر به زودی حل می‌شود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد سال جاری اعلام کردند که برای حفظ منافع ملی خود، مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم، و به دلیل دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان رابطه سیاسی خود با این کشور ‌را قطع می‌کنند. آن‌ها راه‌های زمینی و حریم هوایی خود را بر روی قطر مسدود کرده و سپس فهرستی از درخواست‌های خود از این کشور را ارائه دادند. قطر هر گونه حمایت از گروه‌های افراطی را انکار می‌کند و به نوبه خود این کشورهای عربی را متهم به تلاش در نقض حاکمیت خود می‌کند. این بحران به‌رغم میانجی‌گری کویت و پادرمیانی کشورهای مختلف همچنان ادامه دارد.

تیلرسون که مدت‌ها شرکت نفتی بزرگ «اکسون‌موبایل» را می‌گرداند و منطقه خلیج فارس را به‌خوبی می‌شناسد پیش از این در ماه ژوئیه یک بار برای حل این بحران به منطقه رفت اما این سفر حاصلی نداشت.

وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز سفرش به عربستان و قطر گفته است:

«اکنون نوبت رهبران چهار کشور عربی است که بگویند آیا می‌خواهند وارد گفت‌وگو با قطر شوند؟ چون موضع قطر روشن است. این کشور برای گفت‌وگو ابراز آمادگی کرده.»

در شهریور سال جاری، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرده بود که دوحه آماده گفت‌وگو درباره این بحران است.

به گفته هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تیلرسون از عدم پیشرفت در این زمینه ناامید شده است، اما او «کشورها را به نشستن دور یک میز و مذاکره کردن تشویق خواهد کرد.»

او در همین حال گفت: «ما نمی‌توانیم آن‌ها را مجبور به انجام کاری کنیم که نمی‌خواهند.»

رکس تیلرسون پس از سفر خود به عربستان سعودی و قطر به پاکستان و هند خواهد رفت. در اسلام‌آباد او با مقامات پاکستانی درباره استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان و امنیت این کشور گفت‌وگو خواهد کرد. ترامپ به مقامات پاکستانی فشار آورده و آن‌ها را متهم می‌کند که با طالبان بامدارا رفتار می‌کنند.

در هند وزیر خارجه آمریکا درباره چشم‌انداز گسترش روابط دو کشور مذاکره خواهد کرد. آمریکا معتقد است که هند در حل بحران افغانستان می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند.

رکس تیلرسون پس از این سفرها به ژنو خواهد رفت تا درباره بحران‌های انسانی با مسئولان چندین سازمان بین‌المللی گفت‌وگو کند. او در تاریخ ۲۷ اکتبر به واشنگتن باز خواهد گشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.