رفتن به محتوای اصلی

گزارش محرمانه‌: اگر روسیه به یک کشور عضو ناتو حمله کند، چه اتفاقی می افتد؟
22.10.2017 - 13:55

دویچه وله -

مجله‌ی آلمانی "اشپیگل" به گزارش محرمانه‌ای از ناتو دست یافته که در آن موضوع توانایی پیمان ناتو در برابر یک حمله‌ی احتمالی روسیه بررسی شده است. این گزارش قرار است در آخرین شماره‌ی مجله‌ی اشپیگل منتشر ‌شود، اما "اشپیگل آنلاین" روز شنبه ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷ به نکاتی از آن اشاره کرده است.

طبق این گزارش، در صورت حمله‌ی روسیه، پیمان ناتو توان مقابله با آن را ندارد. این موضوع به تضعیف ساختار فرماندهی ناتو از زمان جنگ سرد به این سو بازمی‌گردد.

در گزارش محرمانه‌ی ناتو که عنوان آن "گزارش پیشرفت اقدامات ارعابی و تدافعی پیمان ناتو" است، نویسندگان گزارش آورده‌اند: حتی به نیروهای واکنش سریع ناتو (NRF) هم نمی‌توان اتکا کرد. آنطور که حوزه‌ی مسئولان فرماندهی ناتو برای اروپا معلوم کرده‌اند، "امنیت کافی وجود ندارد و حتی نیروهای واکنش سریع ناتو در وضعیتی نیستند که بتوانند سریع و در صورت لزوم پایدار واکنش نشان دهند".

پیش از همه، کشورهای عضو ناتو در بالتیک و اسکاندیناوی خود را مورد تهدید روسیه می‌بینند و پافشاری می‌کنند که کمبودهای پیمان ناتو در این زمینه برطرف شود. خانم اینه اریکسون زورایده، وزیر دفاع نروژ به "اشپیگل" گفته است: «ما می‌دانیم که باید ساختارهای فرماندهی ناتو را با شرایط جدید منطبق و مدرنیزه کنیم».

رایمونداس کاروبلیس، وزیر دفاع لیتوانی نیز معتقد است که باید از ساختارهای ناتو در "مناطق آسیب‌پذیر چون بالتیک" پشتیبانی شود.

کلاوس هیورت فردریکسون، وزیر دفاع دانمارک معتقد است که روسیه حقوق بین‌الملل را زیرپا گذاشته است و به همین دلیل پیمان ناتو باید ساختارهای خود را بررسی کند. به گفته‌ی او: «ناتو به این دلیل نیرومندترین پیمان دفاعی جهان است، زیرا از دهه‌ی ۷۰ دائما خود را با چالش‌های جدید وفق داده است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.