رفتن به محتوای اصلی

عراق درخواست امریکا برای خروج نیروهای سپاه پاسداران از عراق را رد کرد
24.10.2017 - 12:14

روژی کورد:

بیانیه دفتر حیدر العبادی در این رابطه در حالی منتشر شده است که، به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به سخنان رکس تیلرسون و با اشاره به نیروهای حشد شعبی گفت: «آنها در خانه های خود هستند و منتظر دستور کسی هم نبوده و نخواهند بود. چراکه اگر تاکنون منتظر دستور تیلرسون و دولت آمریکا بودند امروز ما داعش را در بغداد و اربیل داشتیم.»

به گزارش رویترز، در این بیانیه همچنین آمده است که «نیروهای حشد شعبی میهن دوستان عراقی هستند و هیچ کس حق دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد.»

وزیر امور خارجه آمریکا که روز یکشنبه ۲۲ اکتبر برابر با ۳۰ مهرماه ۱۳۹۶ شمسی و در جریان دیدار از عربستان سعودی در یک نشست خبری مشترک با عادل جبیر وزیر خارجه این کشور سخن می‌گفت، بر لزوم خارج شدن نیروهای ایرانی و دیگر کشورها از عراق پس از آزاد سازی منطق تحت کنترل داعش تاکید کرد.

آقای تیلرسون سپاه پاسداران را به سازماندهی و حمایت گروه های شبه نظامی و نابودی منطقه متهم کرد و از این گروه‌ها بویژه حشد شعبی خواست تا مناطق خارج شده از اشغال داعش در عراق را برای اداره و بازسازی به مردم این مناطق بسپارند.

در دیدار رکس تیلرسون از ریاض، حیدر عبادی نیز حضور داشت و یکی از هدف‌های عمده این دیدار سه جانبه، تقویت روابط عراق با عربستان سعودی و شرکت ریاض در بازسازی مناطق آزاد شده از سلطه داعش در عراق بود. در این ارتباط قرار است شورایی برای هماهنگی روابط دو کشور نیز تشکیل شود.

اینک ایجاد شورای هماهنگ بین عربستان و عراق از سوی صاحب نظران و مفسرین سیاسی با دو رویکرد نگریسته می شود.

دکتر ادریس احمدی، استاد دانشگاه و مفسر سیاسی کورد، معتقد است که عبادی، نخست وزیر عراق تحت نظارت جمهوری اسلامی و با نقشه قبلی به همراهی با سعودی و امریکا پرداخته است.

وی در این باره نوشته است، با توجه به رویدادهای کنونی منطقه و به ویژه همکاری مستقیم و دخالت آشکار ایران در عراق و حمله به کوردستان؛ محتمل است که ایران چنین همکاری ای بین بغداد، واشنگتن و ریاض را کنترل و نظارت می نماید تا از گامهای بعدی امریکا و سعودی در رویارویی با ایران مطلع شود.

برخی دیگر از صاحب نظران سیاسی معتقدند که دولت عبادی در شرایط کنونی از جمهوری اسلامی ایران، جهت سرکوب کوردها و کنترل تمامی عراق، استفاده ابزاری می نماید و محتمل است تا پس از کنترل تمامی عراق، به مخالفت با رژیم ایران بپردازد.

این دسته، عدم قبول و پذیرش مرجعیت شیعی قم و تهران از سوی علمای شیعی نجف و کربلا را به عنوان بخشی از دلایل خود عرضه می نمایند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روژی کورد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.