رفتن به محتوای اصلی

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم بیشتر ایران و حزب‌الله لبنان را تصویب کرد
26.10.2017 - 14:15

روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر/ دوم آبان، سه لایحه تحریم حزب‌الله لبنان و حامیان مالی بین‌المللی این سازمان با حمایت اکثریت آرای دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به تصویب رساند. لایحه سوم قرار است یک روز بعد و روز پنجشنبه ۲۶ اکتبر/ سوم آبان با هدف محدود کردن برنامه موشکی ایران به رأی گذاشته شود.

این چهار لایحه برای اینکه قانون شوند امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را لازم دارند.

هدف مشترک: ایران و حزب‌الله

پس از تقریباً شش ماه مذاکره در مجلس نمایندگان و افزون اصلاحات و متمم‌های مختلف، نمایندگان مردم آمریکا لایحه‌هایی را با هدف محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران و مبارزه با کمک‌های مالی بین‌المللی به حزب‌الله لبنان تصویب کردند.

تصویب این لایحه‌ها با حمایت نمایندگان دمکرات و جمهوری‌خواه، بیانگر افزایش تنش‌های میان آمریکا، جمهوری اسلامی و حزب‌الله است.

دو لایحه «درخواست از اتحادیه اروپا برای تعیین حزب‌الله لبنان به‌عنوان یک سازمان تروریستی» و «مجازات استفاده حزب‌الله از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی» نه تنها نیروهای مسلح حزب‌الله بلکه حزب‌الله را در کلیت آن به‌عنوان یک سازمان سیاسی هدف قرار داده‌اند.

لایحه‌ای دیگر با عنوان «اصلاح و اضافه کردن متمم به قانون پیشگیری از حمایت‌های مالی بین‌المللی به حزب‌الله (HIFPA مورخ ۲۰۱۷)» مربوط به قانونی است که پیش از این در سال ۲۰۱۷ تصویب‌شده و اکنون قانون‌گذاران آمریکایی مایل هستند به‌موجب آن فشار بیشتری را به حامیان مالی حزب‌الله، به‌ویژه جمهوری اسلامی، اعمال کند.

تحریم بیشتر برنامه موشکی ایران

در لایحه‌ای مجزا، برنامه موشک‌های بالستیک ایران و حامیان داخلی و خارجی‌اش هدف قرار گرفته‌اند.

لایحه «اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه موشک‌های بالستیک ایران» باهدف محدود کردن برنامه موشکی ایران تنظیم‌شده و توجه خاص به موشک‌هایی دارد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند.

مذاکرات پیش از رأی‌گیری در مورد لایحه تحریم برنامه موشک‌های بالستیک ایران نشان می‌دهد که این لایحه حمایت هردو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه را خواهد داشت.

این لایحه در شکل فعلی آن این وظیفه را به دوش رئیس‌جمهوری آمریکا گذاشته که به‌طور دوره‌ای، اطلاعات در مورد برنامه موشک‌های بالستیک ایران را بررسی کند و زنجیره تأمین موشک و فناوری‌های مربوط به آن برای تهران – ازجمله افراد، نهادها و یا کشورهای درگیر را به کنگره گزارش کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همین‌طور وظیفه دارد که به‌صورت دوره‌ای مشخص کند که آیا برنامه موشکی ایران قوانین بین‌المللی را نقض کرده است یا نه.

بنا به گزارش ریاست جمهوری آمریکا، کنگره سپس ممکن است تحریم‌های بیشتری را علیه افراد، نهادها و کشورهایی که به برنامه موشکی ایران کمک کرده‌اند، اعمال کند. این لایحه اگر چنانچه تصویب شود، می‌تواند گریبان روسیه را نیز بگیرد.

اگر این لایحه به تصویب برسد، محدودیت‌های بیشتری به قوانین قبلی تحریم برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران اضافه خواهد شد. ازجمله متن لایحه «جلوگیری از انجام هرگونه فعالیت در رابطه با موشک‌های بالستیک هسته‌ای» را نیز مجزا ماده کرده است. این ماده اشاره به توانایی موشک بالستیک بین‌قاره‌ای برای حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

در سال گذشته یکی از مخالفت‌های دولت دونالد ترامپ با برنامه موشکی ایران بر مبنای قدرت موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای برای حمل کلاهک هسته‌ای بوده است – چیزی که به نظر دولت ترامپ می‌تواند نقض برجام از سوی ایران تعبیر شود.

این لایحه‌ها اولین اقدام کنگره آمریکا علیه ایران پس از سخنرانی ماه مهر دونالد ترامپ است که در آن رئیس‌جمهوری آمریکا سیاست‌های دولتش برای مقابله با ایران را شرح داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.