رفتن به محتوای اصلی

سایت اسرائیلی دبکا: معامله روسیه و آمریکا بر سر میادین نفتی سوریه
26.10.2017 - 14:17

براساس گزارش این سایت، میدان نفتی العمر در شرق سوریه به عنوان پاداشی به نیروهای مدافع خلق کرد به خاطر نقششان در آزادی شهر رقه داده شده است.

یگان‌های مدافع خلق کرد که ستون فقرات نیروهای سوریه دموکراتیک هستند در دوره اخیر کنترل میدان کونوکو که بزرگترین میدان گاز طبیعی در سوریه است و در شرق رود فرات واقع است در دست گرفتند اما بعد دوباره از این میدان عقب نشینی کردند تا به نیروهای نظام سوریه و حزب‌الله اجازه دهند کنترل این میدان را در دست بگیرند.

این سایت نوشت: از آغاز بحران سوریه این نخستین باری است که حزب‌الله کنترل منبع اصلی گاز و نفت را در دست گرفته است. این میدان گازی روزانه 13 میلیون متر مکعب از گاز طبیعی را تولید می‌کند.

براساس گزارش دبکا، روز پنجشنبه نشستی میان نمایندگانی از روسیه و نظام سوریه و کردها در شمال این کشور برگزار شد و تصمیماتی درباره میادین نفت و گاز در این نشست گرفته شد.

در این نشست، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه حضور داشت. مشارکت این شخصیت عالیرتبه در این نشست نشان دهنده اهمیت زیادی است که روسیه برای مسئله سیطره بر میادین نفتی و گازی در سوریه قائل است.

منابع نظامی و اطلاعاتی می‌گویند باید این فرض را داشته باشیم که تمامی اقداماتی که از سوی روسیه اتخاذ می‌شود با هماهنگی اداره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اتخاذ شده و یکی از نشانه‌های این مسئله عقب نشینی نیروهای روسیه و نظام سوریه و حزب‌الله از میدان نفتی العمر در کرانه شرقی رود فرات است.

این منابع می‌گویند عقب نشینی از میدان نفتی العمر و تحویل آن به شبه نظامیان کرد همزمان با عقب نشینی نیروهای کرد از میدان گازی کونوکو و تحویل آن به نظام سوریه است.

براساس گزارش این سایت نیروهای روسیه و نظام سوریه و حزب‌الله هفته اخیر این میدان نفتی را در کنترل گرفته بودند اما بعدا به سمت غرب عقب نشینی کردند و بر خط دفاعی بین میدان العمر و المیادین متمرکز شدند.

سایت دبکا به نقل از منابع مذکور اعلام کرد که تحویل میدان العمر به کردها براساس هماهنگی محرمانه میان افسران آمریکایی و روسی صورت گرفت و این نشان می‌دهد که بزرگترین میدان نفتی در سوریه در کنترل کردهاست و واشنگتن موافق است که کردها کنترل این میدان نفتی را برای جبران از دست دادن بیشترین میادین نفتی در کرکوک و افتادن آن‌ها به دست ارتش عراق در دست داشته باشند.

ممکن است تولید میدان نفتی العمر بعد از انجام اصلاحات در آن به 10 درصد مجموع استخراج تمامی میادین نفتی کرکوک افزایش یابد و این یعنی اگر کردها بتوانند روزانه 600 هزار بشکه استخراج کنند، استخراج نفت از میدان نفتی العمر ممکن است به 60 هزار بشکه در روز برسد.

براساس گزارش دبکا، فرماندهی نظامی روسیه به صورت محرمانه به نیروهای نظام سوریه و حزب‌الله دستور داده که بعد از سیطره بر المیادین به سمت میدان العمر پیشروی نکنند.

این سایت مدعی است که دلیل این توافق این است که مسکو در حال حاضر از واشنگتن انتظار دارد که اقداماتش را درباره در اختیار داشتن نفت کردها در شمال عراق تأیید کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
خبرنامه گویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.