رفتن به محتوای اصلی

دیدار حماس از ایران، دهن‌کجی به آشتی با فلسطینیان بود
26.10.2017 - 14:24

در مقابل دوره کنونی مذاکرات آشتی فلسطینیان، به نظر رسید که حماس تعهد کرده است تا در همکاری با مصر به ده سال رقابت تلخ با فتاح، حزب حاکم تشکیلات خودگردان فلسطین، پایان دهد.

اما پس از آن یک هیأت بلندپایه از مقامات گروه تروریستی حماس سفری غیرمنتظره به ایران کرد و بر تلاش‌های مشترک سایه‌ای سنگین افکند.

با شروع مذاکرات، به نظر می‌رسید که حماس نگاهی در آینه انداخته است و دیده است که موضع بین‌المللی‌اش در حال فروپاشی است، و قلمرو تحت کنترل‌اش، نوار غزه، دچار بیکاری‌ گسترده و بحران‌های فلج‌کننده‌ی برق و آب است و فهمیده است که می‌بایست تغییراتی اساسی ایجاد کند تا در قدرت بماند.

و سپس، مسأله‌ی مصر بود. قاهره بر حماس نفوذی عظیم دارد و قادر است بخشی از محاصره‌ی فلج‌کننده‌ی ۱۱ ساله بر این ناحیه را خاتمه دهد که به نوبه‌ی خود به محدودیت سفر چندین‌ ساله پایان داده و اقتصاد غزه را تقویت خواهد کرد. رده‌ی بالای رهبری حماس هم‌اکنون در غزه مستقر است و بدون تأیید مصر امکان خروج از نوار را ندارند.

به همین خاطر، اگرچه تلاش‌های پیشین آشتی میان حماس و فتاح با شکست روبرو شده بود، گروه‌های فلسطینی باور داشتند که با کمک مصر، امکان پیشرفت‌های واقعی موجود خواهد بود.

این عکس در روزهای آخر هفته برداشته شده، هنگامی که هیأت بلندپایه‌ی حماس که شامل معاون رهبر سیاسی گروه، صلاح العاروری نیز می‌شد، به طور غیرمنتظره از ایران بازدید کردند و خبر آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمودند.

اوایل ماه جاری، این عاروری بود که شخصا، زیر نگاه مراقب وزیر اطلاعات مصر خالد فوضی، قراردادی را با قاهره امضا کرد که به دولت تشکیلات خودمختار فلسطینی اجازه‌ی از-سر-گیری کنترل بر نوار غزه را می‌داد.

دو هفته پس از آن، عاروری در تهران بود، و قول «نابودی اسرائيل» را می‌داد و دست مقامات ارشد ایران، که قول دادند حمایت، از جمله حمایت نظامی، روز به روز تشدید شود، را می‌فشرد.

روز دوشنبه، حسین شیخ الاسلام، از مشاوران محمود جواد ظریف وزیر خارجه‌ی ایران، وبسایت خبری الشهاب که به حماس مربوط است، گفت «هرچه حماس از ایران بخواهد، خواهیم داد».

از زمان شروع روند آشتی، حماس اعلام کرده است که کنترل ارتش ۲۵۰۰۰ نفری خود را واگذار نخواهد کرد. همزمان، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت هیچ گونه تسلیحات خارج از کنترل دولت وی، مجاز نخواهد بود. این مشکلی بود که دو طرف توافق کردند در طول گفتگوهای اولیه به آن پرداخته نشود.

با سفر به ایران، حماس پیامی به تشکیلات خودگردان و مصر می‌فرستد به این معنا که عقب نخواهد نشست.

همچنین، مخالفتی آشکار با خواسته‌ی اسرائيل در قطع روابط حماس با ایران بود.

از سوی دیگر، از زمان سفر عاروری به تهران، عباس و معاونان‌اش روشن ساخته‌اند که علیرغم گزارش‌های رسانه‌ای، از خواست خود بر اعمال کنترل بر تمامی تسلیحات موجود در غزه بازنگشته‌اند.

روز دوشنبه عباس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رسمی چین، شین‌وا اعلام کرد که در غزه «شبه‌نظامی وجود نخواهد داشت». وی گفت «ما به این می‌گوییم آشتی و روی همین هم کار می‌کنیم».

همچنین روز دوشنبه، احمد مجدلانی، دستیار سیاسی عباس، در مصاحبه‌ای با تلویزیون فلسطین، به توضیح موضع عباس در خصوص کنترل کامل بر نوار غزه پرداخت.

وی در اشاره‌ای آشکار به تونل‌هایی که شاخه‌ی نظامی حماس در زیر زمین حفر کرده و برخی به داخل خاک اسرائيل باز می‌شود، گفت «ما قدرت خود را بر زیر و روی خاک غزه اعمال خواهیم کرد». گروه تروریستی از این تونل‌ها در جنگ تابستان ۲۰۱۴ برای نفوذ به داخل کشور یهود استفاده می‌کرد.

حماس مدعی است که سلاح‌های گروه برای «مقاومت» علیه اسرائیل حیاتی‌اند. مجدلانی در پاسخ به این ادعا گفت اگر حماس تسلیحات خود را نگهدارد «هر گروهی فردا می‌تواند ارتش شبه‌نظامی تشکیل دهد و بگوید «این تسلیحات برای مقاومت هستند و حق ندارید به اینها دست بزنید … اینطور نمی‌شود دولت اداره کرد».

متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید

https://www.timesofisrael.com/with-visit-to-iran-…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.