رفتن به محتوای اصلی

گزارشگر حقوق بشر: ایران به سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی همچنان ادامه می‌دهد
27.10.2017 - 23:41

بار دیگر خانم عاصمه جهانگیر گزارشگر مخصوص سازمان ملل در امور ایران، نظام تهران را به سرکوب ملیتها و اقوام ایرانی متهم کرد و بار دیگر خواهان موافقت نظام ایران از سفر خود به ایران برای بررسی وضع حقوق بشر مردم ایران شد.
محمد لاریجانی رئیس ستاد قوه قضائیه، در پاسخ به گزارشگر ویژه حقوق بشر که روز چهارشنبه ایران را به نقض فاحش حقوق بشر متهم کرد، گفته است، مصوبات سازمان ملل متحد در این باره را قبول ندارد.
گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر در باره ایران
عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه 25 اکتبر با ارائه گزارشی به ادامه نقض حقوق بشر در این کشور اعتراض کرد. وی ضمن انتقاد شدید از بازداشت خبرنگاران و نقض حقوق اقلیت‌های قومی، دینی و مذهبی در ایران، خواستار پایان دادن به اعدام نوجوانان شد.
وی در نشست کمیسیون حقوق بشر به افزایش اعدام‌ها در ایران، فشار بر رسانه‌ها و فعالان مدنی به عنوان موارد برجسته نقض حقوق بشر در این کشور اشاره کرد.
گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران با اشاره به انتخابات اخیر در این کشور گفت: «برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا موجب شد تا فضای سیاسی در ایران کمی آزادتر شود اما پس از آن شاهد آغاز فشار بر فعالان مدنی و بخصوص روزنامه نگاران شدیم».
وی افزود: با این‌که مجلس شورای ایران طرح‌هایی برای کاهش اعدام‌ها بخصوص اعدام کودکان در دست دارد اما هنوز ایران جزو کشورهایی است که بالاترین آمار اعدام‌ها را دارد. ایران طی ماه‌های گذشته، باز هم افرادی زیر سن 18 سالگی را که مرتکب جرم شده‌اند، بدون توجه به کنوانسیون حقوق کودکان اعدام کرد.
اعدام و زندانی کردن فعالان قومی و تبعض علیه اقلیت‌های دینی و مذهبی
گزارشگر حقوق بشر با اشاره به نقض حقوق بشر قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی و مذهبی، گفت: «گزارش‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهد حکومت ایران برای تغییر بافت جمعیتی مناطق عرب‌نشین در ایران اقداماتی انجام داده است.
گزارشگر حقوق بشر گفت: «دولت ایران عرب‌های اهواز را از فرصت‌های کاری و استخدام در ادارات دولتی محروم کرده و این امکانات را به افراد دیگری از ساکنان غیربومی می‌دهد.»
وی گفت در سال گذشته بیش از 48 فعال مدنی از میان عرب‌های اهوازی بازداشت و زندانی شدند.
جهانگیر به سرکوب و اعدام برخی فعالان سیاسی مدنی در مناطق قومیت‌ها به ویژه در مناطق عرب‌‌ و دیگر مناطق قومیت‎ها اشاره کرد.
جهانگیر در گزارش حقوق بشر درباره ایران همچنین از محمدعلی طاهری و حکم اعدام او گفت و همچنین از فشار بر نرگس محمدی انتقاد کرد.
از سوی دیگر محمد جواد لاریجانی، معاون امور بین الملل و رئیس ستاد موسوم به حقوق بشر قوۀ قضائیه ، اظهارات دولت آمریکا را در خصوص نقض حقوق بشر در ایران بی اساس خواند و افزود که در جمهوری اسلامی ایران مبنای حقوق بشر اسلام است و نه مصوبات و منشور سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران باید در اتحاد با کشورهای اسلامی علیه آنچه وی "دیکتاتوری سکولار لیبرال غربی" نامید مقابله کند.
رئیس «ستاد حقوق بشر» قوۀ قضائیه ایران گفته است: «ما حقوق بشر را بر مبنای اسلامی خودمان نگاه می‌کنیم» و حقوق و کرامت انسانی «در تفکر اسلامی ما صدقه مصوبات سازمان ملل نیست بلکه کرامت اسلامی هبه الهی است.»
رئیس «ستاد حقوق بشر» قوۀ قضائیه ایران همچنین گفته است که جمهوری اسلامی از ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به ایران جلوگیری می کند، به گفته لاریجانی، گزارشگران با ورود به ایران در کشور "فساد" می‌کنند».
وزارت خارجه ایران گزارش عاصمه جهانگیر را سیاسی و مفرضانه تلقی کرد
به گزارش خبرگزاری مهر، "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص گزارش جدید عاصمه خانم "جهانگیر" گزارشگر وضعیت حقوق بشر در ایران به کمیته سوم مجمع عمومی، گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گزارشگر ویژه و گزارش‌هایی که به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر ارایه می‌کنند، موضعی اصولی و مبتنی بر ماهیت سیاسی و ناعادلانه انتصاب گزارشگر برای وضعیت حقوق بشر در ایران است.
بر همین اساس، معتقدیم گزارش‌های گزارشگر ویژه بر پایه قطعنامه‌ای غیرعادلانه و غیرمنصفانه مبتنی بر اهداف و اغراضِ سیاسی و بدخواهانه‌ی معدود کشورهای مشخص و مغرض تهیه و ارائه می‌شوند و لذا فاقد مشروعیت و اعتبار است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص پاسخ رسمی ایران به اتهامات وارده در گزارش جدید خانم جهانگیر نیز گفت: «پاسخ رسمی ما به گزارش ارائه و به عنوان سند مجمع عمومی ثبت شده و علاوه بر آن، نماینده کشورمان هم در اجلاس کمیته سوم بیانیه کشورمان در ارتباط با این گزارش را قرائت کرده است».
ایران پیشتر نیز به گزارشگر پیشین ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، احمد شهید، اجازه سفر به ایران به منظور بررسی اتهامات نقض حقوق بشر به این کشور را نداد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.