رفتن به محتوای اصلی

ترامپ ایران را به پرتاب موشک به ریاض متهم کرد
05.11.2017 - 14:43

دونالد ترامپ در جریان سفر به ژاپن در هواپیمای اختصاصی ریاست‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت که به نظر او شلیک موشک به فرودگاه بین‌المللی ریاض کار ایران بوده است: «ما بهترین تجهیزات نظامی را در جهان می‌سازیم. به نظرم ایران به سمت عربستان سعودی شلیک کرد… و سیستم [دفاع ضدموشکی] ما موشک را داخل آسمان ردگیری کرد. ما کارمان در این حد خوب است!»

عربستان چند وقت پیش سیستم دفاع ضدموشکی تاد را از آمریکا خریداری کرد. این کشور به علاوه با روسیه نیز برای خرید سیستم دفاع ضدموشکی اس -۴۰۰ قرارداد بسته است.

خبرنگار روزنامه تورنتو استار اظهارات ترامپ را در توئیتی منتشر کرد.

ترامپ موضعی حتی تندتر از عربستان سعودی گرفته است که به گزارش نیویورک‌تایمز، مدعی «دخالت» ایران در این موشک‌پرانی شده است.

ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان که در یمن با حوثی‌ها و متحدان‌شان در جنگ است، در توئیتی گفته است که «این حمله علیه ریاض نشان‌دهنده دخالت یکی از دولت‌های تروریست حامی حوثی‌ها است.»

شنبه منابع داخلی در عربستان گزارش دادند که پدافند هوایی این کشور یک موشک بالستیک را که از یمن به سوی ریاض شلیک شده بود، دفع کرده است.

سخنگوی شورشیان حوثی به شبکه الجزیره گفته این گروه در آخرین ساعات شنبه چهار نوامبر/ ۱۳ آبان، یک موشک بالستیک اسکات با برد ۸۰۰ کیلومتر را به سوی عربستان سعودی شلیک کرده است.

چندین ساعت پیش از شلیک این موشک به سمت ریاض سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در سخنانی در همین شهر از مقام خود کناره گرفت. او مداخله‌های ایران را دلیل اصلی استعفایش دانست و گفت که در معرض تهدید جانی قرار داشته است.

ایران ادعاهای حریری را تکذیب و آن را «بازی در زمین بدخواهان منطقه» و «سناریوی تنش‌آفرینی» خواند. تهران همچنین همواره ارسال سلاح و تجهیزات به حوثی‌ها در یمن را رد کرده و عربستان را به جنگ‌آفرینی در این کشور متهم کرده است.

ترامپ سفری  ۱۲ روزه را به آسیا آغاز کرده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.