رفتن به محتوای اصلی

احتمال حمله همزمان عربستان و اسرائیل به حزب‌الله لبنان، پس از استعفای سعد حریری
07.11.2017 - 14:41

روژی کورد:

تنه یک روز پس از استعفای سعد حریری از مقام نخست وزیری لبنان، هراس و نگرانی از فرو رفتن این کشور به یک هرج و مرج سیاسی تازه افزایش یافته است. با وجود این که لبنان به بحران‌های سیاسی و دولتی عادت کرده، اما خبرگزاری فرانسه از بیروت به نقل از برخی تحلیلگران نوشت که این بار استعفای نخست وزیر، عواقبی جدی‌تر دارد.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز شنبه ۴ نوامبر برابر با ۱۳ آبان ۱۳۹۶ شمسی، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی در نطقی تلویزیونی استعفای خود را از مقام نخست وزیری کشورش اعلام کرد و گفت احساس می‌کند عده‌ای به دنبال کشتن او هستند.

اینک خبرگزاریهای جهان از احتمال حمله همزمان یمن و سعودی به حزب الله را مطرح کرده اند. تلویزیون رسمی سعودی نیز از حزب الله به عنوان یک حزب شیطانی نام برده است.

تامر السابحان، وزیر خلیج  در عربستان، به شبکه العربیه گفت: ما دولت لبنان را به خاطر شبه نظامیان حزب الله به عنوان یک دولت اعلام می کنیم که به عربستان سعودی اعلام می کند.

استعفای حریری از مقام نخست وزیر لبنان در اعتراض به «دخالت» ایران در امور داخلی لبنان از طریق گروه شیعی حزب‌الله صورت گرفت. حزب‌الله، تنها حزبی که پس از جنگ داخلی لبنان سلاح خود را به زمین نگذاشته، از یک سال پیش در کابینه سعد حریری حضور داشت.

“هلال خشان” استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک تصمیم خیلی خطرناک است که پیامدهای بسیار سنگین‌تری دارد نسبت به آنچه لبنان می‌تواند تحمل کند».

او اضافه کرد: «حریری با علم به این که حزب‌الله لبنان از نظر نظامی رقیبی در این کشور ندارد، جنگ سردی را در لبنان آغاز کرده که می‌تواند به جنگ داخلی منجر شود».

از سوی دیگر، “فادیا کیوان”، استاد علوم سیاسی دانشگاه “سن ژوزف” بیروت نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «زمان‌ و مکان اعلام استعفا تعجب‌آور است… اما خود این استعفا تعجب‌آور نیست».

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «وقایعی با سرعت در حال رخ دادن است که نشان می‌دهد ما در مقابل یک نقطه عطف تاریخی هستیم… شاید یک مواجهه مرگبار میان عربستان و ایران روی دهد».

فادیا کیوان تأکید کرد که در این صورت هر دو رقیب اصلی در لبنان، یعنی حزب الله که مورد حمایت ایران است و جبهه سعد حریری که مورد حمایت عربستان است، رو به روی یکدیگر قرار می‌گیرند. این تحلیلگر سیاسی گفت: «نگرانی از یک حمله نظامی علیه حزب‌الله وجود دارد».

در حالی که به نوشته خبرگزاری فرانسه، در صورت درگیری میان دو گروه رقیب در لبنان، ممکن است حزب‌الله از سوی اسرائیل دشمن قسم خورده این گروه نیز مورد حمله قرار گیرد. “هلال خشان”، استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت در این زمینه گفت که سعد حریری با استعفای خود به هرگونه حمله احتمالی علیه حزب‌الله «مشروعیت» بخشید.

از سوی دیگر، منابع غربی دوشنبه ۶ نوامبر اعلام کردند تلاش‌هایی برای ارسال پارازیت به دستگاه‌های تماس کاروان حامل سعد حریری چند روز پیش از استعفایش را رصد کرده‌اند.این منابع گفتند که پارازیت ناشی از دستگاه‌های ویژه از کار انداختن دستگاه‌های اواکس و رادار بود و مشخص شده که این دستگاه‌های به کار رفته برای این اقدام، ساخت ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شنبه‌شب ۱۳ آبان برابر با ۴ نوامبر، در واکنش به استعفای سعد حریری گفت که این اتفاق باید «هشداری» برای جهان در زمینه بلندپروازی‌های ایران باشد و جامعه بین‌المللی باید در مقابل «تهاجمات ایران» واکنش نشان دهد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای که در این زمینه صادر کرد، بار دیگر تأکید کرد که “تجاوز” ایران نه تنها اسرائیل، بلکه تمام خاورمیانه را در خطر قرار داده است.

در مقابل، جمهوری اسلامی ایران، استعفای سعد حریری را «سناریوی دیگری برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه» دانست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، شنبه‌شب ۴ نوامبر،، در این‌باره گفت که استعفای حریری «نشان دهنده بازی ایشان در زمینی است که بدخواهان منطقه طراحی کرده و برنده این میدان نه کشورهای عربی و اسلامی، بلکه رژیم صهیونیستی است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روژی کورد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.