رفتن به محتوای اصلی

گفت‌وگوی تلفنی مکرون با روحانی و نتانیاهو در مورد مسائل منطقه
22.11.2017 - 14:07

رادیو فردا:

بنا به گفته دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته پاریس به توافق اتمی میان تهران و شـش قدرت جهانی پایبند است، اما باید مذاکرات جداگانه‌ای در مورد مسائل منطقه‌ای و برنامه موشک‌های بالیستیک صورت گیرد.

دولت فرانسه تحت ریاست‌جمهوری آقای مکرون، پیش‌تر نیز بر لزوم حفظ توافق اتمی تیر ماه ۱۳۹۴ تاکید کرده بود. دونالد ترامپ، از تائید پایبندی ایران به این توافق، در واپسین گزارش سه‌ماهه خود به کنگره، خودداری کرده‌است.

از سوی دیگر اما پاریس طی هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده نگران برنامه موشکی بالیستیک ایران است و خواستار جلوگیری از اقدامات و فعالیت‌های تنش‌زا شده‌است. رئیس‌جمهوری فرانسه از یک سو تاکید کرده که کشورش در کشمکش‌های فعلی در غرب آسیا، قصد ندارد طرف سنی‌ها یا شیعه‌ها را بگیرد و می‌خواهد «بی‌طرف» بماند. از سوی دیگر مقام‌های ارشد فرانسوی، در دیدارهای خود با مقام‌های منطقه، از جمله در عربستان، از اقدامات ایران و آن‌چه «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» تهران توصیف کرده‌اند، انتقاد کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل از مهم‌ترین منتقدان توافق اتمی ایران و شـش قدرت جهانی‌ست و دولت او بارها در مورد نزدیک شدن نیروهای مورد حمایت ایران به مرزهای اسرائیل هشدار داده و می‌گوید با چنین روندی مدارا نخواهد کرد.

از طرف دیگر خبرگزاری دولتی ایران نیز می‌گوید حسن روحانی در این تماس تلفنی گفته «فرانسه با حفظ استقلال رای و جایگاهی که در منطقه دارد، می‌تواند با رویکردی واقع‌بینانه و بی‌طرفانه، نقش سازنده‌ای را ایفا کند». رئیس‌جمهوری ایران در عین حال از «برخی شاهزادگان کم تجربه» عربستان انتقاد کرده و در بخشی از مکالمه‌اش گفته «همه در منطقه باید مراقب باشند که در میدان بازی اسرائیل وارد نشوند».

موضوع دیگری که به‌طور جداگانه در تماس‌های تلفنی مکرون با نتانیاهو و روحانی مطرح شده، مسئله لبنان است. به گفته کاخ الیزه، رئیس‌جمهوری فرانسه به روسای دولت در ایران و اسرائیل گفته دور نگه داشتن لبنان از بحران منطقه، حیاتی‌ست. او از سران همه کشورها در غرب آسیا خواسته‌است تا با همکاری، از تنش‌ها بکاهند.

تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه در منطقه، در اوج یکی از تازه‌ترین بحران‌ها شکل گرفته‌است. عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای‌ آن، و نیز اسرائیل بر انتقادهای خود از ایران افزوده و این انتقادها لحن شدیدی به خود گرفته‌است. از سوی دیگر عربستان اخیرا ایران را متهم به نقش‌داشتن در پرتاب موشک از یمن به ریاض کرده و اعلام کرد این کار به مثابه اعلان جنگ به پادشاهی سعودی‌ست.

مقام‌های اسرائیل نیز پنهان نمی‌کنند که دست به هر اقدامی که لازم باشد خواهند زد تا از افزایش نفوذ جمهوری اسلامی کاسته و نیروهای مورد حمایت ایران را از مرزهای خود دور نگه دارند.

در طرف دیگر اما، نیروهای مورد حمایت ایران طی ماه‌های گذشته با کمک روسیه موفق شده‌اند بر چیرگی‌ها و گستره نفوذ بشار اسد، در جنگ داخلی سوریه بیافزایند. نیروهای مورد حمایت ایران و نیز مقام‌های ارشد نظامی این کشور، در جریان درگیری‌ها علیه داعش در عراق و نیز کشمکش با اقلیم کردستان، نقش عمده‌ای بازی کرده‌‌اند. ایران توانسته‌است پس از مدت‌ها تنش با ترکیه، در حالی‌که آنکارا زمانی در حال نزدیک‌شدن به عربستان و متحدان آن بود، با این کشور و روسیه، در مورد جنگ داخلی سوریه به مذاکره بنشیند.

گفت‌وگوی تلفنی مکرون با نتانیاهو و روحانی در عین حال در حالی انجام شده‌است که سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، پس از اعلام کناره‌گیری خود در عربستان، که با پرسش‌هایی در مورد دلایل و چگونگی آن همراه شد، به فرانسه رفته و در نهایت به لبنان بازگشته‌است. آقای حریری قرار است به‌زودی با رئیس‌جمهوری کشورش دیدار و موضع سیاسی خود را اعلام کند. گزارش‌ها حاکی‌ست که پاریس تلاش‌های خود را به کار گرفته تا از تنش‌ها و بحران‌های شکل‌گرفته پیرامون لبنان بکاهد. مقام‌های لبنانی، از جمله رئیس‌جمهوری آن کشور، به‌شدت از کشیده‌شدن پای کشور خود به تنش‌های منطقه‌های انتقاد کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.