رفتن به محتوای اصلی

یکی از شروط حریری برای پس گرفتن استعفایش: خلع سلاح حزب‌الله لبنان
24.11.2017 - 13:52

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعد حریری در سخنانی که پنجشنبه ۲۳ نوامبر در «کنفرانس بانکداری منطقه‌ای» ایراد کرد، با اشاره به بحران سیاسی اخیر لبنان که با استعفای او آغاز شد گفت:

« دورانی که گذشت شبیه یک زنگ هشدار و بیدارباش برای همه ما بود تا به منافع لبنان توجه بیشتری داشته باشیم تا مسائل اطرافمان. مسائل اطراف ما مهم است اما لبنان از همه مهم‌تر است.»

حریری شنبه ۱۳ آبان / چهارم نوامبر در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره‌ای در اعتراض به دخالت‌های حزب‌الله لبنان در امور داخلی این کشور استعفا داد، اما بعد از بازگشت به لبنان و گفت‌وگو با میشل عون، رئیس جمهور این کشور استعفایش را به طور موقت پس گرفت. او بدون آنکه از حزب‌الله لبنان و ایران نام ببرد، در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت بی‌طرفی لبنان در بحران‌های خاورمیانه اشاره کرد:

«این سیاست نه در حرف که در عمل باید اجرا شود. تأکید می‌کنم نگرانی اصلی ما ثبات است و این همان چیزی است که ما بر روی آن کار می‌کنیم.»

سعد حریری بعد از گفت‌وگو با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در جمعه ۲ نوامبر در بیروت، تصمیم گرفت به ریاض برود. شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه حریری در گفت‌وگو با ولایتی به دخالت‌های حزب‌الله و ایران در امور داخلی لبنان اعتراض کرده و کار به پرخاش و تهدید هم کشیده است. ولایتی این شایعات را هفته گذشته تکذیب کرد.

حریری گفت که تصمیمش برای استعفا از نخست‌وزیری لبنان به «مذاکرات مسئولانه درباره امور جدی و روابط لبنان با برادران عربش» انجامیده است.

شرق‌الاوسط همزمان با این تحولات، پنجشنبه ۲۳ نوامبر گزارش داده که سعد حریری برای پس گرفتن استعفایش سه شرط تعیین کرده:

•             پایبندی به توافق طائف

•             در پیش گرفتن سیاست بی‌طرفی لبنان

•             آسیب نرساندن به روابط لبنان کشورهای عربی

بر اساس توافق‌نامه‌های طائف که در سال ۱۹۸۹ در شهر طائف در عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ داخلی لبنان، به امضاء رسید گروه‌های شبه‌نظامی خلع سلاح و منحل شدند. بر اساس توافق‌نامه‌های طائف، قدرت از رئیس جمهوری لبنان که بر اساس قانون اساسی اولیه این کشور در اختیار مسیحیان مارونی بود، به کابینه‌ای متشکل از تعداد یکسان مسلمان و مسیحی انتقال می‌یافت. از دیگر اهداف توافق‌نامه‌های طائف، گسترش حاکمیت لبنان بر مناطق جنوبی این کشور به دولت مرکزی بود. توافق‌نامه‌های طائف هرگز به طور کامل اجرا نشده است.

احمد ابوالعیط، دبیر کل اتحادیه عرب و میشل عون، رئیس جمهور لبنان دوشنبه ۲۰ نوامبر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار رئیس اتحادیه عرب از رئیس جمهور لبنان خواسته بود مانع از دخالت حزب‌الله لبنان در امور کشورهای عربی شود.

دو هفته قبل حزب المستقبل که رهبری آن را سعد حریری به عهده دارد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که خواهان اجرا شدن توافق‌نامه‌های طائف برای خلع سلاح حزب‌الله لبنان است:

«ما بر اهمیت بازگرداندن احترام به قانون اساسی، توافقنامه طائف، بیانیه شورای وزیران، اتکا به سیاست بی‌طرفی و خودداری از مداخله در امور کشورهای عربی تأکید می‌کنیم.»

شرق‌الاوسط گزارش داده که حزب‌الله لبنان برای آغاز گفت‌وگوها با سعد حریری اعلام آمادگی کرده اما در همان به تأکید به این نکته اشاره کرده که خلع‌سلاح موضوعی برای این گفت‌وگوها نیست:

«سلاح حزب الله خارج از این معادله و گفت‌وگوها مرتبط با استراتژی دفاعی خواهد بود.»

میشل عون، رئیس جمهور لبنان اعلام کرده که حزب‌الله بخشی از ارتش این کشور و برای دفاع از لبنان در برابر اسرائیل ضروری‌ست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
خبرنامه گویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.