رفتن به محتوای اصلی

روز جهانی منع خشونت علیه زنان؛ آخرین لیست زندانیان بند زنان زندان اوین
25.11.2017 - 13:30

زندانیان زن محبوس در بند نسوان زندان اوین که اکثر آنان مادرانی دربند هستند نیز هر سال به استقبال این روز می روند، به مناسبت این روز هرانا جدیدترین لیست از ساکنین بند زنان زندان اوین که بعضا برای تحقق این هدف تلاش کرده و دچار بند شده اند را در ادامه منتشر می کند.
به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ میلادی روز ۲۵ نوامبر را بعنوان روز جهانی "منع خشونت علیه زنان" تعیین کرد، در بند نسوان زندان اوین بسیاری از زندانیان زن از جمله افرادی هستند که برای تحقق این مهم دستگیر و به زندان محکوم شده اند.
در حال حاضر ۱۷ زن زندانی سیاسی – امنیتی در بند نسوان زندان اوین حضور دارند که نسبت به لیست ۳۱ نفره منتشره در اسفندماه ۹۵ شاهد کاهش ساکنین این بند بوده ایم.
همینطور لازم به یادآوری است در مجاورت بند شناخته شده زنان در زندان اوین محل تازه بازسازی شده ای قرار دارد که اخیرا شاهد انتقال ۱۶ زن و ۶ کودک بود. این افراد متهم هستند که خود یا همسرانشان با گروه داعش در ارتباط و همکاری بوده اند.
زندانیان مورد اشاره در محلی مجزا از محل نگهداری زندانیان سیاسی-امنیتی ذیل نگهداری می شوند.
یادآور می شود در گزارش پیش رو موارد اتهامی منتسب شده به افراد بر اساس اوراق پرونده ذکر شده است و بیان آن الزاما به منزله ارتکاب آن نیست بخصوص در شرایطی که دادسرا به پرونده های این افراد در روندی مبهم و بدون شفافیت صورت گرفته است.
جدیدترین اسامی زندانیان زن ساکن در بند زنان اوین به همراه جزئیات احراز شده توسط هرانا در پی می آید:
مریم اکبری منفرد ۴۲ ساله /مادر
محکومیت: ۱۵ سال حبس
اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق
توضیحات: در تاریخ دهم دی ماه ۸۸ بازداشت شد و ۲ ماه را در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ گذراند. سپس به بند متادون درمانی (زندانیان معتاد) منتقل و پس از آن در اسفندماه ۸۸ به بند نسوان انتقال داده شد. در مهر ۸۹ به زندان رجایی شهر کرج و پس از آن در اردیبهشت ۹۰ به ندامتگاه زنان قرچک تبعید شد. خانم اکبری که از بیماری های تیروئید و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) رنج می برد، در اواخر اردیبهشت ۹۰ به بند عمومی زنان در اوین منتقل شد. از مرخصی محروم بوده، مادر سه فرزند است و برادر وی با نام رضا اکبری منفرد در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود.
آفرین چیت ساز ۴۳ ساله
اتهام: اجتماع و تبانی علیه نظام
محکومیت: ۲ سال حبس
توضیحات: در بهمن ماه سال ۹۴ بازداشت شد و بعد از یک ماه و نیم تحمل سلول انفرادی در بند ۲-الف سپاه به بند زنان منتقل شد.
نرگس محمدی ۴۶ ساله /مادر
اتهامات: اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام (در پرونده پیشین)، تشکیل گروه غیرقانونی لگام، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام (پرونده اخیر)
محکومیت: ۱۶ سال حبس بعلاوه ۶ سال حبس از پرونده پیشین
توضیحات: در خردادماه ۸۹ بازداشت و تا تیرماه در بند ۲۰۹ در سلول انفرادی بود. وی سپس با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. در سال ۹۰ به ۱۱ سال حبس محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال کاهش یافت. در اردیبهشت ماه سال ۹۳ مجددا بازداشت و برای او پرونده جدیدی تشکیل شد. مورخ پانزدهم اردیبهشت باردیگر بازداشت و به بند نسوان منتقل شد. خانم محمدی از بابت اتهامات در پرونده اخیر به به ۱۶ سال حبس دیگر محکوم شد. هفته ای یک بار با فرزندانش تماس تلفنی دارد وبه بیماری آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است.
فاطمه مثنی ۴۸ ساله /مادر
محکومیت: ۱۵ سال حبس
اتهام: بغی و محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق
توضیحات: مورخ ۹ بهمن ماه سال ۹۱ توسط نهاد اطلاعات بازداشت و مدت ۷۵ روز در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ نگهداری، سپس به بند نسوان منتقل شد. در تاریخ ۲۳ دی ماه ۹۲ با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. خانم مثنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی احمدزاده همراه همسرش حسن صادقی هر کدام به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. هشتم مهرماه سال ۹۴ جهت اجرای حکم حبس بازداشت و مجددا به بند نسوان منتقل شد. وی در سن ۱۳ سالگی نیز همراه خانواده اش مدت دوسال و نیم متحمل حبس شده بود و در زمان بازداشت اولیه در سال ۹۱، پسر نوجوانش همراه آنها بازداشت شده بود. در حال حاضر مغازه آقای صادقی مصادره شده و ستاد فرمان امام قصد مصادره منزل مسکونی آنان را نیز دارد. پسر و دختر وی در همین منزل مسکونی، همراه مادربزرگ بیمارشان که در دهه شصت متحمل ۵ سال حبس شده، زندگی می کنند. خانم مثنی از مرخصی محروم بوده و از بیماری های کولیت روده و میگرن شدید عصبی رنج می برد.
زهرا زهتاب چی ۴۸ ساله /مادر
محکومیت: ۱۰ سال حبس
اتهام: بغی و محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق
توضیحات: در روز ۲۴ مهرماه ۹۲ با همسر و دخترش بازداشت و بعد از تحمل ۱۴ ماه سلول انفرادی در بند ۲۰۹ به بند نسوان منتقل شد. در تاریخ ۱۷ آذر سال ۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۲ سال حبس محکوم شد که این حکم بعد از یک سال با اعمال ماده ۱۳۴ به ۱۰ سال تقلیل یافت. نامبرده از مرخصی محروم است.
نگارا کریم اُوا (افشارزاده) ۳۹ ساله /مادر
محکومیت: ۴ سال و دوماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق
اتهام: نامشخص
توضیحات: خانم کریم اُوا اهل کشور آذربایجان بوده و در دی ماه ۹۲ در شهر مشهد بازداشت شد و روز بعد به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و مدت یک سال و سه ماه در این بند نگهداری شد. وی در تاریخ ۱۵ تیر ۹۵ به بند نسوان انتقال یافت. این زندانی برای همراهی دخترش از کشور ایران به کشور ترکمنستان به ایران سفر کرده بود. وی دارای دو فرزند خردسال است که در کشور ترکمنستان ساکن هستند و مدت دوسال است که با آنها ملاقاتی نداشته.
گلرخ ابراهیمی ایرایی ۳۷ ساله
محکومیت: ۶ سال حبس (اعمال ماده ۱۳۴ و اجرای ۵ سال از این حکم به طور شفاهی به وی در اجرای احکام اعلام شده، اما هنوز در پرینت وضعیت وی درج نشده است.)
اتهامات: توهین به مقدسات، اجتماع و تبانی علیه نظام
توضیحات: درتاریخ ۱۵ شهریور سال ۹۳ به همراه همسرش آرش صادقی بازداشت و دو روز در خانه امن سپاه نگهداری و سپس بعد از تحمل ۲۰ روز سلول انفرادی در بند ۲-الف سپاه با تودیع وثیقه ۸۰ میلیون تومانی آزاد شد. قاضی صلواتی وی را درحالی که در بیمارستان تحت عمل جراحی بود، به طور غیابی به ۶ سال حبس محکوم کرد. ماموران سپاه ثارالله در تاریخ سوم آبان ماه سال جاری بدون احضاریه کتبی جهت اجرای حکم حبس بازداشت کردند. همسر وی نیز پیش از او در مراجعه به اجرای احکام، بدون دریافت احضاریه کتبی برای تحمل ۱۹ سال حبس بازداشت شده بود و در حال حاضر در بند۳۵۰ زندان اوین است.
الهام برمکی ۴۸ ساله /مادر
محکومیت: ۱۰ سال حبس
اتهام: جاسوسی
توضیحات: هفتم دی ماه سال ۹۰ در خیابان بازداشت و مدت ۳ ماه را در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ گذراند. سپس با قید کفالت موقتا آزاد شد. خانم برمکی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی مقیسه به ۱۰ سال حبس و جریمه های ۲۵ هزار یورویی، ۷۰ هزار دلار و ۴۰ میلیون تومان و در کل حدودا ۳۰۰ میلیون تومان، محکوم شد. در تاریخ ۲ مرداد ۹۱ مجددا بازداشت و مدت ۱۴ ماه را در بند ۲۰۹ در سلول انفرادی گذراند و در هفتم مهرماه ۹۲ به بند نسوان منتقل شد. وی که مادر یک فرزند در کشور قبرس است، دارای تابعیت قبرسی نیز بوده و از بیماری های دیسک کمر و آرتروز رنج می برد.
مریم النگی ۵۵ ساله / مادر
محکومیت: ۲ سال حبس
اتهام: هواداری از سازمان مجاهدین خلق
توضیحات: مورخ ۱۹ مهرماه ۸۸ بازداشت و در تاریخ ۲۵ آذر ۸۸ با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، وی را به ۲ سال حبس محکوم کرد. در روز پنجم مردادماه سال جاری بدون احضاریه قبلی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین روانه شد. همسر وی محسن دگمه چی بود که با اتهامات مشابه در زندان نگهداری می شد و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.
نسیم باقری ۳۶ ساله
محکومیت: ۴ سال حبس
اتهام: اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در دانشگاه آنلاین بهایی
توضیحات: مورخ اول خرداد سال ۹۵، ماموران امنیتی به خانه وی یورش بردند و بدون بازداشت وی، تنها اقدام به توقیف وسایل الکترونیکی ارتباطی وی نمودند. این شهروند بهایی روز بعد جهت بازجویی به دفتر پیگیری نهاد اطلاعات احضار شد. در اسفندماه سال ۹۱ به دادسرای شهید مقدس زندان اوین فراخوانده شد و با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. مورخ ۱۶ مهر سال ۹۲، قاضی مقیسه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران وی را به ۴ سال حبس محوم کرد و در تاریخ هفتم اردیبهشت سال ۹۳ جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به بند نسوان زندان اوین منتقل شد. خانم باقری از بیماری تیروئید رنج برده و از مرخصی محروم است.
آفرین نیساری /مادر
اتهامات: تلاش برای سرنگونی حکومت ایران، جذب و ثبت نام جاسوس از طریق سفارت خانه های خارجی
توضیحات : خانم آفرین نیساری فارغ التحصیل معماری و دارای گرین کارت آمریکا است همسر وی شهروند دوتابعیتی آمریکایی ـ ایرانی است. در سال ۲۰۰۸ با تاسیس گالری با نام «آن» از وزارت ارشاد اسلامی مجوز رسمی دریافت میکند و سیاست آقای روحانی رئیس جمهور کشور ایران را درباره گسترش هنر و فرهنگ ایرانی دنبال میکنند، آثار هنری را به خارج از کشور میفروختند و یا به نمایش میگذاشتند. این زوج ایرانی-آمریکایی که از تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۵، در زندان اوین بسر میبرد تاکنون فقط دوبار توانسته اند فرزندان خود را که برای ملاقات پدر و مادرشان از آمریکا به ایران آمده اند را حضوری ببیند. فرزند وی اتهامات والدینش را همواره رد کرده و میگوید هیچ مدرکی مبنی بر اثبات جرم پدر و مادرم وجود ندارد.
الهام فراهانی ۵۶ ساله /مادر
محکومیت: ۴ سال حبس
اتهام: تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در تشکیلات بهایی
توضیحات: در تاریخ ۲۱ تیرماه ۹۱ بهمراه همسرش عادل نعیمی بازداشت شد. کمتر از ۱۰ روز بعد فرزند آنها شمیم نعیمی نیز دستگیر شد. وی مدت دوماه در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شد، سپس با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی همراه پسرش موقتا آزاد شد. خانم فراهانی، همسر و فرزندش در یک جلسه دادگاه «پنج دقیقه‌ای» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. عادل نعیمی به ۱۰ سال و فرزند آن‌ها شمیم به سه سال حبس محکوم شد. درحال حاضر به دلیل عمل جراحی آرنج در بیمارستان جم تهران بستری است. مردان این خانواده که در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شوند، مدت ۲ ماه است که به دلیل خودداری از پوشیدن لباس های آلوده زندان بهمراه دستبند و پابند، موفق به ملاقات زندان به زندان با خانم فراهانی نشده اند.
آزیتا رفیع زاده ۳۶ ساله /مادر
محکومیت: ۴ سال حبس
اتهام: اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در دانشگاه آنلاین بهایی
توضیحات: در تاریخ یکم خرداد سال ۹۰ ماموران امنیتی به منزل مسکونی وی و همسرش یورش بردند، اما بدون بازداشت آنها، اقدام به توقیف تعدادی از وسایل الکترونیکی ارتباطی آنها نمودند. پس از آن خانم رفیع زاده یک مرتبه به دفتر پیگیری نهاد اطلاعات احضار شد و در مهرماه سال ۹۰ پرونده نامه منع تعقیب دریافت کرد. اما در اسفندماه ۹۰ این پرونده دوباره به جریان افتاد و پس از احضار به دادسرای شهید مقدس زندان اوین، با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. در خرداد سال ۹۳، قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، این شهروند بهایی را به ۴ سال حبس محکوم کرد. خانم رفیع زاده مورخ ۳ آبان ۹۴ جهت اجرای حکم خود را به زندان اوین معرفی کرد. همسر وی با نام پیمان کوشک باغی که مشغول تحمل ۵ سال حبس در زندان رجایی شهر کرج است، مدت ۲ ماه است به دلیل خودداری از پوشیدن لباس های آلوده زندان بهمراه دستبند و پابند، از ملاقات زندان به زندان محروم مانده است. این زوج زندانی دارای یک فرزند پسر۷ ساله هستند.
نازنین زاغری رتکلیف ۳۸ساله/مادر
محکومیت: ۵ سال
اتهامات : براندازی نرم، همکاری با موسسات معاند نظام
توضیحات :خانم زاغری به همراه فرزند ۲۲ ماهه اش برای دیدن خانواده اش به ایران سفر کرده بود، وی در هنگام بازگشت در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ توسط سپاه پاسداران دستگیر و به مکان نامغلومی در استان کرمان منتقل شد. نازنین زاغری رتکلیف نهایتا در تاریخ ۱۹ شهریور ماه همان سال توسط قاضی ابولقاسم صلواتی به ۵ سال زندان محکوم شد. سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان طی اطلاعیه ای او را به مشارکت در براندازی نرم و همکاری با موسسات معاند نظام متهم کرد. خانم زاغری پس از ابلاغ حکم بطور ناگهانی در تاریخ ۱۳ آبان ۹۶ بدون حضور وکیل به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی احضار شد. وی اتهامات سابق ولی در قالب پرونده جدید یا دو برابر شدن مجازاتش توسط قاضی مورد تهدید قرار گرفت.
آتنا (فاطمه) دائمی ۲۹ ساله
اتهام: اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به رهبری
محکومیت: ۷ سال حبس
توضیحات: در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۳ بازداشت شد و بعد از نگهداری به مدت ۸۶ روز در سلول انفرادی بند ۲-الف مورخ ۲۴ دی ماه به بند نسوان منتقل شد. در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۱۴ سال حبس محکوم شد. ۲۶ بهمن ۹۴ تودیع وثیقه ۵۵۰ میلیون تومانی آزاد شد و هفتم مهرماه ۹۵ حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۷ سال تقلیل یافت. مورخ ششم آذرماه بدون دریافت احضاریه در منزل پدری بازداشت و در اجرای احکام اوین اعمال ماده ۱۳۴ و حکم نهایی ۵ سال حبس به صورت شفاهی به وی اعلام شد، اما هنوز در پرینت زندان ثبت نشده است.
مینو ملک شاهی
اتهام : جاسوسی برای اسرائیل
محکومیت: ۱۰ سال حبس تعزیری
توضیحات: در سال ۹۰ بازداشت شد و بعد از ۲ ماه با قید وثیقه آزاد شد. نهایتا به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم در مرحله تجدید نظر تایید شد و از اواخر آبان ۹۶ با بازداشت خانم ملک شاه به اجرا درآمد. همسر وی نیز به اتهام مشابه و با حکمی مشابه در حال تحمل حبس است.
بی بی سمینه کولولاوا
محکومیت: نامعلوم
اتهام: جاسوسی
توضیحات: زندانی تبعه تاجیکستان

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آتوسا نجف لوی
خبرگزاری هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.