رفتن به محتوای اصلی

درس های زلزله کرمانشاه؛ ضرورت مدیریت بحران توسط "مهستان های خودمدیریت سکولار دمکراتیک"
26.11.2017 - 13:17

 چرا ایجاد "مهستان های خودمدیریت سکولار دمکراتیک" یک نیاز فوری است؟

1-همبستگی ملی – مردمی خودجوش  جامعه ایرانی، تئوری های اسلامگرایان، قومپرستان، قبیله گرایان و چپ بدوی را نقش بر اب کرد. هنگام وقوع زلزله در کرمانشاه، واکنش جامعه ایرانی، فرادینی، فراقومی، فراطبقاتی و دقیقن انسانی و ملی – مردمی بود. جامعه ایرانی نشان داد که؛

علیرغم تلاش ارتجاعیون برای شقه شقه کردن کشور با ابزار مذهب، قومیت، نژاد،  تزریق ویروس "حق تعیین سرنوشت تا حد جدائی" برای بیداری فاشیسم پان ترک و پان عرب، سازماندهی شعارهای ایران ستیزانه در استادیوم ها و .. بر ستون های ارزشی همبستگی تاریخی – فرهنگی و ملی خود، آگاهانه ایستاده است.

2-برای هزارمین بار در چهار دهه  ایرانیان، ناکارائی حکومت اسلامی و نقش ویرانگرانه آنرا تجربه کرده و یقین یافتند که در نظام اسلامی، ایران و ایرانیان تنها ابزاری در خدمت اسلام و اسلامگرایان هستند. جامعه ایرانی در یکی از غم انگیزترین شرایط که تعاد زیادی از مردم زیر آوارها در کرمانشاه و .. جان می دادند، مسئله حیاتی اسلامگرایان، سوریه و عراق و .. بود و بحران در خارج از مرزهای ایران را مدیریت میکرد.

زلزله کرمانشاه تیر خلاص بی اعتمادی کامل به حکومت اسلامی و دنبالچه هایش بود. جامعه ایرانی مدتهاست که از فاز بی اعتمادی به حکومت اسلامی گذشته اند. جامعه ایرانی اسلامگرایان را بدرستی بچشم دزدان و غارتگران کشور می نگرد و در هیچ زمینه ای آنهائی را که منشور سیاسی شان برخاسته از شریعت (اسلام و اسلامگرایان) است را قابل اعتماد نمی دانند.

3-تجربه زلزله کرمانشاه به شفاف ترین شکل ناتوانی و بی مسئولیتی حکومت اسلامی را در واکنش به یک فاجعه ملی نشان داد. در شرایط فقدان یک نظام سیاسی مسئول در ایران، جامعه ایرانی ناچار است خود مدیریت بحران ها را بر عهده گیرد و در واکنش به زلزله کرمانشاه،  این استعداد و پتانسیل، بطور خودجوش بنمایش گذاشته شد. ایجاد گروههای کمکرسان به زلزله زدگان، علیرغم نقش بازدارنده حکومت، صفحه ای درخشان از همبستگی ملی – مردمی، و نیز خیانت اسلامگرایان در تاریخ ایران است.

در این مدتی که جامعه ایرانی چشم به کرمانشاه دوخته بود، تنها به تشکل های خودمدیریت و مستقل از حکومت امید داشتند و این تجربه، ضرورت ایجاد نهادهای پایدار و سراسری مدیریت بحران را بطور جدی، پیشاروی کنشگران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گذاشته است.

با مقدمه بالا به اصل موضوع می پردازم.

برای انکشاف راهکارهای بمیدان آمدن جامعه ایرانی جهت تعیین سرنوشت خود، باید از پراتیک سیاسی – اجتماعی مردم آموخت.

پراتیک اجتماعی – سیاسی مردم در جریان زلزله کرمانشاه نشان داد که جریانات قومی – قبیله ای، اسلامی و چپ بدوی از شناخت جامعه ایرانی و روانشناسی مردم بسیار فاصله دارند. اگر حکومت اسلامی هزاربار رنگ عوض کند و سروش ها، گنجی ها، مشائی ها، موسوی ها، احمدی نژاد، امام زمان ها و ..  بازتولید کند، اگر کنگره حجاج "ملیت "ها ماهی یکبار به "مکه و مدینه" دخیل ببندند و با عناوین " دمکراسی" خواهی ظهور کنند، اگر صف مزدوران برای چلبی سازی در دالان های کنگره های امریکا، اروپا و جلو سفارتهای ترکیه، عربستان و ... طویل تر شوند،  باز نمی توانند همبستگی ملی و سکولار دمکراتیک جامعه ایرانی را ، زیر پرچم های فاشیستی دینی، قومی و تباری بانحراف بکشانند.

در واکنش به زلزله کرمانشاه، گروههای مقابله با بحران خودمدیریت و سکولار دمکراتیک بطور خودجوش ایجاد شدند. مردم ایران با آگاهی به ناتوانی حکومت اسلامی در مدیریت بحران، خود کوشش کردند تا مدیریت بحران را در حادثه زلزله کرمانشاه بر عهده بگیرند.

گروههائی که در جریان زلزله کرمانشاه شکل گرفت، می توانند به نهادهای خودمدیریت و سکولار دمکراتیک برای شرایطی بحرانی – سیاسی، اجتماعی، طبیعی و .. ارتقاء یابند.

بر اساس اطلاعات تا کنونی هیچ گروه سیاسی در ایران پشت سازماندهی مردمی کمک به زلزله زدگان نبود و اقدامات کمک رسانی مردمی، غریزی، خوبخودی و حس همبستگی انسانی و ملی بود، شرکت کنندگان در این حرکت با حفظ مرزهای مستقل و بی اعتمادی به حکومت اسلامی،  ورای تعلقات سیاسی، اجتماعی، قومی، تباری و دینی در یک حرکت ملی – مردمی شرکت کردند.سکاندار اقدامات مردمی، کنشگران مورد اعتماد و سکولار دمکرات جامعه بودند.

اگر همین معتمدین سکولار دمکرات (ترکیبی از رهبران عملی جنبش های اجتماعی و کنشگران سیاسی مورد اعتماد مردم)، مهستان های خودمدیریت سکولار دمکراتیک محلی، شهری و استانی خود را بمنظور مدیریت بحران تشکیل دهند، در تداوم این سیاست خواهند توانست خلاء قدرت سیاسی ملی - مردمی را در ایران پر کنند. بیش از یکسال پیش در نوشته "ایجاد مهستان های خودمدیریت "آتش به اختیار" برای گذر از حکومت اسلامی"، بر نیاز سازماندهی مقابله با تهاجم فاشیستی حکومت اسلامی تاکید شد که:

"در شرایط تجاوز همه جانبه سیاسی، فرهنگی، آئینی، دینی و.. اسلامگرایان به ایران و ایرانیان برماست که؛ در دفاع از آزادی، دمکراسی، لائیسیته، جمهوریت، ایرانمداری و ترجیح ایران و ایرانیان بر اسلام اسلامگرایان، در هرجای ایران و جهان هستیم، به عاجل ترین وظیفه سیاسی خود عمل کرده و مهستان های (انجمن های) خودمدیریت "آتش به اختیار" را برای گذر از کلیت حکومت اسلامی و پایان دادن به تبعیض، استبداد و دیکتاتوری در ایران سازمان دهیم."

منبع: ایران گلوبال http://www.iranglobal.info/node/60657 - ژوئن 16, 2017،

اکنون با درس هائی از زلزله کرمانشاه و اقدامات نهادهای خودسازمانگر مردمی، ایجاد سازماندهی برای مدیریت بحران در جامعه مورد تاکید قرار میگیرد.

طرح پیشنهادی مشخص، ایجاد شبکه های "مهستان های خودمدیریت سکولار دمکراتیک" برای مدیریت بحران های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، طبیعی و .. می باشد. در باره مهستان ایرانیان؛ تشکلی سکولار دمکراتیک از معتمدین سیاسی، کنشگران و رهبران عملی سیاسی - اجتماعی داخل و خارج از کشور برای انتقال قدرت بمردم (نه تسخیر کودتاگرانه و چلبی سازی محفلی جدا از بدنه جامعه) در گذشته نوشته شد.

کوشش برای ایجاد "مهستان های خودمدیریت سکولار دمکراتیک" در داخل کشور، ارتباط تنگاتنگ و حیاتی با سرنوشت سازماندهی "مهستان ایرانیان" دارد. ایندو همدیگر را تکمیل می کنند و بدون یکدیگر نمی توانند ابزار مدیریت بحران های سیاسی، اجتماعی، طبیعی و .. را تامین کنند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
ایرانگلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.