رفتن به محتوای اصلی

«باید ببازی علیرضا»؛ فریاد مدیران رژیم ایران از کنار زمین
باختِ اجباریِ یک ورزشکار ایرانی و مواجه نشدن با حریف اسرائیل
27.11.2017 - 13:53

بر اساس گزارش ها، علیرضا کریمی کشتی گیر جوان ایران در رقابت امیدهای جوان بنا بر تصمیم مدیران تیم ملی از مدال محروم شد.

به گزارش صدای آمریکا، روز یکشنبه ۵ آذر در ادامه مسابقات قهرمانی امیدهای جهان در لهستان، علیرضا کریمی در حالیکه در مقابل رقیب روس خود جلو بود، ظاهرا اسیر فیتیله پیچ های او شد و شکست خورد.

ساعتی بعد از این مسابقه، فیلمی از دیدار او و حریف روس منتشر شد که مدیران تیم کشتی از کریمی جوان می خواهند که ببازد. در فیلم صدای فریاد می زنند «باید ببازی علیرضا!»

در مورد علیرضا کریمی،‌ مدیران تصمیم گرفتند در دور نخست او را ببازانند که دچار مشکل در مرحله یک چهارم نشوند و به حریف اسرائیلی نخورد. اما این مدیران یک اشتباه محاسباتی کردند. حریف روسی که کریمی را برد، در دور بعد «یوری کالاشتیکوف» اسرائیلی را برد و بعد از یک برد دیگر به فینال رسید و در نهایت طلای وزن ۸۶ کیلو را کسب کرد. چون او به فینال رسید، کریمی در گروه بازنده ها شانس بازی برای رسیدن به برنز را داشت.

نکته قابل توجه این بود که او در این مرحله باید در مقابل حریف اسرائیلی حضور میافت که او به ناچار قید مسابقه را زد تا در نهایت حریف اسرائیلی با پیروزی بر رقیب روسیه سفید مقام سوم را کسب کند.

واکنش ها به این اقدام غیر اخلاقی و غیر حرفه ای

ساعتی بعد از این اتفاقات، خودِ علیرضا کریمی پستی در اینستاگرام خود گذاشت و به کنایه نوشت «آخرين سنگر سكوته، حق ما هم هيچ وقت گرفتنی نيست.»

و سپس کاربران در فضای مجازی خیلی زود به این اتفاقات واکنش نشان دادند و با هشتگ #باید_ببازی به آن واکنش نشان دادند و برخی پرسیده اند در حالیکه کشتی گیر فلسطینی با پرچم اسرائیل در مسابقات شرکت می کند، چرا ورزشکاران ایران نباید مقابل اسرائیل حاضر شوند؟‌

یک کاربر به کریمی پیشنهاد کرده با این سیاست های جمهوری اسلامی از ایران برود که آینده اش تباه نشود:

«چرا کشتی گیر ملی ببازد؟ باخت را باید به فدراسیون و نظام تحمیل کرد. باید این صدای وقاحت را که فریاد میزند «علیرضا #باید_ببازی» را به گوش فدراسیون جهانی رساند. باید آنرا به چندین زبان ترجمه و زیرنویس کرد تا همه بفهمند رژیم اشغالگر ایران حتی ورزش را هم به گروگان گرفته»

کاربر دیگر گفته: «حریف اسرائیلی فعلا تو این وزن هست

این یعنی آینده ای برای کشتی #علیرضا_کریمی وجود نداره

ینی همیشه #باید_ببازی علیرضا

توروخدا برو

پناهنده شو حسرتت بمونه رو دلمون ولی استعدادت رو نجات بده

نباید ببازی علیرضا»

یک کاربر دیگر گفته: «کاش یک جواب درست در پاسخ به این سوال بود؛ «چرا فلسطینی‌ها با اسراییلی‌ها رقابت می‌کنند و ما، نه؟»

یک فعال اینترنتی دیگر گفته: «در واقع ما خیلی وقته که باختیم! از همان زمان که در سرزمینی به دنیا آمدیم که حاکمانش از برنده شدن و شادی مردم می ترسیدند و می ترسند و خواهند ترسید! »

یک نفر دیگر در شبکه های اجتماعی نوشته: «#باید_ببازی چون یه آخوند هشتاد ساله، به جای هشتاد میلیون ایرانی تصمیم می‌گیره!

باید ببازی در حالی که «مامون‌قشوع» فلسطینی٬ برای تیم ملی اسرائیل بازی می‌کنه!

باید ببازی وقتی مصر به عنوان مهم‌ترین کشور عربی، با اسرائیل روابط دیپلماتیک داره و حکام کشورت شدن دایه مهربان‌تر از مادر!»

یک نفر دیگر نیز با اعتراض نوشته : «#کشتی گیر مملکت را مجبور میکنن به روس ببازه تا با #اسرائیل رو به رو نشه و یه مدال تقدیم کشوری میکنن که اون را به رسمیت نمیشناسند. این اون عزتی ست که مدعی هستند برای این مملکت به ارمغان آوردن و چهل ساله منتش را سر مردم میزارند #علیرضا_کریمی #بایدببازی #باید_ببازی»

بازی نکردن با اسرائیل: ادعا برای داخلی‌ها، بهانه برای خارجی‌ها

به نظر می رسد «تدبیر» مدیران تیم امید برای تشویق او به باخت به این جهت بوده که او در دور بعد مقابل حریف اسرائیلی حاضر نشود.

مقامات جمهوری اسلامی در چهار دهۀ پس از روی کار آمدنِ رژیم، به انحای مختلف، مانعِ رقابت و بازیِ ورزشکاران ایران در برابر حریفانِ اسرائیلی می شوند.

رژیم فعلیِ ایران چون می گوید اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، اجازه بازی ورزشکاران خود مقابل این کشور را نمی دهد. البته این را در داخل می گوید، چون این کار در عرصه ورزش اقدامی سیاسی و مستحق جریمه تلقی می شود، معمولا ایران ورزشکاران خود را به بهانه بیماری یا آسیب دیدگی از دور خارج می کند.

در این بین رسانه های داخل ایران به جای بیان مشکل و سیاست غلط مدیران ورزشی، در گزارش های خود می نویسند «اسرائیل مانع رسیدن علیرضا کریمی به سکو شد.»

این کشتی گیر در حالی از مدال محروم شده که سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در یک مصاحبه بدون اشاره به اجبار ورزشکار ایرانی به باخت، می گوید: امیدوارم مسئولان در مقابل حرکت جوانمردانه علیرضا کریمی از این جوان شایسته حمایت کنند!

چندی پیش نیز، دو فوتبالیستِ ملی پوش ایران که در یونان توپ می زنند، به دلیل بازی در برابر حریف اسرائیلی، در آستانۀ محرومیت از حضور در تیم ملی فوتبال برای جام جهانی قرار گرفتند، که یکی از آنها (احسان حاج صفی) با انتشار بیانیه و توبه نامه و عذرخواهی از رهبری رژیم، به تیم دعوت شد، اما کاپیتانِ نیم ملی ایران (مسعود شجاعی)، به دلیل امتناع از انتشار توبه نامه و عدم ندامت از رفتار اخلاقی – حرفه ایِ خود، علیرغمِ امادگیِ کامل بدنی، از تیم ملی خط خورد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.